בשבוע השמיני ברציפות: כרבע מיליון מפגינים השתתפו הערב (שבת) במחאה נגד הרפורמה המשפטית בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, מהצפון ועד אילת. כ-130 הפגינו ברחבי הארץ בעוד ההפגנה המרכזית נערכה ברחוב קפלן בתל אביב בהשתתפות כ-120 אלף מפגינים, בסיומה מאות רבות של מפגינים חסמו את איילון לשני הכיוונים. לאחר שעה ארוכה, כלל צירי התנועה נפתחו לתנועת כלי רכב.

מפגינים חוסמים את איילון בסיום המחאה בת"א (צילום: קרין נהון)

במהלך ניסיונות המשטרה לפנות את המפגינים פרצו עימותים ו-21 מפגינים נעצרו. בנוסף, פתחה המשטרה בחקירה בעקבות כתובת "ביבי בוגד" שרשמו כמה מפגינים על איילון. 

כתובת ''ביבי בוגד'' במחאה באיילון (צילום: אבשלום ששוני)
כתובת ''ביבי בוגד'' במחאה באיילון (צילום: אבשלום ששוני)

באיילון דרום סמוך למחלף ההלכה הוצתו צמיגים וקרשים. כוח כיבוי במקום. כוח משטרה נערך לפיזור המתפרעים ולביצוע מעצרים. בנוסף, מוחה שהשתתפה בחסימת הכביש על איילון סמוך למחלף השלום נעצרה לאחר שנשכה שוטרת.

מפגינים הבעירו מדורה וחסמו את איילון (צילום: אור הדר)

בן גביר נגד המפגינים: "הנחיתי את המשטרה לפעול באפס סובלנות"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר בתגובה לחסימות באיילון: "השתוללות המפגינים הבלתי חוקית בתל אביב, הכוללת הבערת צמיגים על כבישי איילון וריסוס כתובת המאשימה את ראש ממשלת ישראל בבגידה, מלמדת כי מדובר במחאת אנרכיסטים שלא מבקשים את חופש הביטוי אלא את חופש השיסוי".

"אני קורא ליאיר לפיד ובני גנץ לגנות באופן מיידי את ההתפרעות האנרכיסטית והמסיתה הזו. הנחיתי את המשטרה לפעול באפס סובלנות מול האלימות, ההסתה והאנרכיה. אסור לאפשר לאנרכיסטים להבעיר את תל אביב".

מפגינים חוסמים את איילון (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף לרבבות בתל אביב, יותר מ-130 אלף איש השתתפו בהפגנות בעשרות מוקדי המחאה ברחבי הארץ ובסך הכל כרבע מיליון מפגינים לכל הפחות ברחבי הארץ. לפי המארגנים 30 אלף הפגינו בחיפה, 23 אלף הפגינו בכפר סבא ו-15 אלף הפגינו בירושלים  לפי הדיווחים של מארגני ההפגנה. בראשון לציון הפגינו כ-7,000 איש, ברעננה 6,000, בבאר שבע הפגינו 4,500 איש, ובאשדוד הפגינו כ-2,000 איש.  

מפגינים חוסמים את איילון (צילום: אבשלום ששוני)

אירועי המחאה בתל אביב נפתחו בצעדת מחאה בהשתתפות אלפי מפגינים עם מייצגים מיוחדים מכיכר דיזנגוף ועד למתחם ההפגנה המרכזית בצומת עזריאלי, שם נאמו בין היתר ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק והמפכ״ל לשעבר רוני אלשיך. 

מנחת המחאה בבמה המרכזית קראה בפתח דבריה למפגינים הרבים להשתתף ב"יום שיבוש לאומי" ביום רביעי הקרוב, במהלכו ינסו לשבש את שגרת החיים במדינת ישראל במחאה נגד המהפכה המשפטית. "אנו מתייצבים כאן הערב לאחר שבוע קשה וזאת בושה. אבל אנחנו נמצאים כאן הערב כדי להזכיר שכל עוד לא נחתמו חוקי ההפיכה המשפטית מדינת ישראל היא דמוקרטיה", אמרה. 

רוני אלשיך בהפגנה (צילום: אבשלום ששוני)
רוני אלשיך בהפגנה (צילום: אבשלום ששוני)

אלשיך: "יש לנו משטרה ממלכתית והיא תסרב לבצע כל פקודה בלתי חוקית בעליל"

המפכ"ל לשעבר אלשיך נאם בעצרת המרכזית בתל אביב: "אין ברפורמה של פורום קהלת שום ערך יהודי, היהדות קראה לריסון הכוח הרבה לפני מדעי המדינה. משילות הפכה מסיסמה לערך עליון. המהפכה המשטרית תעביר את כל הכוח לרשות המבצעת בלי איזונים ובלמים ותאפשר לממשלה לעשות ככל העולה על רוחה ולצפצף על החוק". 

"כש-3.5% מהאוכלוסייה יוצאים לרחוב הם מכריעים כל שלטון. השבוע הודה בפני אדם הקשור לפורום קהלת כי עצמת המחאה הפתיעה אותם וגם מסר לכם המוחים שאפו. אכן פורום קהלת לא עשה שיעורי בית ולא הבין מה כוחו של האזרח בעידן הרשתי של המאה ה-21. הם רואים שעם כל יום שחולף דעת הקהל פונה נגדם, אנשי ימין כמוני, דתיים כמוני, מסרבים להשתעבד לשטיפת המוח ובודקים את העובדות". 

"יצאתי הערב מגבעת שמואל בצעדה מרשימה תחת הכותרת דתיים, ציונים, דמוקרטיים. גם חברי ליכוד כמו ניר ברקת כבר הודו, פורום קהלת לא בדק את ההשלכות הכלכליות וחבר ממשלה אחר הודה שלא קוים שום דיון מקדים בסיעה. זה כשלעצמו שכרון כוח. הפיכה משטרית אינה מהלך דמוקרטי לגיטימי אלא שינוי כללי המשחק". 

"מדוע להוביל להתנגשות חזיתית בקיר? הראי בית המשפט יגן על הדמוקרטיה ויבטל חוקים לא חוקתיים כאלו. מדוע להוביל למשבר חוקתי לקרע בעם כמה חסרי אחריות יכולים להיות מי שמסכנים את הלכידות החברתית שלנו ואת המוכנות שלנו להילחם אחד עבור השני?". 

"ראו מה לדאבוננו מתחיל להתפורר בשבועות האחרונים. האם את אבן הראשה הזו אנחנו מוכנים להפיל? לשם מה? עבור מי? אני קורא לנבחרי הציבור שגדלו במערכת הביטחון ובעשייה ציבורית ומכירים באופן הכי קריטי את החשיבות של החוסן הלאומי - אל נא אחי תרעו. ההתעלמות שלכם מהתחושות והעמדות של לפחות חצי מהעם מרסקות את החוסן הישראלי.

"ראו את הציבור המדהים הזה שככ מנסים לצבוע אותו בצבעים שליליים. אלו מתנגדי חיסונים? לא, מדובר בפטריוטים המסורים למדינה לצערי הרבה יותר מחלק נכבד מנבחרי הציבור. מול אלו אגרוף ברזל?". אלשיך הבהיר: "אל תדאגו, יש לנו משטרה ממלכתית והיא תסרב לבצע כל פקודה בלתי חוקית בעליל". 

"ולסיום אבקש: אנא השאירו פתח לתקווה שנוכל להחזיר את המדינה לשפיותה. אל תתייאשו, הטרלול הזה ייעצר ובעזרת אחראים ושפויים מכל הקשת הפוליטית נחזיר את המדינה למסלולה. כולנו אחים ואין לנו ארץ אחרת", סיכם אלשיך. 

אהוד ברק בהפגנה (צילום: אבשלום ששוני)
אהוד ברק בהפגנה (צילום: אבשלום ששוני)

אהוד ברק: "זהו המשבר החמור ביותר מאז קום המדינה"

הנואם המרכזי רה"מ לשעבר אהוד ברק פתח את נאומו: "אני נרגש. אני רואה כאן את כולנו – משפחת מגילת העצמאות, גם דתיים, מסורתיים, גם אנשי ימין. העמידה האיתנה שלכם, אל מול פני הסערה - היא  מדהימה. אתם מוקד ההיערכות שתבלום את מסע ההרס של נתניהו רוטמן ולוין, ותחזיר לכולנו את  החירות והשוויון, את זכויות וכבוד האדם,  את ערכי מגילת העצמאות, את ישראל שאנחנו אוהבים, את את הדמוקרטיה".
 
הוא הוסיף: "זהו המשבר החמור ביותר מאז קום המדינה. אנחנו כאן, חילונים ודתיים, יהודים וערבים, כדי להגן על מגילת העצמאות. לפנינו הפיכה משטרית, שמהותה התנקשות בדמוקרטיה. זהו ניסיון להפוך את ישראל  לדיקטטורה בנוסח הונגריה ופולין. ואנחנו לא ניתן לזה לקרות. אנחנו נאבק. ואנחנו ננצח!".
 
"אומרים לנו, למה לא נעשה ׳הידברות׳?. תוך זלזול בוטה בפניית הנשיא נחקקו כאן חוקי הרס. זהו אקדח לרקת מגילת העצמאות. וכשיש אקדח לרקה, קודם כל מסלקים אותו. רק כשתבוטל החקיקה אפשר יהיה לשקול שיח. מחפשי ה׳הידברות׳ מנסים לצייר סימטריה. זה לא סכסוך שכנים, זהו מאבק על כל מה שקדוש ויקר לנו.

"נאמני הדי-9, שרק לפני חודשיים נשבעו אמונים למדינה וחוקיה, לשלטון החוק וערכי מגילת העצמאות -פועלים  לריסוקם. ואנו בצד השני,  האזרחים, נאמני מגילת העצמאות, פועלים להגן עליה. לא נדון עם חבורת ה D-9 על סדר הריסת החדרים, או על השארת שני חדרים למזכרת. אין חצי דמוקרטיה ואין חצי דיקטטורה.

"אין מי שרוצה יותר מאיתנו למנוע קרע בעם. לזהות את המשותף, משפחה, אחים. אחים במדינה יהודית – ציונית ודמוקרטית. על דמוקרטיה, על ערכי מגילת העצמאות ועל עצמאות מערכת המשפט - לא תתכן פשרה. ׳הידברות׳ שאין  בה הסכמה מראש על הערכים הללו, משרתת רק את חבורת הדי-9. היא רוצה למסמס את המחאה ולאפשר לנתניהו להאשים בכישלון את יריביו.  אסור לנו לתת שזה יקרה. ולכבוד הנשיא, הגיעה השעה לומר: האם כבודו במחנה הדי-9 או במחנה מגילת העצמאות?".

צעדת המחאה בדיזינגוף בדרכה אל ההפגנה בקפלן (צילום: בן כהן מגפון ניוז)

"אין לנו חוקה, אך יש לנו את מגילת העצמאות. זהו המסמך הקובע את ערכי היסוד של המדינה והחברה. הנשיאה חיות כבר קבעה, כי ה׳רפורמה׳ היא ריסוק מערכת המשפט וסיכול אופייה הדמוקרטי של ישראל. והיועמ״שית בהרב-מיארה קבעה, שהחקיקה הדורסנית איננה חוקית.  לפיכך מדובר בהתנקשות במגילת העצמאות, שהופכת את ישראל לדיקטטורה. פעולה בלתי לגיטימית בעליל, שמעליה מתנוסס דגל שחור". 

"לאזרחי המדינה יש חוזה עם ישראל היהודית – הציונית והדמוקרטית של ערכי מגילת עצמאות. בשם החוזה הזה יצאנו להילחם וקברנו את טובי חברינו, גם כשחלקנו על הממשלה המכהנת. אין לנו חוזה כזה עם דיקטטורה או דיקטטור. אנחנו דמוקרטיה.

"הדי-9 ממשיך לדהור ולדרוס. והמחאה בתגובה חייבת להימשך ולהתגבר. תוך  פחות משבועיים יגיע מבחנם של היועמ״שית והבג״צ. וחוקי הדיקטטורה ייפסלו. הממשלה תנסה להתעלם מהפסיקה.  וזהו משבר חוקתי חמור. אז יגיע מבחנם של ׳שומרי הסף׳ ומגיני הריבונות: ראש השב״כ, מפכ״ל המשטרה, הרמטכ״ל וראש המוסד. אני משוכנע שהם מבינים כי האפשרות היחידה בדמוקרטיה, היא  להכיר בעליונות החוק והבג״צ".

"לבג"צ אין כידוע לא חרב ולא ארנק, אבל יש  לו אינטרס אחד בלבד, שלטון החוק והגנת הדמוקרטיה. אם הסף ייחצה, וחוקי הדיקטטורה ייצאו לדרך, תעבור האחריות אלינו, אזרחי המדינה. ניאלץ ללכת במסורת של גנדי בהודו לפני 80 שנה, ושל מרטין לותר קינג לפני 60 שנה, ללכת בנתיב המרי האזרחי הבלתי אלים.
 
"מרי אזרחי בלתי אלים, איננו מרד. זוהי זכות וחובה של אזרחים שלנגד עיניהם פועלים ממשלה או שלטון, בניגוד למערכת הערכים היסודית שלהם עצמם. הקריאה למרי אזרחי, היא קריאה לאזרחים לנקוט פעולה כדי שלא ימצאו עצמם משתתפים, או מגבים מעשה שלטוני הנוגד את מצפונם. דנטה כתב: ׳המקום החם ביותר בגיהנום שמור למי שעמדו מן הצד ושתקו, כשנדרשה הכרעה מוסרית׳. אנחנו לא נשתוק".  

"זה לא יהיה קל. חבורת הדי-9 אחוזת האמוק, לא תרפה בקלות מיעדי ההרס. יהיו הרבה עמל, יזע ודמעות. כולי תקווה שלא דם. אינני יכול לצפות כמה זמן זה ייקח ומה יהיו הנזקים שיגרום הדי-9 לאורך הדרך. אך אני יודע שאנחנו ננצח. לא רק משום שהשופטים ו׳שומרי הסף׳ אני מאמין, יעמדו איתן. אלא משום שכשם שלנו קשה, כך גם לצד השני, ורואים שם את הסדקים".

"אנחנו ננצח משום שאנחנו נלחמים על הבית. על הדמוקרטיה. על החירות והשוויון, על כבוד האדם וזכויות היסוד של היחיד ושל כל מיעוט. אנחנו ננצח משום שאין לנו ברירה אחרת. ומשום שאנחנו בצד הנכון. בצד של האמת, בצד של ההיסטוריה ואנחנו לא מפחדים. מאף אחד ומשום דבר. אומץ וכוח עמידה. דמוקרטיה. דמוקרטיה. דמוקרטיה. יחד, עד שננצח", סיכם ברק.

מיצג מחאה נגד הרפורמה (צילום: רעי אש)

נשיא היהדות הרפורמית בצפון אמריקה: "בשם היהדות נגן על הדמוקרטיה"

נשיא האיחוד ליהדות רפורמית בצפון אמריקה הרב ריק ג'ייקובס נאם ואמר: "זה לא הזמן לשבת בשקט ולחכות. אני כאן בישראל עם משלחת של 205 רבנים ורבניות רפורמיות. אנחנו פועלים בכל יום כדי לשמור על ישראל מדה לגיטימציה. הקשר המיוחד שלנו מבוסס על ערכים ודמוקרטיה.

הוא הוסיף: "אחיכם ואחיותיכם בתפוצות מזדהים איתכם. המדינה שאנחנו אוהבים היא יהודית ודמוקרטית לא יכולים לדמיין מדינה יהודית שאינה דמוקרטית. אנחנו מאוד מודאגים מההפיכה המשפטית שתשנה את ישראל ללא היכר. לעולם לא נפנה את הגב לישראל, לא נתנתק מהמדינה הזו. נשקיע מאמצים רבים כדי להיאבק למען דמותה הערכית של מדינת ישראל. בשם היהדות נגן על הדמוקרטיה". 

ח״כ גלעד קריב התייחס לדבריו של הרב ג'ייקובס בהפגנה בקפלן: ״ההתייצבות של נשיא היהדות הרפורמית בצפון אמריקה, הרב ריק ג׳ייקובס, על הבמה ברחוב קפלן מסמלת את המחויבות העמוקה שיש למיליוני יהודים בתפוצות למדינת ישראל ולא פחות מכך גם לערכיה הדמוקרטים".

"המאבק האדיר נגד המהלכים ההרסניים אינו מתנהל רק סביב דמותה של הדמוקרטיה אלא גם סביב דמותה של היהדות בישראל ובעולם. נתניהו וחבריו בליכוד התנדבו להיות החמור עליו רוכבים משיחי השקר של הגזענות והלאומנות. יחד עם רוב יהדות העולם לא נאפשר לחבורה המסוכנת הזו לגרור אותנו לתהום". 

מיצג מחאה נגד הרפורמה (צילום: רעי אש)

"פונה לארגוני המורים - רדו מהגדר לפני שלא יישאר מי שידבר בשבילכם"

גל, מורה לאזרחות מחיפה ציינה בנאומה: "קולגה שלנו זומן לשימוע לפני פיטורין כי העז לחשוף בפני תלמידיו את הסכנה בהפיכה המשפטית. מחר מתקיים השימוע של אמיר ואני אומרת: אמיר לא תעמוד לבד. עלינו לתווך לתלמידים שלנו את האיזון. אין שיח מאוזן בעד ונגד הדמוקרטיה. לא ניתן להביא טיעונים נגדה בשיעורים. עלינו לדבר עם התלמידים שלנו על הכל ובעיקר נדבר איתם על הדמוקרטיה". היא הוסיפה וקראה: "אני פונה לארגוני המורים - רדו מהגדר לפני שלא יישאר מי שידבר בשבילכם, ולהורים שהכוח האמיתי אצלם".

שלט מחאה נגד הרפורמה (צילום: יובל בגנו)
שלט מחאה נגד הרפורמה (צילום: יובל בגנו)

רבים מהמפגינים מניפים את דגלי המדינה וישנם מפגינים המניפים שלטים, עליהם נכתב בין היתר: "הממשלה היא לא מוסד שיקום עבריינים", "עוצרים את החקיקה האנטי דמוקרטית", "אם לא תקום להיות אזרח - הם יעשו אותך נתין" ו"כאשר אי צדק הופך לחוק - ההתנגדות הופכת לחובה" הח"כ לשעבר רן כהן, שהגיע להפגנה אמר: "יש כאן עוצמה אדירה שנותנת המון כוח".

אחד ממיצגי המחאה נצפו על מגדל עזריאלי המרובע בסמוך למתחם ההפגנה בקפלן, שהואר בכתובת "אנחנו עם אחד". מקבוצת עזריאלי נמסר כי "קבוצת עזריאלי מאירה את מרכז עזריאלי תל אביב עם המסר שמהדהד למרחוק - "כולנו עם אחד", מתוך רצון לשדר ולעודד אחדות בקרב העם ומנהיגיו".

כתובת "אנחנו עם אחד" על מגדלי עזריאלי (צילום: גיא מדור)

מטעם המארגנים נמסר: "אזרחי ואזרחיות המדינה חייבים לדעת, אם ימשיכו לצאת בהמוניהם נוכל ביחד לעצור את החקיקה הבלתי חוקית בעליל ולהעניק לבגצ את הכוח לפסול את החקיקה הלא לגיטימית בעליל. ישראל תישאר דמוקרטיה בזכות כל אחד ואחת שיצאו למחות בשבועות הקרובים. אלו רגעים קריטיים לדמוקרטיה הישראלית, זמן לגיוס כללי למאבק החשוב בהיסטוריה". 

קריית ספר חיפה - קרדיט:  (צילום: עמרי רוזנברג)
קריית ספר חיפה - קרדיט: (צילום: עמרי רוזנברג)

יותר מרבע מיליון מפגינים בעשרות מוקדי מחאה ברחבי הארץ

כאמור, אירועי המחאה נערכו בעשרות מוקדים מצפון לדרום ובסך הכל השתתפו בהם למעלה מרבע מיליון מפגינים.30 אלף הפגינו בחיפה, 23 אלף הפגינו בכפר סבא ו-15 אלף הפגינו בירושלים  לפי הדיווחים של מארגני ההפגנה. בראשון לציון הפגינו כ-7,000 איש, ברעננה 6,000, ברחובות נאמה יו"ר העבודה מרב מיכאלי, ובאשדוד הפגינו כ-2,000 איש.  

בבאר שבע הפגינו 4,500 איש, ובין הנואמים היה בנו של ראש הממשלה לשעבר עומרי שרון, חבר כנסת לשעבר מטעם הליכוד וקדימה, חקלאי ותושב הנגב: "אני מגיע מהצד הימני הליברלי. צריך לעשות רפורמות לא מהפכות. לגיטימי לעשות שינויים אבל לא לפגוע בחלשים בחברה הישראלית.

"לא להפוך את השופטים למינויים פוליטיים. צריך לשמור על הפרדה בין הרשויות. חייבים לתת עצמאות למערכת המשפט. הבעיה הנוספת זה הדרך והמהירות בה מעבירים את הרפורמה. ההשלכות של השינויים יהיו קריטיים. נכון לתת הזדמנות לרצון של הנשיא לפשרה. כשאתה מגיע הרבה כוח, צריך להשתמש בו באופן נבון. חשוב לפעול במסגרת החוק. חשוב שמי שעושה מילואים - ימשיך לעשות אותה".

פרופ' נדב דוידוביץ', רופא מומחה בבריאות הציבור, מנהל בית הספר לבריאות הציבור באונ' בן גוריון וראש תחום מדיניות בריאות במרכז טאוב אמר בהפגנה: "בלי דמוקרטיה אין בריאות. בלי דמוקרטיה אין אקדמיה. ביבי קרא להלום בנו אגרוף. ביבי קרא לנו מתנגדי חיסונים".

"אני יותר מ-20 שנה נלחם עם אנשים מדהימים על זה שיהיה שיווין בבריאות לנגב. האם אכפת להם מהבריאות בנגב? אנחנו נילחם יחד על צדק ושיוויון. חוק ביטוח בריאות ממלכתי נחקק ביחד העבודה והליכוד. אנחנו צריכים לחזור לשפיות. האם יתכן שנרמוס את כל הדעות של המומחים? מי יבטיח שועדת הסל שהייתי חבר בה תמשיך לפעול? בלי דמוקרטיה אין בריאות".

הפגנה נגד הרפורמה בבאר שבע (צילום: ארנולד נטייב)
הפגנה נגד הרפורמה בבאר שבע (צילום: ארנולד נטייב)

גנץ: "נתניהו - אתה צריך להלום באויבי המדינה ולא באזרחי המדינה״

בהפגנה במרכז חורב בחיפה, בה השתתפו כ-30 אלף אנשים, נאם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ואמר: "אני פונה לנתניהו - אתה צריך להלום באויבי המדינה ולא להלום באזרחי המדינה״. עוד אמר גנץ: ״לא נרד מהארץ, נמשיך לשרת אותה ונמשיך להיאבק עליה ונדאג שהיא תהיה מה שכתוב במגילת העצמאות ולא שום דבר אחר״. 

גנץ הוסיף ואמר: "אני שמרתי עליכם במשך עשרות שנים ובית המשפט שמר עליי בזמן שאני שמרתי עליכם. ההפיכה הזאת תפגע בחיילי צה״ל, תפגע בכלכלה, תפגע בחברה הישראלית ואנחנו לא ניתן לזה לקרות. מדינת ישראל הוקמה כמדינה יהודית ודמוקרטית, גם יהודית וגם דמוקרטית, לא דתית וחרדתית ולשם זה הולך להגיע ואנחנו לא ניתן לזה לקרות.

"אני רוצה להגיד לכם עוד דבר - השינוי הזה הוא בסך הכל משמר קדמי לשינוי פניה של מדינת ישראל, זה המבוא לדמוקטטורה בשיטת נתניהו, כאילו דמוקרטיה, אבל עריצות רוב אחרי הבחירות, היציאה מהאיזון הזה תפגע במדינת ישראל ולא ניתן לזה לקרות בשום פנים ואופן.

"אני יודע שעכשיו יש עננים קודרים, זה חורף משפטי אבל אנחנו נמשיך להיאבק. בכנסת, בתקשורת, ברחוב ונעשה כל מה שאפשר כדי להגן על המדינה. המאבק הזה חוצה מפלגות וחוצה גושים, אנחני הרבה גוונים, עם מטרה אחת, להשאיר את ישראל עצמאית, דמוקרטית וצודקת, אנחנו ננצח במאבק הזה. אנחנו לא נסכים לדיקטטורה, לא נסכים לדמוקטטורה, נתעקש שתהיה פה דמוקרטיה צודקת".

הפגנה נגד הרפורמה בבאר שבע (צילום: ארנולד נטייב)
הפגנה נגד הרפורמה בבאר שבע (צילום: ארנולד נטייב)

"נתניהו - אתה תרגיש את עוצמת האגרוף הקפוץ של אזרחי ישראל שיעיפו אותך מהשלטון"

בנתניה נאם שר המשפטים לשעבר גדעון סער: "ממשלה רעה ואכזרית כלפי בני עמה, הכריזה מלחמה על המשטר הדמוקרטי בארצנו. זוהי ממשלה חלשה וקצרת רואים, הממשלה האנטי ציונית הראשונה, בכנסת בירושלים עדין יש להם רוב, בעם הם מיעוט הולך וקטן - הולך ומצטמצם.

"תוכניתה הגלויה היא להכניע את העם, אבל סופה ידוע: העם יגרש אותה מהשלטון שייזכר לדיראון עולם. הם מאמינים שאם יתקדמו בכוחנות רוחו האיתנה של העם תישבר - אני שואל אתכם, האם אי פעם נוותר? לעולם לא נוותר על המשטר הדמוקרטי ואין דמוקרטיה בלי מערכת משפט עצמאית.

"אתם שומעים תושבי נתניה? שרי הממשלה קוראים להלום באגרוף בנו, בכם. מי שמשתמש בשפה כזאת הוא אדם מלא שנאה ואלימות כלפי אזרחי ישראל. אחי ואחיותיי: הוא מבוהל ויש לו סיבות טובות. הוא מבין שהעם קם וממוטט את חומת השקרים שהם ביצורי שלטונו.

"ראש הממשלה - אתה תהלום בנו באגרוף? אתה תרגיש את עוצמת האגרוף הקפוץ של אזרחי ישראל שיעיפו אותך מהשלטון. אתה מדבר על להלום בשקר? אתה? שכולנו מכירים את שקריך. ששר האוצר שלך הגדיר אותך כשקרן בן שקרן? אתה הרי מסמיק כאשר אתה אומר אמת.

הוא הוסיף ואמר: "מדינת ישראל היא הגשמת חלום של דורות, היא סיפור הצלחה. היא לא הייתה יכולה להצליח ללא המשטר הדמוקטי  ששומר על הנס של תקוות ישראל בארצנו. יהודים הגיעו ממדינות לא דמוקרטית - הקימו דמוקרטיה יציבה ושמרו עליה. גם במלחמות מול הטרור הבלתי פוסק לא הצליחו לפגוע בשיטה הדמוקרטית.

לא נסכים לעבור למשטר שבו רשות אחת שולטת גם ברשות המחוקקת וגם ברשות השופטת. זאת מהות החוקים שהם מקדמים, כבר ברור שרוב מכריע בעם מתנגד למזימה. זה לא יסכן רק את המשטר הדמוקרטי אלא גם את עוצמתה של ישראל, אין דבר חשוב יותר להיאבק עליו מזה. זה העתיד של ילדינו ונכדינו, זאת הערובה לנצח ישראל. לכן אנחנו לא נתעייף ולא נוותר. אנחנו הרוב ואנחנו ננצח!", סיכם סער. 

הפגנה נגד הרפורמה בצומת עזריאלי בתל אביב (צילום: יובל בגנו)
הפגנה נגד הרפורמה בצומת עזריאלי בתל אביב (צילום: יובל בגנו)

בגבעתיים נערכה הפגנה בשעה 18:15 בצומת הרחובות ויצמן כצלנסון, בסופה יצאה צעדה אל ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן דרך רחובות העיר. ממארגני המחאה נמסר: "תושבי ותושבות גבעתיים לא יתנו לפגוע בחופש ולא יתנו לרמוס את החירות. זה הזמן להתעורר ולהילחם על הבית".

כמו בשבוע שעבר, המחאה התרחבה גם מעבר לים ותיערך בערים מרכזיות ברחבי העולם. היום תיערך מחאה בסופיה, ציריך, ברצלונה, האג, קיימברידג' (UK), אטלנטה, אוניברסיטת ייל (ניו-הייבן). במהלך הלילה יתקיימו הפגנות בטורונטו, סידני ומלבורן.

מחר יתקיימו הפגנות במינכן, מיאמי, ז'נבה, וושינגטון , אוסטין, ניו-יורק, בוסטון, אוניברסיטת קורנל (אית'קה), רוצ'סטר, לוס אנג'לס, ונקובר וסן-פרנסיסקו, שבה ינאמו הכלכלן פרופ' (סטנפורד) פול מילגרום והסנאטור סקוט וינר.

מחאת השפחות בכיכר דיזינגוף (צילום: זהר טל)
מחאת השפחות בכיכר דיזינגוף (צילום: זהר טל)

"מחאת השפחות" נמשכת

השפחות ממשיכות לצבוע את המחאה באדום: אחרי שסוקרו בתקשורת הישראלית והבינלאומית ואפילו זכו למערכון שלם ב"ארץ נהדרת", הגיעו מאות פעילות מתנועות הנשים "בונות אלטרנטיבה", "5050 לשותפות ושוויון מגדרי", "איתך מעכי" ו"אני אישה" להפגנות בתל אביב, ירושלים, חיפה, כפר סבא, רעננה וקרית אונו במוצאי שבת. המיצג יגיע מחר (ראשון) לראשונה גם לסן פרנסיסקו כשעשרות נשים יפגינו בעיר במסגרת המיצג נגד הרפורמה בישראל. 

