לראשונה מאז פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה: שר החוץ אלי כהן קיים היום (חמישי) ביקור באוקראינה, במהלכו נפגש בין היתר עם הנשיא וולודימיר זלנסקי ועם שר החוץ דמיטרו קולבה.

הפגישה בין השר כהן לנשיא זלנסקי סובבה סביב שלושה מטרות מרכזיות, בהן המשך התמיכה הישראלית באוקראינה, הסוגיה האיראנית והמשך חיזוק הקשרים עם המדינה האירופית. במהלך השיחה, הצהירו השניים כי חשוב לרתום את אוקראינה לעמדה של ישראל כלפי איראן, מכיוון שהיא אויב משותף.

כמו כן, במהלך השיחה, דנו הצדדים על חיזוק הקשר עם אוקראינה, ובהם המשך התמיכה הישראלית באו"ם, המשך הגדלת הסיוע ההומניטרי, והפעלת מגוון פרויקטים בין המדינות, כמו אשר"א - קו אשראי של 3 מיליארד דולר. בנוסף, במהלך פגישה, האוקראינים לא דרשו מישראל נשק התקפי, אלא אמצעים הגנתיים.

בסיום הפגישות, הוסכם על הגדלת הסיוע ההומניטרי, כאשר הנשיא האוקראיני ביקש גם סיוע בשיקום בתי ספר ומבנים שונים והגדלת אשרות העבודה עבור פועלים אוקראינים בישראל. במקביל, ישראל גם תספק לאוקראינה מערכות התרעה מפני טילים, בטווח זמן של שלושה עד שישה חודשים.

מוקדם יותר, בפגישתו עם קולבה, אמר כהן: "הגעתי לקייב היום, בשם ממשלת ישראל והעם בישראל, על מנת להראות סולידריות עם העם האוקראיני. ביקרתי גם בבוצ'ה, היכן שהתמונות הטרגיות שברו את ליבי. ישראל מתנגדת להרג אזרחים חפים מפשע. ערכנו טקס מיוחד גם בבאבי יאר, ואציין כאן שוב את זוועות השואה והצורך לזכור ולהזכיר. ישראל תומכת בריבונותה ועצמאותה של אוקראינה, ובשלמותה הטריטוריאלית. הבעתי בפני שר החוץ קולבה את נכונותינו וכוונותינו לתמוך בהצעת השלום של אוקראינה באו"ם, המתוכננת לשבוע הבא".

עוד ציין כהן כי בבתי חולים שדה שהוקמו על ידי ישראל בשטחה של אוקראינה, התקבלו מאות פצועים וחולים מקומיים. "נאשר עד 200 מיליון דולר עבור פרויקטים ישראלים בתחום התשתיות האזרחיות והבריאות במדינה, ונעזור לה לפתח מערכת התרעה מוקדמת חכמה", הוסיף. 

שר החוץ אלי כהן ומקבילו האוקראיני דמיטרי קולבה (צילום: מתן וסרמן)
שר החוץ אלי כהן ומקבילו האוקראיני דמיטרי קולבה (צילום: מתן וסרמן)

שר החוץ האוקראיני דמיטרי קולבה, אמר מצידו: "אני שמח מאד לקבל בקייב את עמיתי מישראל, אלי כהן. הוא גם חבר והנציג הראשון מאזור המזה"ת שהגיע לכאן, והנציג הראשון של ממשלת ישראל החדשה. זה גם הביקור הראשון שלו בתור שר חוץ. הביקור זוכה לתשומת לב רבה. הביקורים בבוצ'ה ובאתר הטבח בבאבי יאר מוכיחים שהרשע והשנאה על רקע אתני הם אותו הדבר. הזכרון הטרגי מוכיח שצריך לחסל את הרוע בסנקציות ונשק וקואליציה של מדינות. היתה לנו שיחה כנה מאד. ניהלנו את המשא ומתן פנים אל פנים. כנות חשובה לבניית אמון כי רק עם אמון אפשר לקבל החלטות קשות. הצגתי בפני השר את נוסחת השלום של זלנסקי, שבה האו"ם אמור לדון בחודש הבא. ישראל יודעת טוב יותר מאיתנו אפילו, כי היא נלחמת מזה עשורים".

עוד הוסיף: "שלום הוגן יכול להתקיים כשאתה חזק מספיק כדי להגן עליו. יש ביננו הבנה מלאה. תודה על הסיוע הומניטרי שישראל העניקה, לממשלה, לעסקים, ולעם על התמיכה. במיוחד למתנדבים שהגיעו מהיום הראשןן והעניקו ציוד, ותמיכה פסיכולוגית. אנחנו נזכור זאת. סיוע הומניטרי חשוב כדי שננצח. אחרת אין כל טעם. לכן היום שוחחנו לא רק סיוע הומיניטרי אלא גם על דברים נוספים. ישראל מכירה היטב על הדרישות שלנו שהגשנו לממשלה הקודמת ולנוכחית. נמתין כעת להחלטה. אני מרוצה מהפגישה ושאחרי שיחת הטלפון שלי עם אחי, הוא הגיע לביקור מהר יותר ממה שהבטיח לי. אנחנו מנחים את היסוד אם נוכל לבנות עליו, זה תלוי בהחלטות שיתקבלו. אין שום סיבה הגיונית שישראל ואוקראינה לא יעמדו כתף אל כתף עכשיו ובעתיד ולעולם".