על פי דיווח בעיתון ״א-ראי אל-יום״ היוצא לאור בלונדון, הפסגה הבטחונית-מדינית שמתקיימת היום (ראשון) בעקבה בין בכירים ישראליים לפלסטינים, היא ״פלטפורמה ראשונה להחייאת התהליך המדיני״.

"המצב חמור מאוד": פרשן בכיר מסביר מה עומד מאחורי הפסגה בעקבה

עוד דווח, כי ״המטרות הסודיות והבלתי מוצהרות של הפסגה הן להביא לסיומן של הקבוצות החמושות והלא חוקיות בערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון ולמנוע את התפשטותן לערים נוספות". הכוונה בקבוצות אלו זה בעיקר לקבוצת ״גוב האריות״, כאשר מקורות דיפלומטיים וביטחוניים הציבו את הקבוצה ברשימת ״מעצר הפעילים או חיסולם״.

בתוך כך, עיתון א-שארק אל-אווסט היוצא לאור בלונדון, דיווח כי התכנית האמריקאית כוללת גם את הסכמת הפלסטינים לשקם את התיאום הביטחוני עם ישראל. ההבנות הגיעו לאחר לחץ אמריקאי שכללו הבטחה להזמין את יו״ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבית הלבן, ולהדגיש לישראל לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית בירושלים. על פי הדיווחים, בתמורה לכך בישראל ידרשו מהרשות הפלסטינית להחזיר לעצמה את המשילות הביטחונית בערים שונות כמו שכם וג׳נין.

יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן (צילום: רויטרס)
יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן (צילום: רויטרס)

כאמור, בעיר עקבה שבירדן מתקיימת פסגה מדינית שתדון בתוכנית האמריקאית להרגעת המתיחות ביהודה ושומרון, זאת לקראת חודש הרמדאן. המשלחת הישראלית תכלול את ראש השב"כ, רונן בר, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, צחי הנגבי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן ומנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי. זאת, לצד משלחות מארה"ב, ירדן, מצרים והרשות הפלסטינית.