הרב תמיר גרנות, ראש ישיבת ההסדר 'אורות שאול' בתל אביב, התראיין היום (רביעי) אצל בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM לאחר שעשרות רבנים ורבניות מהציבור הדתי־לאומי קראו להידברות בנושא הרפורמה המשפטית, והתייחס לדברים. 

"אפשר להגיע להסכמה רחבה": הנשיא הרצוג קרא להידברות בנאום מיוחד לאומה
דיווח: הנשיא הרצוג גיבש מתווה הידברות בין הממשלה למתנגדי הרפורמה המשפטית

"אני חתום על מכתב שחתומים בו רבנים מהארד קור של הציונות הדתית, חלקם קרובים מאוד לפוליטיקה, ימין מובהק, שהמכנה המשותף שלהם הוא שכולם תומכים בשינוי משפטי, אבל כל הרבנים הללו מרגישים את הכאב, חרדים שהוא יביא לפיצול וחושבים שהדרך הכי טובה להגיע לתוצאה הכי טובה, שכוללת שינוי משפטי, היא לדבר להקשיב, ולהגיע לתוצאה נכונה אחרי ההקשבה. זה המכנה המשותף", אמר בפתח השיחה.

לשאלה מדוע יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן, ממובילי הרפורמה, איננו מקשיב לרבנים הללו, השיב גרנות: "כפי שכבר אמרתי, אני חושב שהרבנים הללו מייצגים עשרות אלפים מהציונות הדתית. הם רוצים להצביע קול ציבורי רחב. רוצים שיהיה שינוי, מקשיבים לקולות. זו אזעקת אמת, זו לא זעקת קוזק נגזל. אנחנו רוצים לעשות תהליך, אבל עם ישראל, אחדותו ושלמותו, חשובים לא פחות מהשינוי המשפטי. השינוי המשפטי יקרה דרך הקשבה ושיח ואם נגיע יחד למסקנה שצריך לשנות מהדברים שקורים עכשיו, אז זה מה שיקרה בסופו של דבר".

בכל הנוגע למתווה הפשרה שהציע הנשיא יצחק הרצוג בסוגייה, אמר ראש ישיבת ההסדר: "אין הסכמה בינינו לאיזה נקודות אנחנו מסכימים. לא כולם חושבים אותו הדבר, אבל כולם חושבים שצריך לדבר על זה. אני איש רוח, מנסה לפחות להיות, אני מוכן לדבר על תכליות, על ערכים, על גבולות הגזרה, על סכנות, ועל טקטיקה. יש פוליטיקאים שנלחמים משני הצדדים, והם מבינים את המחאה יותר ממני. אם התוצאה תהיה קרע גדול בעם ישראל, התרחקות של עם ישראל מאמון במדינה שלו, ריסוק האמנה החברתית עם שינוי משפטי, שאני רוצה אותו, זו תהיה תוצאה שלילית. אנחנו רוצים לדבר, מוכנים להיפגש, דיבור של אמת על הפחדים, החששות, והכאבים. כשגם הצד השני יקשיב לכאבים, ולחששות, אבל גם לערכים האמיתיים שיש לכל צד. התוצאה תהיה מה שתהיה התוצאה". 

לסיום, התייחס לתגובות מהמערכת הפוליטית למכתב הנ"ל: "מהמערכת הפוליטית לא קיבלתי עדיין תגובות ממשיות, אבל יש כל מיני רמזים עקיפים. אני מקווה מאוד שיהיו, ואם אפשר להשתמש גם בשופר שלכם אז אני מאוד מאוד מקווה שהמנהיגות הפוליטית. כלומר, בוא נגיד את זה בשמות: יאיר לפיד, בני גנץ, גדי איזנקוט, וכל האחרים - יש כאן קריאת אמת ונכונות להקשיב באמת ולשוחח באמת. אנחנו כולנו מבינים שיש ממשלה, וכנראה הולך להיות שינוי, ורובנו גם רוצים בו. אנחנו מבינים שבגלל שמדובר בשינוי משטר כל כך יסודי זה צריך לעשות נכון עם הקשבה ועם הבנת אמת. התהליך לא פחות חשוב מהתוצאה. בואו נדבר, אנחנו נדבר. אתם חוששים מהפוליטיקאים? תתחילו איתנו. אתם חוששים שמישהו טומן לכם פח? אף אחד לא טומן לכם פח. אמיתי לגמרי". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM