סא"ל בדימוס ניר עתיר, שנחקר במשטרה לאחר תקרית גניבת הטנק עבור הפגנה נגד הרפורמה המשפטית, שוחח היום (ראשון) עם אראל סג"ל ב-103FM והסביר את עמדתו באירוע שהסעיר את המדינה: "מי אמר שאסור לנו לקחת את הטנק? לא פגעתי באף אחד, רציתי סמל שיראה על נחישות". 

מחאה חריגה נגד הרפורמה: לוחמי שיריון לשעבר גנבו טנק מאתר הנצחה בגולן

בפתח הדברים הסביר עתיר מה הקשר בין מלחמת יום כיפור להפגנה במוצאי שבת. "אנחנו לקחנו בהתחלה טנק והקימו עליינו קול צעקה, בצדק או שלא בצדק, כי אני יכול לתת לך הסבר ברור לטנק הזה ספציפית. אנחנו מרגישים שבעצם אנחנו, בוגרי מלחמת 73', הטנק הזה הוא זה שנותן לנו את הסימבול לעוצמה, לנחישות ולכוח שלנו להגן ולהמשיך להגן על מדינת ישראל ועל מגילת העצמאות שלה, זה בדיוק הכיוון שלנו.

"חשבנו והבנו שאת ההפגנות והמחאות צריכים להפוך אותן להיות יותר אקטיביות ויותר משמעותיות. אנחנו רצינו להגיע לתל אביב אתמול ולא נתנו לנו, וגם לירושלים רצינו להגיע ולא נתנו לנו, עצרו אותנו. אתם מבינים שמפקד מחוז צפון המשטרתי הגיע להפגנה בדגניה א'? הוא בא לעצור אותנו. מי אמר שאסור לנו? יש לי את המסמך ביד שכתוב שאני רשאי לקחת אותו". 

מה רציתם לעשות איתו?
"יותר עם כוח יותר עם משמעות שהציבור יבוא ויחתום על מגילת העצמאות, שאנחנו, המחזור שלנו, שנלחם את מלחמת העצמאות השנייה של מדינת ישראל, בא עם מקור הכוח שיהיה לו עם האחוות לוחמים שהייתה לו, קורא לאזרחי מדינת ישראל, 'בואו איתנו, תחתמו על מגילת העצמאות מחדש, תראו בבקשה מי אנחנו, מה אנחנו עם ישראל ומה אנחנו רוצים', ולכן לקחנו את הטנק הזה".  

כשנשאל למה צריך טנק כדי לחתום על מגילת בעצמאות השיב: "אני לא פגעתי באף אחד. אני רציתי שיהיה לי איזהו סממן, סמל שלי, של הקבוצה שלי, שיראה על נחישות שיראה על עוצמה, שיראה על נכונות לתרום ולנסוע. אנחנו לקחנו עם הטנק הזה שאיתו בלמנו את הכוחות הסורים על רמת הגולן או במצרים ובסיני. אני אמרתי 'כל מי שאיתי ובדעתי', הכול כתוב לי אני יכול להקריא לך".

כשנשאל איך היה מגיב אם מתנגד להתנתקות היה מתחיל להזיז כלי נשק השיב: "הייתי מגיב בכבוד רב, למה לא? אני לא צריך לשכנע אותך אני אשכנע את עצמי, אני צריך לשכנע את האזרחים שבאים עכשיו וחתמים בהמוניהם על מגילת העצמאות שפרוסה עכשיו על הטנק הזה".

עתיר הסכים כי המילה דמוקרטיה לא כתובה במגילת בעצמאות: "נכון, אבל בוא אני אקריא לך מה שכתוב, נכון לא כתוב דמוקרטיה אבל תקשיב טוב – 'מדינת ישראל תהיה פתוחה למדינה יהודית ולקיבוץ גלויות, תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל יושביה, תהיה משותת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל.

"תקים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע ומין. תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות, תשמור על המקומות הקדושים'. אלה הם כל הסממנים למדינה דמוקרטית לדעתנו. ברגע שאתה נכנס לתיקונים שעכשיו הולכים למחוק, ההסתברות וההתגברות, הולכים לקצץ מכל החוק של בית המשפט העליון, זה המצב". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm