ניצב (דימ') עו"ד יעקב בורובסקי, לשעבר מפקד מחוז הצפון במשטרה, התראיין היום (שלישי) בתוכניתו של יואב מינץ ב-104.5FM, והתייחס למחאה הנרחבת נגד הרפורמה במערכת המשפט ולקרע שנוצר בעם.

נתניהו לאופוזיציה: "תפסיקו לדרדר את המדינה לאנרכיה"; לפיד: "קח אחריות על מעשיך"

"מה שקורה כרגע, זו מציאות שלא הכרנו שבה כל צד מתחפר באופן קיצוני בעמדותיו", אמר בורובסקי, "לא בטוח שהוויכוח בכלל על הרפורמה המשפטית. יכול להיות שהוויכוח הוא על תוצאות הבחירות או יותר נכון על הרכב הממשלה של ימין על מלא. אלה שנושאים גם בנטל הביטחוני גם בנטל הכלכלי, רואים לנגד עיניהם שהתהליכים שהם עוברים, הפגנות, עצומות, תהלוכות, לא מביאים לשינוי המיוחל מבחינתם ואז אתה שומע את הקולות של אנשים מאד מוערכים, אפילו מנהיגים".

"כששומעים את הדברים האלה תמיד צריך לקחת בחשבון שגורמים מתוסכלים שרואים שהדברים לא זזים לכיוון שלהם", הוסיף, "נגיד שהסכימו לוותר על עבודתם, שמוציאים כספים. אלה בדיוק הסממנים, אותם אדי דלק שעלולים להוביל לשפיכות דמים. לך תדע איך הדברים האלה נעצמים".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני)

"בסופו של דבר יש פה חובה קיצונית, על שני הצדדים, לקחת את הכותרת של ההידברות, לחבק אותה ולהבין שאי אפשר לרדת עוד שלב. אהוד ברק למשל אומר: 'בוז להידברות, אנחנו צריכים הכרעה'. גם בתי המשפט יודעים היטב שלא תהיה פה הכרעה חד כיוונית. הרפורמה המשפטית, ברמה הרעיונית, כן נחוצה. אזרח שמגיע למערכת המשפט מערכת האכיפה בכללותה, רוצה משהו אחר", ציין בורובסקי.

לאחר מכן אמר כי "מערכת המשפט זקוקה לא רק לשינוי פנימי, גם לשינוי חיצוני. תוספת של תקנים ותוספת של אמצעים. לא יכול להיות שאנחנו מנהלים פה ויכוח, על מי בוחר את השופטים כדבר הכי חשוב בעולם. הרי יש לזה פתרון. במקום שני נציגי לשכת עורכי הדין, יהיה אחד והשני יהיה נציג ציבור ממונה על ידי הנשיא. זאת לא הבעיה האמיתית. גם לא יכול להיות שהבעיה עוסקת בשאלת עילת הסבירות אם כן או לא. אבל הדברים יצאו מפרופורציות. יש פה ממשלת ימין על מלא שהיא והמעשים שלה מייצרים את אותה התנגדות קיצונית בצד השני".

"המשטרה לא ערוכה להתדרדרות המצב, כי לא יודעים להגיד מהו התרחיש, שזה יכול להתחיל באירוע קטן שולי שמלבים", ציין מפקד מחוז צפון לשעבר, "האם השר בן גביר הוא הדמות הראויה? כבר אמרתי, מעשיו יקרבוהו ומחדליו ירחיקוהו. אם הוא ידע להביא תקציבים, אם ידע להפוך את המשטרה למשהו אחר. מעשיו יקרבוהו. כרגע כל ההתנהלויות הן לא התנהלויות מקרבות, הן מרחיקות. מה הוא עושה? הוא ממשיך להגיע לאירועים ולדבר מבלי לעבוד בעבודת מטה סדורה, מבלי לראות את הדברים. ברור שאחרי פיגוע צריך להגיב".

לסיום אמר בורובסקי: "אני מודאג מאוד כי אני כמעט משוכנע שהאירוע שכולם רועדים ממנו ויזעזע את החברה הזאת עומד לקרות. אנחנו מאוד קרובים לשפיכות דמים ומי שנושא את הדגל מצד אחד זה דווקא אנשי ביטחון ומי שמתנגד דווקא אנשים שאמורים להיות ליברלים. אם לא תהיה פה הידברות בצו שעה במיידי, אנחנו קרובים יותר ממה שנדמה. אנחנו קרובים לתוצאות קשות וחמורות מאד".