הסערה הבאה בקואליציה? בניגוד להסכמים הקואליציוניים ולעמדת הממשלה, יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני, יעלה את החוק שימנע מנגיד בנק ישראל, אמיר ירון, להעלות ריבית על דירה יחידה.

בתוך כך, יו"ר ועדת הכספים יניח את ההצעה על סדר היום של הכנסת. ההחלטה של גפני היא בניגוד להסכם הקואליציוני, שבו נקבע שעמדת ועדת השרים לענייני חקיקה מחייבת את כל חברי הכנסת של הקואליציה.

ועדת הכספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ועדת הכספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

יו"ר ועדת הכספים הזמני, ח"כ משה גפני, גיבש לאחרונה הצעת חוק שתקבע כי בעת שהריבית במשק עולה, הריבית על המשכנתאות לא תעלה. על פי ההצעה, בעת קבלת הלוואה לדיור נקבע שיעור הריבית על ההלוואה (ריבית קבועה או משתנה) במסגרת הסכם בין התאגיד הבנקאי לבין הלקוח. ריבית זו מושפעת מהריבית הנקבעת על ידי הוועדה המוניטרית שבבנק ישראל, וכתוצאה מכך נקבע גובה ההחזר החודשי שעל הלווה לשלם לתאגיד הבנקאי.

כזכור, גפני ביקש במסגרת דיון בועדת הכספים הזמנית בנוכחות  נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, את האפשרות ליזום את ההצעת חוק. "אנחנו בעיצומו של גל התייקרויות - מחיר  הדלק צפוי לעלות בסוף השבוע, הכל עולה, יש את משבר החלב. כאשר בנק ישראל מחליט להעלות את הריבית, ממילא גם הריבית על המשכנתאות עולה, וכך יוקר המחייה, בעיני מי שאינו בנק ישראל, נראה כאילו זה מדרבן את יוקר המחייה, והתוצאה עגומה. בנק ישראל אינו אשם בזה, אלא שר האוצר שלא התמודד עם יוקר המחייה בכלל, בכל הנושאים האלה בנק ישראל ניסה לעצור את זה, לכן הסקירה קריטית", אמר.