הרב זלמן מלמד, ראש ישיבת בית אל ומבכירי התלמידים של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל לא נוהג להתראיין לתקשורת, בעיקר לא לתקשורת הכללית. עם זאת, לאור הפילוג שנוצר בעם בעקבות חקיקת הרפורמה המשפטית, הרב מלמד העניק ל'מעריב' ראיון נדיר ובלעדי בנוגע להשקפתו על הפילוג בעם.

הריאיון בא על רקע מכתב עליו חתומים הרבנים יעקב אריאל, זלמן מלמד, אריה שטרן, חיים שטיינר, רא"ם הכהן ושמואל אליהו. במכתב קוראים ששת הרבנים הבכירים להידברות בין הצדדים, אך לרב זלמן מלמד היה חשוב לפנות לציבור הכללי בקריאה לאחדות. "בדרך כלל אני לא מתראיין לתקשורת", פתח הרב מלמד. "רק בגלל חשיבות האחדות, שזה בנפשי, אני נותן את הריאיון הקצר הזה".

לעמדת הרב, מה הבעיה הבסיסית שיש כעת?
"הכלל של ואהבת לרעך חייב להישמר", אמר הרב מלמד. "אף על פי שאנחנו חלוקים, אנחנו חייבים לכבד אחד את השני, לדבר בכבוד. אנחנו לא חתמנו על מכתב של איך צריך לפתור את המחלוקת על הרפורמה המשפטית, אלא איך צריך לנהל את המחלוקת. צריך לזכור שאנחנו אחים, משפחה אחת".

אבל הרב, יש מחלוקת. מה צריך לעשות?
"כשיש לנו חילוקי דעות, אנחנו מדברים בצורה מנומסת ומכובדת. אנחנו נשארים חברים ואחים, ולא הופכים להיות אויבים. זאת לא המחלוקת הראשונה ולא האחרונה וצריך לדעת איך לחיות עם מחלוקות".

כשהרב רואה את הקיטוב שיש בעם בעקבות חקיקת הרפורמה המשפטית, הרב מודאג?
"אני דואג. אפשר תמיד לקלקל ולהגיע למצבים לא טובים של קרע בעם. אני מאמין שבעזרת ה' זה לא יגיע לכך, אבל לא צריך להגיע למצבים שיש מתחים כאלה בעם". הרב מלמד הוסיף: "הרוב הוא משותף. השאיפות שלנו זה לעשות טוב למדינת ישראל ועם ישראל, כולם שותפים לרצון הטוב הזה. יש חילוקי דעות איך לעשות את הטוב הזה למדינה ולעם, וזה בסדר שיש חילוקי דעות".

"צריך להתווכח, כל אחד לעמוד על דעתו, אבל לשמור על זה שאנחנו עם אחד ואנחנו אוהבים אחד את השני. מצוות ואהבת לרעך כמוך היא ללא תנאים מוקדמים או מאוחרים. מצוות ואהבת לרעך כמוך היא תמיד", סיים הרב מלמד. במכתב הקורא להידברות, עליו חתומים ששת הרבנים הבכירים מהציונות הדתית, נכתב: "אנו פונים לראשי הציבור, אנשי הרוח והמעשה, לחברי הכנסת ולציבור הרחב. אחים יקרים ואהובים. כולנו משפחה אחת, כולנו אחים".

"יש בנינו חילוקי דעות, אבל כולנו רוצים את טובת העם וטובת המדינה. אסור שחילוקי הדעות, עם כל חריפותם, יפגעו חס ושלום באחדותנו".
הרבנים הוסיפו: "בואו נרסן את סגנון הדיבור, נדון בחילוקי הדעות באופן ענייני, נדבר בכבוד איש אל רעהו, נחפש את המשותף ונגדיר את גבולות המחלוקת".

"המשותף רב למרות חילוקי הדעות החריפים, כולנו רוצים את טובת העם והמדינה. נשמור על הכלל ואהבת לרעך כמוך, ויחד נביא את המדינה למקום גבוה ולהיות אור לגויים", חתמו הרבנים הבכירים.