האם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מכתיב למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי את המדיניות מול המפגינים נגד הרפורמה המשפטית? לפי דיווח הערב (חמישי) בחדשות 12, המשטרה העבירה לשר מכתב שנשלח במקור למפכ"ל בנוגע למפגינים ובן גביר השיב בשם המשטרה בסוגיה הפוליטית המשמעותית. עוד דווח כי בלשכת בן גביר הבינו את הטעות וניסו לגנוז את התגובה לאחר שנשלחה. 

ברקת התריע בישיבת הממשלה: "אומרים לי שהכלכלה הישראלית בדרך להתרסקות"
לאחר שלא הוגשה תגובתו: בג"ץ ידון בעתירה נגד מינוי בן גביר לשר לביטחון לאומי

לפי הדיווח, המכתב נשלח לאחר שמארגני ההפגנות מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין זומנו למשטרה ומפקד המשטרה הוציא הנחיה לא שגרתית להרחיק את ההפגנות מביתו של לוין והתיר לקיימן רק פעמיים בשבוע ובימים מסוימים. 

בתגובה לכך שלח ח"כ גלעד קריב מכתב למפכ"ל המשטרה בו טען כי "הוראות אלו מהוות הפרה בוטה של זכות היסוד לחופש ביטוי, חופש האספה וחופש ההפגנה. הן משתרעות הרבה מעבר להנחיית היועמ"ש וקיים בעיני הח"מ ספק גדול במקור הסמכות שיש למפקד המחוז בקביעתן באופן שבו נקבעו". 

לפי הדיווח, המכתב זכה למענה - אך מי שהיה חתום על התשובה לא היה המפכ"ל אלא השר בן גביר שכלל לא היה מכותב למכתב. עוד צוין בדיווח כי בדרך כלל שרים הם אלו שעונים לפניות של גורמי המקצוע, אולם כאן מדובר היה בסוגיה פוליטית רגישה של קיום הפגנות, וכנראה שגם בלשכת השר הבינו את הבעייתיות וניסו לתקן. 

לפי הדיווח, המזכירה בלשכת בן גביר התקשרה לעוזרו של ח"כ גריב והתחננה שיגנוז את המסמך. בהקלטות היא נשמעת מסבירה כי "עשתה טעות" ומבקשת "למחוק את מה ששלחתי עם המענה".

בהמשך, הסבירה ש"חנמאל רוצה שזה ייצא מהמשטרה ולא מאיתנו. אז פשוט תמחק ואני אבקש שהם ישלחו לך את זה מחר". בדבריה התכוונה לראש המטה של בן גביר חנמאל דורפמן שלפי הדיווח טיפל בפנייה והיה מעורב אקטיבית בכתיבת המענה.

לפי הדיווח, אותה מזכירה חתמה בטעות בשמו של בן גביר על המענה במקום בשם המפכ"ל, והייתה בלחץ רב כשהבינה שהמכתב כבר הועבר לח"כ קריב. בהקלטות היא נשמעת אומרת "וואי לא טוב, חנמאל יהרוג אותי" ובתגובה עוזרו של קריב מציע כי הוא "לא יספר לו". המזכירה מוסיפה כי "גם ככה זה ייצא אותו מענה, אבל פשוט לא בחתימת השר, זה ייצא דרך המשטרה". 

העוזר של קריב אומר "מבחינתנו קיבלנו את אותו מכתב, אז לנו זה לא משנה", והמזכירה משיבה: "כן, אבל לו זה משנה וזה קצת.. בדיוק הוא התקשר אליי ואמר כזה 'לא! למה?!' ואני כזה אוקיי טעות שלי. כי לי הוא רשם כאילו לעשות תיקונים על המסמך, אז עשיתי, וחשבתי כאילו כבר להפיץ, אז הפצתי אותם".

קריב אמר לחדשות 12 כי "בכוונה פניתי למפכ"ל ולא לשר בכל מה שקשור ליחס למארגני ההפגנות, אבל התשובה שהגיעה מלשכת בן גביר רק מאמתת את כל החששות שלי לגבי הניסיון שלו להשתלטות פוליטית על המשטרה". 

במשטרה ציינו כי זה הנוהל וכי כל פנייה פוליטית מחויבת לעבור דרך לשכת השר והמענה גם חוזר דרך הלשכה. עם זאת, סביר להניח שאלמלא הטעות ח"כ קריב והציבור שהוא מייצג לא היה יודע שהתשובה שקיבל מהמשטרה נוסחה על ידי השר - אותו שר בו חושד קריב, לדבריו, ב"ניסיון להתערב בהפגנות". 

מלשכת השר לביטחון לאומי נמסר בתגובה: "הנוהל שנמשך שנים במשרד לביטחון לאומי קובע שכל פניה של פוליטיקאי לגופי האכיפה נענית על ידי לשכת השר. זה גם היה בזמן בר לב - חבר סיעתו של קריב - וכל הפוליטיקאים האחרים. הנוהל נועד לכך שפוליטיקאים לא ייצרו קשר וילחצו את המפכ"ל שהוא גורם מקצועי.

עוד ציינו בתגובה כי "אגב, גם כאשר השר בן גביר כחבר כנסת פנה לרמטכ"ל או למפכ"ל התקבלה תשובה מהשרים הקודמים. דווקא המכתב מוכיח שהשר הכתיב מדיניות שוויונית כלפי כל המפגינים ודין מפגינים מול ביתו של יריב לוין כדין מפגינים מול ביתו בנט".