ראש השב"כ רונן בר נועד את יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, במקביל לפגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וקרא להרגעת הרוחות, בעקבות הסערה סביב הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט. בר העביר מסרים להרגעת השטח.

ראש השב"כ לשעבר מזהיר מההסתה נגד נתניהו: "יש מי שמקשיב"
"לא הפקנו את הלקחים": בכיר לשעבר בשב"כ מודאג מהאיומים על נתניהו

איש השב"כ לשעבר, דביר קריב, שוחח הבוקר (שלישי) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והגיב לדברים: "מדובר במשהו מאוד מאוד חריג, פעם שלישית מקום המדינה שזה קורה, הפעם הראשונה שזה קרה שכרמי גילון לפני רצח רבין מזהיר את הפוליטיקאים ומוציא התראה שאנחנו בקרבתו של רצח פוליטי ואנחנו זוכרים איך שזה נגמר. לפני שנה או קצת יותר, נדב ארגמן ,ראש השב"כ לשעבר, אומר את זה בסבב הבחירות השלישי או הרביעי, שגם השיח עלול להתלהט למצב של אלימות אידיאולוגית. והפעם זו הפעם השלישית. מה שמיוחד וחריג במיוחד בפעם הזאת - שזאת הפעם הראשונה שהוא מדבר גם על אפשרות שזה יגיע מהצד השני, מצד המוחים, וזו התראה באמת חריגה". 

"מאחר ואני יודע שראש השב"כ הוא לא פקיד אלא איש שטח מבצעי, מקצועי, שנועד לסכל טרור ולשמור על הדמוקרטיה, אז אני מבין מזה שהוא אומר 'יש מידע, יש לי מודיעין קשיח שזה מה שעלול לקרות שאני מצרף אותו למידע ברשתות החברתיות על אחת כמה וכמה'. זה נראה כאילו הניתוח אומר שאם החוק הזה יעבור ככתבו וכלשונו השבר ורעידת האדמה בישראל תהיה אפילו, אני אומר, ראש השב"כ לא אומר את זה, חמורה יותר מרעידת האדמה של רצח רבין. ברצח רבין נרצח ראש הדמוקרטיה הישראלית, החוק הזה, אם הוא יעבור ככתבו וכלשונו, זה אומר שהדמוקרטיה נרצחת, לא ראש הדמוקרטיה אלא הרצח יהיה של הדמוקרטיה עצמה, זה החשש של רוב העם. המשמעות של זה בשטח שהלבה רותחת, שיש פה רעידת אדמה והשאלה הגדולה היא האם הרעידה הזאת תוביל לגל צונאמי והאם הגל צונמאי הזה ישטוף את כולנו או שלא", הוסיף.

בהמשך, הסביר כי "לפני שבוע ציינו ארבעים שנה לרצח של אמיל גרינצוויג ז"ל על ידי רימון שנזרק לעברו ממפעיל ימין קיצוני. גם אם יהיה פה, לא עלינו חס וחלילה, דבר כזה, זה יעשה פה רעידת אדמה מטורפת, זה לא חייב להיות חס ושלום רצח פוליטי של פוליטיקאי, זה יכול להיות גם מפגין לא עלינו, זה יכול להיות מפגינים משני הצדדים. גם המוחים עושים פה דברים מאוד מאוד חריגים, דיברתם לא מזמן על האירוע המביך, המשפיל, המבזה שעשו לח"כ גוטליב ליד ביתה. אנחנו בסיטואציה כזאת שהלבה רותחת והם לא מדברים" .

"גם הפוליטיקאים, משני עברי המתרס, גם יאיר גולן, גם בוגי יעלון, גם אהוד ברק, גם אולמרט אמרו אמירות שמלבות את האש, גם בצד השני. משני הצדדים, ראש המחנה של הקואליציה, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, לא גינה את עניין הספורטה - שלושה שבועות עד שהוא גינה, לא מגנה את רמי בן יהודה, לא מגנה אלימות בשטח, לא גינה שנים אנשים שנפגעו בגשרים, מה זה עושה? זה מלבה את האש. זה אותו הדבר משני הכיוונים ואנחנו בסיטואציה כזאת שכאילו שני הצדדים לא מכונים לדבר. הפוליטיקאי היחידי שמוכן לדבר, הוא לא מכון להתכופף, אבל רק בני גנץ אומר שיש מקום להידברות, מה שקרה הלילה הוא לא אירוע רגיל. ברגע שעברה קריאה ראשונה בעצם שמו אקדח טעון על השולחן. עכשיו תדברו עם אקדח טעון על השולחן, אם לא תדברו חס וחלילה עלול להיפלט כדור", הוסיף.

כמו כן, דחה את הטענות כי רה"מ הוא זה שעומד מאחורי השיחות של ראש השב"כ. "אני מניח אבל שרונן בר בכל מקרה, אם הוא עושה כזה מהלך הוא עושה אותו על בסיס מידע מודיעין קשה. יכול להיות שזה היה הפוך, שראש השב"כ בא עם מידע מודיעיני שמציג אותו לראש ממשלת ישראל ואז הציע או אמר שזה מה שצריך לעשות כדי להרגיע את הרוחות, אז ראש הממשלה אמר לו 'בבקשה'. בכל מקרה, כל פעולה של הרגעת רוחות בעת הזאת היא נכונה". 

רונן בר (צילום: אבשלום ששוני)
רונן בר (צילום: אבשלום ששוני)

"אני גם בתקופה שעלול להיות מפגע בודד, מוחה כזה או אחר מצד כזה או אחר מצד כזה או אחר שיחליט לבד שהוא עושה מעשה. אני חושב שחשוב מאוד שאזרחי ישראל יזכרו את הלקח שאנחנו חייבים ללמוד ממרגלית הר שפי ומשלומי הלוי, שני אנשים שידעו שיגאל עמיר עומד לרצוח את רבין. ומרגלית ישבה בכלא על אי מניעת פשע כי היא ידעה ולא דיברה. אני קורא למוחים לא להגיע למצב כזה חס וחלילה שהם יודעים על חבר שלהם שהולך לעבור את הגבול, שהולך לעשות מעשה שחס וחלילה יוביל פה לשפיכות דמים או לאלימות אידיאולוגית קשה. אל תשאירו את זה אצלכם בבטן, תרימו את הטלפון ותדווחו על זה. אנחנו נמצאים בעת חירום וזה מה שאזרח שרוצה לשמור על הדמוקרטיה הישראלית צריך לעשות", ציין.

בסיום, קרא גם כן להידברות בין הצדדים. "צריך לקחת אוויר ואני חושב שצריך לדבר, תראו אל איזו סיטואציה הגענו. גם עם החמאס אנחנו מדברים, דרך מתווך מצרי, ואחד עם השני אנחנו לא מדברים, צריך פה הדיברות. מה הם רוצים שהאפיפיור יתווך פה? הנשיא הציע את התיווך שלו ולא קיבלו, ראש השב"כ לא יתווך, זה לא תפקידו וחס וחלילה אם זה מה שהוא יעשה. שני הצדדים צריכים להשאיר את הכול בצד, כן הקפאה, לא הקפאה, אבל חשוב מאוד מאוד להבין, צריך לדבר". 

"אני לא רואה מודיעין אבל זה שראש שב"כ אומר את זה, זה אומר שזה ככל הנראה משני הצדדים. זה מצב חמור מאוד, קיצוני מאוד, שחייב להוביל את המנהיגים שלנו לדבר. רק בני גנץ היחיד בינתיים שאמר 'אני לא מוכן להתקפל, אני מוכן לדבר'. הגיע הזמן, אחרי קריאה ראשונה, שיגידו את זה כל הפוליטיקאים משני צדי המתרס", סיכם.