הפרשן המדיני של 'וואלה!', ברק רביד, התראיין היום (ראשון) בתוכניתם של ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM, והתייחס לפסגה המתוכננת בעקבה שבירדן בין בכירים בטחוניים ישראלים לפלסטינים.

בהשתתפות ישראל והפלסטינים: "פסגת החירום" בירדן תעצור את ההסלמה?

"מה שקורה היום זה מפגש בעקבה בין נציגים בדרג מאוד בכיר מישראל, ארה"ב, ירדן, מצרים והרשות הפלסטינית", אמר רביד בפתח דבריו, "כשאני אומר דרג מאוד בכיר אז זה אומר שמישראל יגיעו היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי, וראש השב"כ רונן בר, ומנכ"ל משרד החוץ רונן לוי, ומתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן. מירדן יגיעו שר החוץ וראש המודיעין. מהבית הלבן יגיע יועצו הבכיר של ביידן למזרח התיכון. מהרשות הפלסטינית יגיעו היועצים הכי בכירים של אבו מאזן. ולמה זה חשוב? זה האירוע המדיני הבינלאומי בנושא הפלסטיני הראשון מזה להערכתי, שבו משתתפים גם ישראלים פלסטינים, המשמעותי ביותר מזה לדעתי עשור".

"מה שרוצים להשיג זה ניסיון לעגן את ההבנות שהושגו לפני שבוע, הבנות שהושגו בעל פה במסגרת השיחות החשאיות שנחשו ב'וואלה!' בין צחי הנגבי לאל-שייח', יועצו של אבו מאזן, הבנות שנוגעות להפסקה של צעדים חד צדדיים, משני הצדדים", הוסיף.

יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן (צילום: רויטרס)
יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן (צילום: רויטרס)

"בתקופת בנט ולפיד ההצעה לקיים מפגש בדיוק מהסוג הזה, הייתה על השולחן לפחות חמש פעמים בשנה וחצי שהם היו בשלטון", ציין, "בכל פעם הם דחו את הדבר הזה, בין השאר בגלל שהם פחדו מה נתניהו יגיד עליהם. עכשיו נתניהו הגיע לשלטון ובלי לחשוב הרבה אמר 'אני מוכן להגיע למפגש כזה', שזה מראה שוב כמה הפוליטיקה שלנו מקולקלת, שבשביל דבר שברור לכולם שהוא משרת את האינטרס המדיני-הישראלי ובגלל פוליטיקה מפחדים לעשות אותו במשך כל כך הרבה זמן".

לאחר מכן אמר רביד כי "כיוון שאנחנו מתקרבים לחודש רמדאן שגם נופל על פסח, וחשש עוד פעם מאיזושהי הסלמה. אנחנו במצב שבו הרשות הפלסטינית מתפוררת ויש חשש מקריסה של הרשות ודהירה של כולנו לתוך אינתיפאדה שלישית שסופה עלול להיות נורא ואיום".

"יש שם גנרל אמריקאי ששם על השולחן תוכנית של איך אפשר לעזור לרשות הפלסטינית להשתלט בחזרה על כל האזורים בגדה המערבית שאיבדה עליהם שליטה, במיוחד ג'נין ושכם", הבהיר הפרשן המדיני של 'וואלה!', "תוכנית שהיא על הנייר תמיד נראית נורא יפה, במציאות ליישם אותה, דעתי האישית זה כבר עברנו את נקודת האל-חזור הזאת. הרשות הפלסטינית היום נמצאת במצב שבו ממשלת אפגניסטן הייתה באוגוסט 2021 ואנחנו זוכרים מה קרה כשהאמריקאים יצאו, וממשלת אפגניסטן קרסה והטאליבן השתלט".

לסיום אמר רביד: "האם אנחנו באינתיפאדה שלישית, האם אנחנו בהתחלה שלה, האם אנחנו בעיצומה, האם אנחנו עוד לא שם. זה באמת עניין של פרשנות לפרשנים, אבל המציאות היא שבפועל הרשות הפלסטינית לא מצליחה להוציא מבצע ביטחוני מינימלי במקומות שבהם מעולם לא הייתה לה בעיית שליטה כמו יריחו, שזה המקום שבו נמצאות כל המפקדות של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, הכלא הגדול, מתקני האימונים. המצב מאוד חמור וצריכים להיות וירטואוזים כדי לנסות ולגלגל את המצב הזה לאחור".

סייעה בהכנת הכתבה: ירדן חדד 103FM