צעד נוסף בדרך לפטור מוויזה בארה"ב: מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) את "חוק PNR" המאפשר העברת מידע על נוסעים בין ישראל לארה"ב ברוב של 20 ח"כים וללא מתנגדים. 

בשורה לישראלים: צעד חשוב הושג בדרך לפטור מוויזה לארצות הברית

על-פי הצעת החוק, תוכן תשתית משפטית לקבלת מידע אישי מחברות תעופה לגבי נוסעים בטיסות הנכנסות, היוצאות או העוברות במדינת ישראל. המידע כולל פרטים המופיעים במסמכי נסיעה של נוסע בטיסה המונפקים על-ידי מדינות וכן נתונים על-אודות הטיסה אשר נאספים על-ידי חברות התעופה לצורכיהן. 

במסגרת ההצעה מוצע להסדיר את מכלול ההיבטים הנוגעים לקבלת המידע, שמירתו והשימוש בו. קיומה של מערכת כפי שמוצע בהצעת החוק הוא אחד התנאים שהציבה ארה"ב כדי לפטור ישראלים מהצורך בוויזה.

בהמשך, צפויה הכנסת להשלים את החקיקה הדרושה לפטור עם אישור חוק API העוסק במידע שנמצא בדרכוני הנוסעים וניתן יהיה לשתפו עוד בטרם המראת הנוסע למדינת היעד ועל-ידי כך למנוע או לעכב הגעת גורמים שאינם רצויים. כמו כן, ישראל צריכה לחתום על הסכם פטור הדדי הפוטר את אזרחי שתי המדינות מהצורך בהצטיידות באשרה. 

כזכור, לפני כחודש הודיע שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, כי אחוז הישראלים שסורבו כניסה לארה"ב ירד מתחת לסף ה-3% בשנה האחרונה, שזהו סף הסירוב המקסימלי לתושבי מדינה זרה כדי שאזרחיה לא יצטרכו בוויזה. "ישראל עשתה צעד גדול לקראת הצטרפות לתוכנית הפטור מוויזה ואחוז הסירוב ירד מתחת ל-3%", אמר ניידס, "הירידה הזאת היא רק הצעד הראשון שישראל צריכה לעשות. נקודה נוספת היא עבודה רבה שישראל צריכה לעשות כדי לקדם את הפטור, והכנסת צריכה להעביר חוקים מסוימים כדי שהזכאות תאושר. עם זאת, חלון ההזדמנויות פתוח עד ספטמבר הקרוב".

טום ניידס (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
טום ניידס (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

" הנקודה הנוספת והכי חשובה היא הדדיות", הוסיף השגריר ניידס, "מדובר בחופש התנועה של כניסת תיירים ממדינה למדינה. כמו שתיירים ישראלים יוכלו להיכנס לארה"ב בחופשיות, כך גם כל אמריקאי, ללא קשר למוצאו, לדת או ללאום יוכל להיכנס לישראל. לדוגמא, ערבים-אמריקאים וביניהם גם פלסטינים בעלי אזרוחת אמריקאית יוכלו להיכנס לישראל בחופשיות ולבקר ברשות הפלסטינית".

ממשרד החוץ נמסר כי ההערכה היא שעוד השנה יבוטל הצורך בויזות עבור אזרחי ישראל המבקרים בארצות הברית. במסגרת הממשלה הקודמת ניסתה שרת הפנים לשעבר איילת שקד להעביר שני חוקים שיסייעו בקידום הפטור מוויזה. אולם, לאחר שהממשלה נפלה הדבר אינו יצא לפועל.