ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה הסתיימה הבוקר (שישי) במשרד ראש הממשלה בירושלים ללא הסכמות. ישיבת הממשלה תתחדש בשעה 9:00.

מוקדם יותר, אושר בתקציב תוכנית רב שנתית למערכת הביטחון ולצה"ל, במסגרתה יוסדרו נושאים הקשורים לשירות החובה, התעצמות והתחמשות צבא ההגנה לישראל, מודל שירות הקבע, שכר אנשי הקבע והפנסיות.

לקראת התקציב: הושגה הסכמה על תכנית רב שנתית למערכת הביטחון ולצה"ל

במהלך הישיבה, שר הכלכלה ניר ברקת התייחס לאזהרות הכלכלנים מפני השפעת הרפורמה המשפטית על כלכלת ישראל ואמר: "אני נפגש עם אנשי ההייטק והם מודאגים מאוד, אנחנו תומכים ברפורמה המשפטית, אבל יש סיכונים. הם חרדים". הוא הוסיף כי "כשיושבים למשא ומתן בין הצדדים צריך להבין שיש אחריות בקצה, וגם אם לא נקבל את כל תאוותנו בידנו - זה לא נורא".

עוד אמר ברקת בפגישה, כי אנשי עסקים בכירים הזהירו אותו: "אתם יכולים לגרוס את התקציב, במילא לא יהיה לכם כסף כדי לממש אותו. הכלכלה הישראלית הולכת להתרסקות".

בתוך כך, מטעם סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר נמסר כי תוספת של עשרות מיליוני שקלים הוקצאה למערכת בריאות הנפש, זאת "מרווחי קרן אזרחי ישראל המופקים ממשאבי טבע בהם גז טבעי, נפט ואשלג". היא מסרה: "מערכת בריאות הנפש מורעבת ואני שמחה שהצלחתי להפנות אליה מתוך קרן העושר תקציבים חיוניים נוספים. מגיע למתמודדי הנפש ומשפחותיהם מחלקות ראויות ושירותים מקצועיים, בקהילה ומחוצה לה, עם הרבה הכלה וחמלה".

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בישיבת הממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בישיבת הממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

כזכור, במסמך שהועבר היום לשרים, הכלכלנית הראשית באוצר הזהירה מפני השפעותיה הכלכליות של הרפורמה במערכת המשפט. "ככל שהרפורמה תיתפס על ידי השוק כפוגעת בחוזר ובעצמאות מוסדות המדינה ומגבירה את חוסר הוודאות בסביבת ההשקעות, הדבר עלול לפגוע בפעילות הכלכלית במשק ובפרט בהשקעות פרטיות", טענה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "זה מחייב אותנו לשני דברים בהתנהלות - להביא תקציב מהודק, ולגבי הרפורמה אנחנו לוקחים בחשבון שזה יתפתח לכיוונים שליליים, לכן אנחנו צריכים להיות קשוחים עם התקציב. לא היה לי נעים, אבל צריך לקחת את המרכיבים האלה בחשבון ולהביא תקציב אחראי ומהודק. צריך להתייחס לאמירות של כולם - למשל לא לפגוע בנגיד, להעביר מסר של אחריות ולא להשאיר מקום לתחושת כאוס".

בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ בכניסה לישיבת הממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ בכניסה לישיבת הממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

לראשונה מהקמת הממשלה: היועמ"שית הגיעה לישיבה

לראשונה מאז כינון הממשלה הגיעה היועמ"שית, גלי בהרב מיארה, לישיבה - מספר שעות לאחר שהחלה. קודם לכן, במהלך הישיבה, נתניהו התייחס להיעדרות היועמ"שית ולניגוד העניינים שלו ברפורמה, ואמר: "אבסורד בתוך אבסורד".

בפתח הישיבה התייחס ראש הממשלה נתניהו לפעילות כוחות הביטחון בשכם: "אתמול בפעילות משותפת בשכם חוסלו מחבלים שעמדו להוציא פיגועים נוספים נגדנו. אני מבקש לשבח את השב"כ והלוחמים שעבדו תחת אש. מי שינסה לפגוע בנו דמו בראשו".

"הממשלה תדון ותאשר היום את התקציב ל-2023 2024", אמר נתניהו. "בביטחון הושגה הסכמה על תוכנית רב שנתית למערכת הביטחון וצה"ל. התוכנית נותנת שינוי ותגמול כלכלי ראוי ותקצר את זמן הכניסה לעבודה לחיילים. בביטחון הפנים אנחנו מוסיפים אלפי שוטרים למשטרת ישראל, מקימים משמר לאומי, מוסיפים אמצעים למשטרה ובכך מחזירים את המשילות למדינה".