במסגרת מיצג "סיפורה של שפחה" צועדות נשים מכל הארץ ומכל שכבות החברה הישראלית בגלימות אדומות וכובעים לבנים, בהפגנות נגד המהפכה המשטרית ובמחאה על הפגיעה שנטרול עצמאות בתי המשפט טומנת לזכויות הנשים. המיצג נועד להתריע מפני הפיכתה של מדינת ישראל מדמוקרטיה שוויונית לתיאוקרטיה שמדירה נשים ורומסת את זכויותיהן, בדומה לעולם הדיסטופי של "סיפורה של שפחה" - הרומן מאת מרגרט אטווד שזכה לעיבוד טלוויזיוני מטלטל.

המיצג, שהוצג לראשונה על ידי פעילות "בונות אלטרנטיבה" בהפגנות מול הכנסת בירושלים, צבר תאוצה ברחבי הארץ וזכה לסיקור נרחב בתקשורת הישראלית והבינלאומית, בין השאר ב-CNN, פוקס ניוז ובוושינגטון פוסט, וכן צויץ בטוויטר על ידי אטווד בעצמה. מארגנות ההפגנה מסרו: "בזמן שהקואליציה דוהרת קדימה בחקיקה שמעמידה בסכנה את הדמוקרטיה, נשים יהיו הראשונות לשלם את המחיר. ארבע נשים נרצחו בשבועיים האחרונים, אך אלימות נגד נשים נדחקת לשולי החדשות כשאין להן ייצוג הולם בממשלה ובמוסדות השלטון. אנחנו כאן להזכיר - לא תדירו אותנו, לא תתעלמו מאיתנו, לא תשתיקו אותנו".

מחאת השפחות בהפגנה נגד הרפורמה בצומת עזריאלי בתל אביב (צילום: יובל בגנו)
מחאת השפחות בהפגנה נגד הרפורמה בצומת עזריאלי בתל אביב (צילום: יובל בגנו)

"בלי דמוקרטיה- אין סביבה!״

שבוע חמישי ברציפות נערכת הפגנת מחאה של פעילי עמותת "שומרי הבית" בעד הדמוקרטיה ונגד רמיסת שומרי הסף, קיסריה, מול בית רה"מ. מאות פעילי "שומרי הבית" הפגינו גם הערב מול בית רה"מ בקיסריה, תחת הסיסמא "בלי דמוקרטיה- Xין סביבה!״. 

מתוך דבריו של פרופ׳ נסים כהן, ראש המחלקה למינהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה: ״מי ימנע מינויים פוליטיים לא ראויים וחוסר תפקוד של מערכות ציבוריות? מי ייתן סעד לאזרח כאשר הבירוקרטיה תתעלל בו? ושלא יהיה לכם ספק: בירוקרטיה שנגועה בפוליטיזציה תתעלל באזרחיה. יעניין אותה מה אומר האח הפוליטי הגדול. לא מה אומרת הזקנה במסדרון. שריפה בפתח. חייבים לעצור את הדבר הזה״. 

מתוך דבריו של דר' יובל ארבל, סמנכ"ל ים וקשרי ממשל בעמותת ״צלול״: ״המומחה של חיפה כימיקלים דיבר על 1,000 הרוגים בעקבות פגיעה במיכל האמוניה וסבירות קטנה שהמיכל יקרוס. בית המשפט קבל ע"כ שלא ניתן משקל מספיק לחיים של 1,000 אנשים, גם אם מדובר באירוע שסבירותו קטנה. על פי התכנית הנרקמת, אי אפשר יהיה להגן בבית המשפט על זכויות סביבתיות, על זכויות של אוכלוסיות מוחלשות, על זכויות מיעוטים ועל נושאים תכנוניים״. 

מתוך דבריה של ירדן ישראלי, תלמידה בכיתה י"א ופעילה ב״מחאת הנוער למען האקלים״: ״אם להיות כנה אתכם, הסיבה שבגללה אני ועוד רבים מקדישים ימים ולילות למאבק במשבר האקלים, היא לא כי איכפת לנו מצבי ים ואלמוגים. אנחנו פעילים כי אנחנו במלחמה על החיים שלנו כאן. אני פעילה כי החיים שלי בגיל 40 יהיו הרבה יותר גרועים משלכם. אני נמצאת כאן היום בדיוק מאותה הסיבה. בכל מוצ"ש מעתה ועד שנסיר את רוע הגזירה- נפגין מול ביתו של רה"מ, כי ״בלי דמוקרטיה- Xין סביבה".