שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, חזר הערב (ראשון) על קריאתו להאט את הליך חקיקת הרפורמה במערכת המשפט ולהשיג הסכמה רחבה בנושא. הדברים נאמרו במהלך ועידת הנשיאים של הארגונים היהודים בארה"ב, המתקיימת בירושלים.

בדרך לפשרה? הרצוג טוען - "ניתן להגיע להסכמות תוך ימים"
בדרך לפשרה ברפורמה? לוין: "הידברות כמו שמציעים לפיד וגנץ – לא תקרה"

״ישראל היא דמוקרטיה תוססת. 72% מהישראלים הצביעו לפני חודשיים בפעם החמישית בשנתיים, אכפת להם, ולכן רבים מהם יוצאים למחות מדי שבוע. מה שמאחד אותנו יחדיו זו האהבה והמחויבות לדמוקרטיה, וזה מה שמאפשר לנו להגן על ישראל שוב ושוב באו״ם. בדומה למה שהנשיא הרצוג אמר, קראתי לשים את הרגל מעט על הבלם. לא לבלום, להאט", אמר בפתח ועידת הנשיאים. 

"אנחנו לא הולכים לקבוע לישראל איך לבחור את בית המשפט העליון. ישראל היא מדינת סטראט אפ שעשתה דברים פורצי דרך בכלכלה, ורה״מ נתניהו, שהיה גם שר אוצר, אחראי לזה, ואנחנו סומכים עליו ועל הנשיא הרצוג. הטיפ היחידי שלי - תבנו קונצנזוס", ציין.

אמש אמר ניידס כי "ארה"ב מייעצת לראש הממשלה נתניהו ללחוץ על הבלמים בכל הנוגע לקידום תכניתו המשפטית. אנחנו אומרים לראש הממשלה, כמו שאני אומר לילדים שלי, תלחץ על הבלמים. האט, נסה להשיג קונצנזוס, זה נורא מאוד מורכב והם מנסים לקדם את זה מהר מדי. ארה"ב לא תכתיב לישראל איך לבחור שופטים לבית המשפט העליון. המוסדות הדמוקרטים הם מה שמחבר את שתי המדינות. ככה אנחנו מגנים על ישראל באו"ם, וככה אנחנו עומדים על הערכים המשותפים שלנו".

טום ניידס (צילום: ועידת הנשיאים)
טום ניידס (צילום: ועידת הנשיאים)

מוקדם יותר התייחס שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לדבריו וקרא לארצות הברית ש"לא להתערב בעניינים הפניימים של מדינת ישראל".

"אנחנו מאוד מעריכים את הידידות ואת הברית החזקה והאסטרטגית בין ישראל וארה"ב. תמיד הקפדנו לא להתערב בעניינים פנימיים של ארה"ב ולכן אני מצפה גם מהם לא להתערב בעניינים פנימיים אצלנו כמו הרפורמה המשפטית או חלוקת הסמכויות ביני לבין שר הביטחון יואב גלנט. אני יכול להרגיע את שגריר ארה"ב שחלק עיקרי בתוכנית שאבנו ממערכת המשפט בארה"ב ומכך שיש לנבחרי הציבור שם השפעה מכרעת על בחירת השופטים בעליון", אמר. 

חבר הכנסת בועז ביסמוט טען ב-103FM כי הוא לא רואה בדבריו של ניידס "כרטיס צהוב ובטח לא כרטיס אדום" לישראל.  הוא הוסיף והאשים: "ארה"ב ניזונה מאינפורמציה שמעבירים אליה - לתקשורת יש חלק גדול בנושא הזה".