הצעת הפשרה של נשיא המדינה יצחק הרצוג לרפורמה המשפטית זכתה עד כה לתגובות מכל רחבי הקשת הפוליטית וחילקה גם את האופוזיציה לאלו המצדדים בהצעה ולאלו המתנגדים להידברות. השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, לשעבר שופטת בית המשפט העליון, וחברה בוועדה לבחירת שופטים, שוחחה הבוקר (שלישי) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והתייחסה להתפתחויות.

"אפשר להגיע להסכמה רחבה": הנשיא הרצוג קרא להידברות בנאום מיוחד לאומה
חוקי הרפורמה המשפטית אושרו לקריאה ראשונה: צפו במהומת הענק בוועדת החוקה

"הפנייה של הנשיא להידברות נראית בעיניי חשובה מאוד, קודם כל להנמכת הלהבות ובכלל, הידברות כמקור לחשיבה יצירתית ולפתרונות היא תמיד חשובה. אפשר להגיע לכל מיני רעיונות שלא חשבו עליהם קודם, אבל יש לעניין הזה תנאים", אמרה בפתח דבריה.

"הידברות צריכה להיות על ידי שני הצדדים", הוסיפה. "אי אפשר להמשיך מהלכי חקיקה במקביל ולהידבר בהידברות אמיתית. אי אפשר לפעול בצורה שאיננה מתיישבת עם הידברות. היא צריכה להשיג הסכמה רחבה בנושאים משפטיים כל כך רחבים, זה לא עניין של הסכמה מזדמנת. גם בתחום ערכי היסוד יכולים למצוא כל מיני נוסחאות שתהיינה אפשריות מבחינת שינוי בלי פגיעה אמיתית בזכויות אדם, בשלטון החוק ובעצמאות הרשות השופטת". 

בסיום דבריה, הבהירה השופטת בדימוס פרוקצ'יה: "פוליטיזציה של הליך המינויים לשופטים הוא הרסני למערכת המשפטית. אני לא רואה איך מערכת שפיטה יכולה לפעול בהליך מינויים פוליטי. זה באמת קו אדום. צריך להרחיב את מרחב המינויים, בהחלט כן. הרשות השופטת איננה מייצגת את הציבור, אך כן לשקף מגוון רחב ככל האפשר של מגזרי אוכלוסייה. כדי להשיג את זה לא צריך לשנות את הרכב הוועדה. לאורך השנים, היינו מודעים לעניין הזה. אולי לא תמיד היה מאמץ מספיק כדי לעשות זאת, אבל לשנות את הקריטריון ולהפוך אותו לקריטריון של זיקה פוליטית, זה ממש אסון".

 

"גם מבחינתה של הנשיאה חיות, ברגע שמהלך כזה כולל בשיטה שהיא בלתי מקובלת על פי שום קריטריון של מהלכי חקיקה תקינים, אין מקום לשבת להידבר כשהחקיקה הזאת נמשכת. זה לא עניין טכני אם מחליטים להקפיא או לא, זה משקף הלך רוח. זה גורם לחוסר אמון ולתחושה שההידברות היא לא הידברות רצינית. זה תנאי לכל הידברות", סיכמה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm