סמנכ"לית אפריקה במשרד החוץ שרון ברלי ושאר חברי המשלחת הישראלית גורשו היום (שבת) מאולם ועידת האיחוד האפריקאי באדיס אבבה, בה השתתפה ישראל במעמד של משקיפה. מדובר באירוע חריג בכינוסים בינלאומיים ובתקרית דיפלומטית חמורה ביותר.

האירוע התרחש במהלך טקס הפתיחה, כאשר אנשי הביטחון של הוועידה ניגשו לחברי המשלחת הישראלי וביקשו מהם לצאת מהאולם. בכיר במשרד החוץ אמר כי לחברי המשלחת נודע כי דרום אפריקה ואלג'יריה עומדות מאחורי המהלך.

צפו בתקרית הדיפלומטית:

דובר משרד החוץ ליאור חייט מסר בתגובה: "ישראל רואה בחומרה את התקרית בה הוצאה סמנכ"ל אפריקה, השגרירה שרון בר לי, מאולם האיחוד האפריקאי למרות מעמדה כמשקיפה בעלת אקרדיטציה ותגי כניסה. מצער לראות שהאיחוד האפריקאי נלקח כבן ערובה ע"י מספר קטן של מדינות קיצוניות כמו אלג'יר ודרום אפריקה המונעות משנאה ונשלטות ע"י איראן. אנחנו קוראים למדינות אפריקה לעמוד מול הפעולות הללו הפוגעות בארגון האיחוד האפריקאי עצמו וביבשת כולה".

תגובת התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית לגירוש השליחה הישראלית הבכירה מפסגת ראשי האיחוד האפריקני: "הגעתה של הנציגה הישראלית לפסגה היא נקודת שפל של הממשלה. סמנכ"לית אפריקה במשרד החוץ, שרון בר-לי, אינה אדם פרטי אלא מייצגת מדינה יהודית שמחוייבת לשמור בפעילותה הציבורית את ימי המנוחה הרשמיים של מדינת ישראל. עַם שאינו מכבד את היום הלאומי שלו סופו שייזרק בבושת פנים על ידי אומות העולם.

"על שר החוץ אלי כהן להורות על קיום הליך בירור משמעתי הן כנגד הנציגה שפעלה בניגוד לכללי הפרוטוקול ולכללי התקשי"ר והן כנגד דוברות משרד החוץ שפרסמה הודעת גינוי תוך חילול השבת. מממשלת ימין-דתיים מצופה שבעתיים להתייחס לשבת באופן מכבד, ולא להפר את קווי היסוד של הממשלה".