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

עוד אמר על משרד התחבורה כי "בתחבורה אנחנו מחוללים מהפכה תחבורתית נקצה סכומי ענק למערכת רכבות מהירות על פני כל המדינה. אנחנו מציגים רעיון שיבטל סופית את הפרפיריה בישראל. זה ייקח כמה שנים, אבל זה דבר שישנה את פניה של המדינה".

דבריו על משרד התחבורה באים לאחר דבריה של השרה מירי רגב, שאמרה לפני שנכנסה לישיבה כי "אנחנו בפערים מאד גדולים בינינו לבין האוצר, אך ראש הממשלה ניסה להתערב. לא ניתן לפגיעה בתשתיות, אנחנו צריכים לצמצם מרחקים מהפריפריה, אני מקווה שנגיע לסיכום תקציבי. בסופו של דבר אני מאמינה שנתניהו יתערב בעניין. נושא הגודש בכבישים לכלכלה הוא עצום, מי שרוצה לטפל בגודש, צריך לשים לזה תקציב".

"אנחנו נוקטים בצעדים משמעותיים לקידום התחרות במשק", אמר נתניהו. "אנחנו נייעל את המגזר הציבורי באמצעות דיגיטציה במשרדי הממשלה. בחינוך נתחיל בתוכנית חינם מגיל 0 עד 3. נקיים גם את תוכנית 'ממדים ללימודים'".

"אני רוצה להודות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ וצוותי הממשלה לשיתוף הפועלה", הוסיף. "יש מי שמנסה לערער את כלכלת ישראל, היסטריה שאין לה אחיזה במציאות. הכלכלה חזקה בזכות עצמאות בנק ישראל, ובאמצעות הצעדים שלנו. אני אומר לכם שמדובר בתקציב אחראי ומקיף ליוקר המחייה. זה בזכות מהפכת השוק החופשי שקידמנו בעבר ובזכות חיסוני הקורונה שהבאנו".

עוד אמר נתניהו כי "אנחנו צופים גירעון של אחוז אחד. בכל שנותיי אני לא זוכר דבר כזה, זה סימן טוב לבאות. כלכלת ישראל היא אחת מהמובילות בעולם, והתקציב הזה יבטיח את המשך המגמה".

ישיבת ממשלה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ישיבת ממשלה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

קודם לכן, התייחס נתניהו לאירועים הביטחוניים של היממה האחרונה: "יש לנו מדיניות ברורה: להכות בטרור בעוצמה, ולהעמיק את שורשינו בארצנו. בתגובה לירי רקטות לשטחנו, מטוסי קרב של צה"ל תקפו הבוקר מטרות טרור של חמאס ברצועת עזה. אתמול, בפעילות משותפת לצה"ל, שב"כ וימ"מ, סוכלו שלושה מחבלים בקסבה בשכם, בנוסף למחבלים נוספים שירו על כוחותינו. המחבלים הללו רצחו ביריות את הלוחם עידו ברוך ז"ל, זה קרה באוקטובר האחרון והם עמדו להוציא פיגועים נוספים נגדנו. 

"אנחנו תמיד אומרים שנסגור חשבון עם מי שפוגע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל - וכך עשינו גם הפעם. אני מבקש לשבח את השב"כ ואמ"ן על המודיעין המדויק ואת הלוחמים שפעלו בגבורה ובקור רוח תחת אש. אנחנו נמשיך לפעול בעוצמה בכל הגזרות, קרובות ורחוקות, כדי לסכל את מאמצי אויבינו לפגוע בנו. מי שינסה לפגוע בנו - דמו בראשו".

בנימין נתניהו ויריב לוין (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
בנימין נתניהו ויריב לוין (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

לפני העברת התקציב בישיבה, שר התיירות חיים כץ נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והציג לו את תחזית התיירות לשנה הקרובה ולשנים הבאות. גורמים שנכחו בפגישה סיפרו שבניגוד לאוצר, נתניהו הביע נכונות לשמור על התיירות. אם הפטור ממע"מ לתיירים יבוטל, כץ צפוי להצביע נגד התקציב.

במקביל, שר החינוך וחבר הכנסת יואב קיש הודיע כי הוא יתנגד בישיבת הממשלה להחלטה על פגיעה בקרן להשכלה גבוהה עבור חיילות וחיילים משוחררים אשר לומדים בפריפריה. קיש יתמוך בקידום מהלך במסגרתו יתקיים גידול בקרן הסיוע על רקע סוציו-אקונומי.

השר אמר כי "לא נתקן עוול בעוול. מוסדות ההשכלה הגבוהה בפריפריה זקוקים לקרן התמיכה וכל ניסיון לחלק את המשאב אחרת - יפגע בהם קשות. אתנגד להחלטה בממשלה בנושא".