שרי החוץ של צרפת, גרמניה, איטליה, בריטניה וארצות הברית יצאו היום (שלישי) בהצהרה משותפת בה אמרו כי הם "מוטרדים מאוד מהכרזת ממשלת ישראל על הכשרת מאחזים ביהודה ושומרון". 

"אנו מתנגדים בתוקף לפעולות חד-צדדיות שרק ישמשו להחרפת המתיחות בין ישראלים לפלסטינים ולערער את המאמצים להשיג פתרון שתי מדינות במשא ומתן", אמרו בהצהרה שפורסמה בגרמניה. "אנו ממשיכים לתמוך בשלום מקיף, צודק ומתמשך במזרח התיכון, אותו יש להשיג באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים", הוסיפו השרים.

כאמור, הקבינט המדיני-ביטחוני אישר מוקדם יותר השבוע שורת צעדים לטובת ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, בהם הסדרת תשעה יישובים, ביניהם גבעת הראל, כינוס מועצת תכנון עליונה שתקדם אלפי תוכניות בנייה ביהודה ושומרון והחלטה נוספת המאפשרת את קידום ההסדרה להתיישבות הצעירה.

כמו כן, הוחלט שמועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי תכונס בימים הקרובים על מנת לאשר בניית יחידות דיור חדשות ביישובים קיימים ביהודה ושומרון.

סמוטריץ' על יהודה ושומרון (צילום: ערוץ הכנסת)

בתוך כך, ארה"ב הזהירה את ישראל כי "העברת הסמכויות ביו"ש לידי סמוטריץ' תחשב כצעד של סיפוח". סמוטריץ' עצמו התייחס לעמדה האמריקאית בדברים שאמר הבוקר באחד המאחזים שהוכשרו

בפתח הדברים אמר: "ברוך השם הבאנו הישג חסר תקדים להתיישבות, וההישג הזה רשום כולו על שמכם. על שמם של פורום ההתיישבות הצעירה, על שמם של המתיישבים הגיבורים, של החולמים. ממשלת ישראל תומכת בהתיישבות בכל ארץ ישראל וברוך השם קיבלנו החלטה היסטורית. אנחנו מחויבים להסדיר את ההתיישבות כולה ולהסיר לחלוטין את המגבלות על על הבנייה ביהודה ושומרון. יש עוד הרבה לאן להתקדם, וכמובן רצינו צעדים רחבים יותר, אבל זו בהחלט התחלה טובה".

עוד הוסיף השר: "אני שומע את הגינוי של חברינו הטובים מעבר לים ונעצב, אחיזתנו בחבלי המולדת מולדת ופיתוחה של ההתיישבות ראויים להוקרה ולנשיאה על נס ולא לגינוי. אין מפעל צודק ומוסרי יותר מהמפעל הציוני והמשך קידומו, גם ביהודה ושומרון - ערש מולדתנו. אויבינו מבקשים להחליש אותנו ורוצחים בנו, אבל לא יצליח להם, ההתיישבות תלך ותפרח, מדינת ישראל תמשיך לצמוח ולבנות את ביתנו המפואר בארצנו האהובה".