רבים במערכת הפוליטית הגיבו לחשיפת "מעריב" שלשום על המגעים השקטים המתקיימים לאחרונה, לפי הגורמים המעורים בהם, בין מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו לאנשי המערכת הפוליטית והמערכת המשפטית המתנגדים לרפורמה המשפטית - בנוגע לעסקת טיעון במשפטו, תוך ניסיון למצוא פתרון הולם למשבר שקורע את החברה הישראלית.

יש לציין כי ראש הממשלה מכחיש את המגעים מכל מקום, ומסביבתו נמסר כי "הקשקושים על עסקת טיעון הם ספין פוליטי שקרי. הנושא אינו עומד כלל על הפרק. ראש הממשלה נתניהו מדגיש שוב - לא תהיה עסקת טיעון". למרות ההכחשות, גורמים נוספים מעידים גם הם כי השיח הבלתי רשמי הזה מתנהל מאחורי הקלעים.

נזכיר כי מה שנידון במגעים הוא המתווה להסדר הטיעון שהציע לפני שנה נשיא בית המשפט העליון לשעבר, הפרופסור אהרון ברק. לפי המתווה, נתניהו יתחייב לעזוב את החיים הפוליטיים אחרי תקופה שתסוכם מראש. במצב העדכני מדובר בסיום הקדנציה המלאה של הממשלה המכהנת, בעוד כארבע שנים. בנוסף, על פי רעיון שעלה אז וחזר כעת, נתניהו יודה בסעיף הפרת אימונים וההסדר יהיה ללא קלון. כזכור, הסעיף האחרון מנע בזמנו את ההתקדמות מאחר שהיועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט התנגד לעסקת הטיעון ללא קלון - בעוד נציגי נתניהו התעקשו רק על הסדר ללא קלון.

גם היום, בכירים במערכת הפוליטית שאיתם דיברנו על אודות המגעים מביעים פסימיות באשר להיתכנות הסדר הטיעון. בכירי הפוליטיקאים, בהווה ובעבר, תמימי דעים בנוגע לאפשרות הקלושה שהצדדים יגיעו להסכמות סביב סעיף הקלון. "עסקת טיעון או חנינה יכולים להיות פתרון מעולה לסיום המשבר הנורא סביב המהפכה המשפטית", אמר ל"מעריב" בכיר פוליטי לשעבר. "אלא שאין היתכנות לרעיון המעולה הזה. נתניהו מעולם לא יסכים לכל הסדר שכולל קלון.

"ראשית, הקלון יחייב אותו לפרוש מהחיים הפוליטיים מיד עם החתימה על ההסדר, ולא בעוד כמה שנים. ועצם העובדה שיוטל עליו קלון לא מקובלת עליו. מצד שני, אין כל סיכוי להסכמת הפרקליטות לכל הסדר שלא כולל קלון, כך שאין בין הצדדים משהו שדומה לנקודת המפגש".

ראשי המחנה המתנגד לרפורמת לוין מסכימים עם דבריו של הבכיר לשעבר ומסרו תגובות דומות. בכיר פוליטי נוסף מסר כי "עסקת טיעון שתגובה על ידי בית המשפט תקבל את הגיבוי שלו, השאלה הגדולה היא לגבי היתכנות ההסדר".

מטעמו של ראש הממשלה נמסר: "הקשקושים על עסקת טיעון הם ספין פוליטי שקרי. הנושא אינו עומד כלל על הפרק. ראש הממשלה נתניהו מדגיש שוב- לא תהיה עסקת טיעון".