האם ראש הממשלה בנימין נתניהו שולט באירועים, או נשלט על ידם? האם הוא מוביל את המהפכה המשפטית והקואליציה הקיצונית בתולדות ישראל, או מובל על ידה? האם הוא רוכב על הנמר, או שהנמר רוכב עליו? זוהי שאלת השאלות במסדרונות הפוליטיים. גם בכירים בליכוד, שמסווים את הפלצות שלהם לנוכח ההפיכה המשטרית המואצת, לא יודעים לתת עליה את התשובה.

רמז אפשר למצוא במידע הבא: ל"מעריב" נודע כי נתניהו לוחץ באופן קבוע על ראשי זרועות הביטחון על מנת שיפעלו לרסן את הקיצונים בממשלתו, ובעיקר השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', כדי "להרגיע" אותם בנושאים ביטחוניים נפיצים. 

גורמים שנחשפו לפרטי המגעים הללו אמרו ל"מעריב" כי נתניהו מתקשר פעמים רבות לראשי הזרועות (ראשי המוסד והשב"כ, הרמטכ"ל ונוספים) ומבקש מהם לדבר עם סמוטריץ' ובן גביר ולהוריד אותם מרעיונות או יוזמות שנתפסות מבחינתו כהרפתקאות מסוכנות. "זה קורה פעמים רבות", אמר ל"מעריב" גורם שנחשף לפרטי השיחות. "ראש הממשלה מתקשר בבהילות וממש מתחנן בפני בן שיחו להפעיל את כל כוח השכנוע שלו מול השרים הסוררים, כדי לשכנע אותם לזנוח יוזמות או רעיונות".

דנה ויס פרסמה אתמול בחדשות 12 שראש השב"כ רונן בר ערך לאחרונה שיחות עם בכירים, בהם שר המשפטים יריב לוין, והזהיר אותם באשר להחרפת השיח והאווירה הציבורית בישראל, ההולכת ומקצינה. הפרסום כאן אינו קשור לשיחות האלה. מדובר בשיחות הקשורות בעיקר למצב הביטחוני: הסטטוס קוו בהר הבית לקראת הרמדאן, הדרישה האולטימטיבית של סמוטריץ' לקבל לידיו את הסמכויות האזרחיות ביו"ש, סוגיית האסירים הביטחוניים הפלסטינים, המשך הפעלת הלחץ על האוכלוסייה הפלסטינית במזרח ירושלים והמשך החיכוכים מול פלסטינים ביהודה ושומרון. 

שיחות הטלפון של נתניהו לראשי הזרועות עושות להן כנפיים במסדרונות המערכת הביטחונית ומעוררות גם דאגה עמוקה. העובדה שנתניהו מנסה בכל כוחו לגייס את ראשי ארגוני הביטחון של ישראל כדי לבלום את הקיצונים בממשלה שהוא עצמו הקים, נתפסת בעיני רבים כחולשה מצדו של ראש הממשלה. "גם בממשלות קודמות שהקים נתניהו היו גורמים קיצוניים", אמר ל"מעריב" גורם הבקיא במתרחש, "אבל נתניהו ידע לשלוט בהם בעצמו, או באמצעות בריתות פוליטיות בקבינט. הפעם זו מציאות חדשה. נתניהו עומד חסר אונים מול דרישותיהם של בן גביר וסמוטריץ' ומנסה בכל כוחו לגייס תמיכה וכושר שכנוע כדי להוריד אותם מדרישות, רעיונות, יוזמות או מדיניות שהם מנסים להוביל".

הדברים אמורים בעיקר עכשיו, זמן לא רב לפני הרמדאן, כשהטמפרטורה בבתי הכלא שבהם מוחזקים האסירים הביטחוניים מוגדרת על ידי גורמי ביטחון כ"מתקרבת לנקודת פיצוץ", ההתראות הביטחוניות מתגברות, וחיזבאללה מתחיל להתפרס לאורך הגדר בעוצמה ובדרך שלא נראו מאז מלחמת לבנון השנייה. על איראן, שמתקרבת להעשרת אוראניום לדרגה צבאית, אין צורך להרחיב את הדיבור.

לפחות בתחום הזה, נתניהו נראה הרבה יותר מובל מאשר מוביל. נרכב, מאשר רוכב. כל מה שנותר לנו לעשות זה להתפלל להצלחתם של רב־אלוף הרצי הלוי והחברים דדי ברנע ורונן בר. עתידו של המזרח התיכון תלוי בכושר השכנוע שלהם.