מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) שניים מחוקי הרפורמה במערכת המשפט בקריאה ראשונה. הצעת החוק הראשונה נגעה להרכב הוועדה לבחירת שופטים, והשנייה לביטול הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד. 63 חברי כנסת הצביעו בעד שתי ההצעות, ו-47 התנגדו. 

רה"מ נתניהו: "לילה גדול ויום גדול"; לפיד: "ההיסטוריה תשפוט אתכם"

ח"כ מתן כהנא שוחח הבוקר עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והתייחס לדברים: "זה יום רע מאוד לדמוקרטיה. אני חושב שהקואליציה פה פועלת בצורה דורסנית. אם הייתה איזו שהיא אמרה שהם נכונים לאיזה משא ומתן בתום לב כדי להגיע לאיזו רפורמה מוסכמת, אז הם הוכיחו אתמול שזה לא מעניין אותם והם רצים קדימה לחקיקה דורסנית, לדרוס חצי מהעם, וחבל". 

"לרפורמה הזו אני מתנגד לגמרי, אני תומך מאוד בזה שצריכים רפורמה ואני תומך בדרישה, שהיא לא רק של הקואליציה היום לטעמי היא חוצה קואליציה ואופוזיציה. אמרתי שאני תומך בדרישה של רוטמן לקיים רפורמה, אני שמח מאוד שהגענו לסיטואציה שיש סוף סוף הבנה שנדרשת רפורמה בבית המשפט. הצבעתי נגד כי הרפורמה הזאת כמו שהיא מובאת עכשיו. כמו שיש מישהו חולה שנותנים לו גם קוקטיילים והרבה מדי תרופות וכל תרופה לוקחים אותה לקצה. הרי כל אחת מהתרופות האלה לבדה הייתה יכולה לרפא את החולה ובטח לא במינונים ובעוצמות האלה. לכן אני אומר שוב - אפשר לדבר על כל אחד מהנושאים ברפורמות האלה אבל לא ככה", הוסיף.

בהמשך, התייחס לניסיונות להידברות ואמר כי "המחנה הממלכתי, בהנהגתו של בני גנץ, אומרים דבר מאוד פשוט – כאשר מדברים לא מחוקקים, זה הכול. אנחנו אומרים 'בואו תעתרו לתחינתו של נשיא המדינה'. נשיא המדינה השתמש במילה 'אני מתחנן', זה הבקשה שלנו, בלי תנאים, בלי 60 יום, בלי 20 יום. אנחנו רק אומרים 'כאשר אתם מדברים, אל תחקקו'. הרי יש להם 64 מנדטים, בכל רגע שהם רוצים אם הם ירגישו שעובדים עליהם, שמסבנים אותם, שמנסים למרוח אותם, שיגידו, 'הבנו אתכם אופוזיציה יקרה, אתם לא באמת באים בתום לב ואנחנו הולכים לחוקק".

"אני חושב שהדרישה לחודשיים לא מעודדת הידברות, אני חושב שהבקשה של הנשיא. אני אמרתי את זה אתמול - אני חושב שדרישה של שישים יום היא לא מעודדת הידברות, אני חושב שהיצמדות למתווה הנשיא שאומר 'כאשר מדברים לא מחוקקים' זה דבר שבאמת יכול להיות שאפשר להתחיל איתו, זה בידיים של הקואליציה. אני עכשיו לא מתייחס ליאיר לפיד, אני עכשיו רוצה לדבר על רוטמן ועל לוין, כי אתמול אני ראיתי כשיצאתי מהמליאה, הספקתי לראות איזה ראיון שאומר שהיום בבוקר הועדה מתכנסת, ממשיכה לעבוד והכול כרגיל. מה שאנחנו רואים שגם יריב לוין וגם רוטמן הם פשוט דוהרים קדימה, אם להם שום רצון להידברות אמיתית. אוקי, ניצחתם, העברתם אתמול את הקריאה הראשונה, תעצרו רגע, תגידו שאתם עוצרים, אנחנו רוצים לדבר", הוסיף.

בהמשך, מתח ביקורת על לפיד ואמר כי "לפיד כן רוצה לדבר. אני חושב שתנאי הסף שהוא מציב לא מעודדים את ההידברות הזו אבל שוב להיצמד פה לתנאים שלכאורה האופוזיציה שמה זה לא רציני כאשר אנחנו רואים את הדורסנות שהקואליציה פועלת". 

בסיום, התייחס לתקרית סמוך לביתה של ח"כ טלי גוטליב: "תקרית מכוערת שהיה מוטב שלא תקרה, אני עומד על זה וגינינו את זה בכל תוקף. מצד שני, לשמוע את זעקות השבר על ההתנהגות מצד אנשים שלא גינו אפילו פעם אחת הפגנות מחאות ליד ביתם של משפחות שקולות, קריאות נוראיות, לא גינו אפילו פעם אחת כשתקפו פיזית את השרה סילמן בתחנת דלק. כאשר במקום לגנות שרה אחרת הלכה ועשתה פרודיה על התקיפה הזו באותה תחנת דלק. אז לשמוע מהם הטפות מוסר".

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון, 103FM