שר החוץ הישראלי אלי כהן נחת היום (שלישי) בטורקיה ונפגש עם נשיא המדינה רג'פ טאיפ ארדואן, במהלך ביקור ההזדהות שלו. בנוסף, השר כהן נפגש עם מקבילו הטורקי, שר החוץ מבלוט צ'בושולו, זאת על רקע רעידת האדמה ההרסנית והסיוע הישראלי בפעולות החילוץ. כמו כן, יערוך כהן ביקור בבית חולים שדה שהקימה ישראל באזור שנפגע ברעש האדמה.

"הייתה לי הזכות לפגוש בפעם הראשונה את חברי מבלוט כדי לדון בנזקי רעידת האדמה האחרונה שפקדה את טורקיה בשבוע שעבר", אמר השר כהן בפתח דבריו, "למרות שהמטרה העיקרית שלי הייתה להראות את הסולידריות של ישראל עם טורקיה, ניצלנו את הפגישה שלנו ודנו ביחסים בין שתי המדינות שלנו, שהתחממו בצורה דרמטית בשנה האחרונה. בשם הממשלה ועם ישראל, תנחומינו ותמיכתנו מכל הלב למי שנפגע מהאירוע הטרגי הזה, שלא היה לו תקדים במאה החולפת".

"לנוכח האובדן וההרס הנורא, חשוב לנו - הקהילה הבינלאומית בכלל וישראל בפרט - יותר מתמיד - להתאחד כידידים, להציע תמיכה וסיוע בכל דרך אפשרית", הוסיף, "אהדה אנושית לא צריכה לדעת גבולות, ללא גבולות פוליטיים. אנו עומדים בסולידריות עם העם הטורקי בתקופה קשה זו, ונעשה כל שביכולתנו כדי לספק סיוע ונחמה לנפגעים, לא רק עכשיו אלא גם בעתיד, שכן אנו מבינים שהאתגר הוא עצום".

"ישראל הייתה בין האומות הראשונות ששלחו צוותי חילוץ לטורקיה עם יותר מ-450 אנשי מקצוע שהגיעו מיד לאחר רעידת האדמה, תוך 24 השעות הראשונות, במטרה להציל חיים. הבאנו מאות טונות של ציוד רפואי וסיוע הומניטרי ובנינו בית חולים שדה. חברי היקר, אני אסיר תודה על ההזדמנות להיפגש איתך ולדון בדרכים שבהן נוכל לעבוד יחד כדי להגיב לאסון זה", ציין שר החוץ.

לסיום, אמר כהן: "לשני העמים שלנו יש היסטוריה ארוכה של ידידות ושיתוף פעולה. טורקיה טיפלה בצרכים הישראליים במהלך השריפות על הרי הכרמל בשנת 2012, ישראל הייתה כאן במהלך רעידת האדמה של 1999. נמשיך לחזק את יחסינו בימים ובחודשים הבאים, נפתח ונקדם את יחסינו הבילטרליים בתחומים שונים, ונפעל לתת מענה לצרכיהם של מי שנפגעו בטרגדיה הזו".

מנגד, הגיב שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'ושולו, על החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להסדיר תשעה יישובים ביו"ש: "הרחבת הבנייה בהתנחלויות הבלתי חוקיות עלולה לפגוע ביחסינו. אנו מתקרבים לחודש הרמדאן ומצפים לרגיעה ולשמירה על סטטוס קוו בהר הבית, באל אקצא".

הביקור מתקיים על רקע הודעת גינוי שפרסם אתמול משרד החוץ הטורקי על ההחלטת הממשלה להכשיר תשעה מאחזים ביהודה ושומרון, בטענה שמדובר ב"פעילות בלתי חוקית, אפילו על פי החוק הישראלי". בהודעת המשרד באנקרה נכתב כי "הצעדים החד צדדיים האלו גורמים להסלמת המתיחות באזור כתוצאה מהתפתחויות מדאיגות מאוד, לעלייה במספר ההרוגים בשני הצדדים ומזיקה לאפשרות לשלום בין ישראל לפלסטינים. אנו קוראים לישראל לחדול ממעשיה שעלולים להביא לגל אלימות נוסף באזור ונוגדים את החוק הבינלאומי ואת החלטות האו"ם".

כאמור, ישראל סיפקה עד כה לטורקיה יותר מ-60 טון סיוע הומניטרי בעזרת סוכנות הסיוע הבינלאומית של משרד החוץ. האספקה כוללת ביגוד לחורף, ציוד רפואי ותרופות. משלחת החילוץ הישראלית חילצה 19 בני אדם בחיים ונכון להיום כ-400 איש קיבלו טיפול בבית החולים שהוקם במקום על ידי גורמי צה"ל, פיקוד העורף ומשרדי הביטחון והבריאות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הטקס למשלחת ''ענפי זית'' (צילום: חיים צח /לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הטקס למשלחת ''ענפי זית'' (צילום: חיים צח /לע''מ)

בתוך כך, משלחת הסיוע הישראלית "ענפי זית" נחתה אמש מטורקיה, ולכבודה התקיים טקס מיוחד בנתב"ג. בטקס השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי  ושגריר טורקיה בישראל שאקיר אוזקן טורונלר. 

עם חזרתה לארץ, נתניהו הודה למשלחת: "עם ישראל כולו עקב בהתרגשות עצומה על פעולת ההצלה שלכם. יצאתם בשם המדינה והבאתם כבוד עצום למדינת ישראל. ראינו אתכם פועלים בקור, בתנאים קשים סביב השעון - בפעולה הקדושה ביותר שאדם יכול לעשות זה להציל חיים אחרים. 'כל המציל נפש אחת' - אתם יודעים את ההמשך. אתם הצלתם 19 עולמות".