סערת הפינוי בבנימין: יו"ר הציונות הדתית והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ׳, תקף היום (רביעי) בחריפות את שר הביטחון יואב גלנט לאחר שלא כל סמכויותיו של סמוטריץ' בתפקידו במשרד הביטחון הועברו אליו. בתוך כך, מסרה סיעת הציונות הדתית כי "בעקבות התנהלותו של גלנט, תתקיים ישיבת סיעה דחופה בשעה 12:30".

סמוטריץ' תקף לאחר עימותים בפינוי כרם בבנימין: "גלנט ממשיך במדיניות השמאל"
פרסום ראשון: כתב ההתחייבות של חן בן אליהו לפינוי הכרם בשילה

"עקירת הכרם בעמק שילה היא עוול זועק לשמים שאפשר וצריך היה למנוע", ציין סמוטריץ', "עוול ארוך שנים של המנהל האזרחי ושל בג"ץ. בדיוק כדי להפסיק את הרדיפה ארוכת השנים ואת ההתעמרות המפלה הזו נגד המתיישבים דרשנו וקיבלנו בהסכם הקואליציוני את האחריות על המנהל האזרחי ועל החיים האזרחיים ביהודה ושומרון.

"התכחשותו של שר הביטחון גלנט להסכם החד משמעי וגרירת הרגליים של ראש הממשלה בעניין אינם מקובלים ולא ניתן להם להימשך", הוסיף, "מדובר בסעיף שלכולם היה ברור שהוא מרכזי בהסכם שלנו והבסיס לקיומה של קואליציה הוא קיום ההסכמים הקואליציוניים. אני דורש מרה"מ להעביר לידי את הסמכויות לאלתר. אם לגלנט יש עם זה בעיה הוא מוזמן לשים את המפתחות. אני משוכנע שיש רבים בליכוד ישמחו למלא את מקומו במשרד הביטחון".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, גורמים בכירים בממשלה תקפו את סמוטריץ' ברקע הפינוי של הכרם בגוש שילה בבנימין. "סמוטריץ' יודע מהפינוי וגם אישר אותו לאור החלטת בג״ץ ומשתמש בנושא לצרכים פוליטיים", טענו אותם גורמים.

יו"ר יש עתיד וראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את התנהלות הממשלה ומסר כי "אתם קולטים שיש שני שרים במשרד הבטחון, אחד בעד ואחד נגד? זו לא ממשלה, זה גנון בלי גננת".

כאמור, יו״ר הציונות הדתית סמוטריץ׳ פנה הבוקר במכתב בהול לראש הממשלה להקפיא את עקירת הכרם, וציין כי "במקום לממש מדיניות בטחונית התיישבותית השר גלנט בחר להמשיך במדיניות השמאל של השר לשעבר בני גנץ ולעקור את הכרמים אף על פי שהטענות כנגד הכרם הוכחו כשקריות במסגרת ההתדיינות המשפטית. הפרת הסכמים תקשה מאוד על התנהלות תקינה של הממשלה והקואליציה".

פינוי כרם בבנימין  (צילום: ללא קרדיט)
פינוי כרם בבנימין (צילום: ללא קרדיט)

כמו כן, גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה לראש הממשלה ודרש ממנו לעצור במיידי את הרס הכרם, ואמר כי "השר יואב גלנט משתמש במג"ב איו"ש כדי לבצע הרס מיותר, למרות שהוא יודע שעל פי ההסכמים הקואליציונים מג"ב איו"ש אמור לעבור לאחריות המשרד לביטחון לאומי". כזכור, יחידת מג"ב איו"ש מסופחת לצה"ל, כאשר השר בן גביר דורש שהיחידה תסופח למשרדו. בתוך כך, השר בן גביר טען כי הוא פנה הלילה לשר הביטחון גלנט ודרש לעכב את הרס הכרם, וגלנט סירב.

ח"כ לימור סון הר-מלך חוסמת את הדחפור. (ללא קרדיט)

במהלך הפינוי של הכרם, הגיעו למקום כוחות מג"ב והמנהל האזרחי אך לפחות 100 מתיישבים שהיו במקום זרקו אבנים לעברם, נתלו על העצים, ירו זיקוקים באוויר וניקבו צמיגים. גורמי ביטחון טענו כי הפינוי מתבצע על פי החוק מאחר וקיימת פסיקת בית משפט שלא התקיימה. במסגרת הליכים מנהליים ומשפטיים שהתקיימו בנושא, התחייב חן בן אליהו, שנכנס למקרקעין המדובר ללא היתר, בפני בית המשפט העליון ורשויות האזור, כי יפנה באופן עצמאי את החלקה עד לתאריך 1 בפברואר 2023.