לראשונה מאז פרוץ המלחמה: שר החוץ אלי כהן מקיים היום (חמישי) ביקור באוקראינה, במהלכו צפוי להיפגש בין היתר עם הנשיא וולודימיר זלנסקי ועם שר החוץ דמיטרו קולבה. הוא ביקר במספר ערים, בהם בוצ'ה, באבי יאר וקייב, כאשר אזעקה נשמעה במהלך ביקורו במקום. מדובר כאמור בביקורו הראשון של שר ישראלי במדינה, והוא מתרחש שבוע לפני יום השנה לפרוץ המלחמה - ב-24 בפברואר 2022.

כאמור, עם הגעתו לעיר בוצ'ה, בה בוצע בשנה שעברה טבח אכזרי על ידי הכוחות הרוסים. עם הגעתו, הוא הניח זר באנדרטה שהוקמה במקום. במהלך ביקורו אמר: "מדובר במקום שספג מתקפה קשה מאוד ונהרגו פה אנשים חפים מפשע. אי אפשר להישאר למראות הללו ואנחנו מקווים שבמקום הזה יוכלו לחזור לימים שקטים וטובים יותר". בהמשך ציין: "היום נניף את דגל ישראל בשגרירות ישראל בקייב אשר תחזור לפעילות רציפה במטרה לחזק את היחסים בין המדינות".

אלי כהן מבקר בבוצ'ה, אוקראינה (צילום: מתן וסרמן)
אלי כהן מבקר בבוצ'ה, אוקראינה (צילום: מתן וסרמן)

בתוך כך, במהלך ביקורו בבוצ'ה, השר ופמלייתו ביקרו בביתה של ז׳נטה בוטנקו, יהודיה בת 82, אשר גרה לבד בעיר הוסטומל ליד קייב שנפגעה קשות בתחילת המלחמה. ביתה נפגע בהפגזות רוסיות. היא מקבלת סיוע מהקהילה היהודית וחולמת לבקר בישראל. השר העניק לה רדיאטור ושמיכה חמה לחורף.

במקביל לפגישות המתוכננות, השר הגיע יחד עם שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי, לטקס של הקהילה היהודית לזכרם של עשרות אלפי היהודים שנרצחו במהלך השואה בגיא ההריגה באבי יאר. טקס הזכרון ליהודי אוקראינה, נפתח בנטיעת עץ בחורשה הסמוכה לאנדרטה על ידי השר, שגריר ישראל ורבה של קייב הרב יונתן מרקוביץ'.

לאחר הנטיעה קרא הרב מרקוביץ' פרק תהילים והודה לשר כהן בשמם של כל יהודי אוקראינה על הביקור המחזק. "עץ הוא דבר חי שמתפתח וצומח כלפי מעלה, אך שורשיו נטועים עמוק באדמה. כך גם אנחנו. הרבי מליובאוויטש לימד אותנו שאנחנו צריכים להיות כל הזמן עם הפנים אל העתיד, אך תמיד לזכור את העבר וללמוד ממנו. המקום הזה מזכיר לנו את העבר הקשה של היהודים בשואה, אך גם מזכיר לנו את החובה של כל אחד לדאוג להמשך קיומו של העם היהודי. מכאן אנחנו קוראים לכל העולם להתאחד ולדרוש לעצור את זוועות המלחמה באוקראינה. אסור לעמוד מנגד", אמר הרב מרקוביץ'.

"פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" בירכה את שר החוץ כהן על הגעתו לאוקראינה. יו"ר הפדרציה הרב מאיר סטמבלר יקבל את פני השר וידון עימו על צרכי הקהילה היהודית במדינה ועל העזרה הנדרשת מישראל בעת הזו לטובת הקהילה היהודית.