האופוזיציה מקיימת היום (שני) לראשונה במתכונתה, דיון 40 חתימות במליאה על הרפורמה במערכת המשפט ובהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.

מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דני שם-טוב)
מליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דני שם-טוב)

נתניהו נשא דברים במליאה וסתר את הטענות לפגיעה בדמוקרטיה, אך תחילה התייחס לנרצחים בפיגוע הקשה בחווארה: "אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב – למשפחת יניב מהר ברכה, על הירצחם של הבנים והאחים הָלֶל ויָגֶל. שניהם היו תלמידי ישיבות הסדר, אוהבי העם, אוהבי המדינה, אוהבי הארץ. מלח הארץ. אין דבר יותר נורא להורים מלהתבשר על מות בניהם. הלל ויגל – הנאהבים והנעימים בחייהם וגם במותם לא נפרדו. השם יקום דמם, ואנחנו ננקום דמם. וכשאני אומר ׳אנחנו׳, אני מתכוון אך ורק לכוח המגן של מדינת ישראל – צה״ל וזרועות הביטחון. הם יודעים לעשות זאת. הם עושים זאת. הם באים חשבון עם כל מי שמרים ידו עלינו. זו רק שאלה של זמן, לא הרבה זמן, עד שניפרע מן הרוצח של הלל ויגל. דמו בראשו. כשמתרחש פשע מחריד כזה, כשמתרחשת זוועה כזאת של רצח של שני נערים נפלאים, אחים, הלב של מי לא נקרע. הדם של מי לא רותח. בשום אופן לא נעבור על כך לסדר היום. הממשלה שלנו משנה את הכללים". 

עוד קרא ראש הממשלה להרגעת הרוחות: "אנחנו פועלים נגד הטרור בכל האמצעים: סיכול, פעילות מבצעית, ענישה, ועכשיו גם חקיקה: חוק גירוש משפחות מחבלים, וקידום חוק עונש מוות למחבלים – דברים שלא היו עד עכשיו. במקביל אנחנו מסדירים יישובים שלא הוסדרו במשך שנים. אנו בונים עוד אלפי בתים, ומוכיחים לאויבינו שהם לא יעקרו אותנו מארצנו. וזאת התשובה שלנו לטרור: להלום בטרוריסטים, להלום במחבלים, ולהעמיק את שורשינו בארצנו. אבל שוב - זה התפקיד שלנו, של הממשלה, ושל זרועות הביטחון. עם כל הלהט והיצרים, אין שום מקום לאנרכיה, ולא נשלים עם אנרכיה. לא נקבל מציאות שבה איש הישר בעיניו יעשה: הצתת בתים, שריפת מכוניות, פגיעה בכוונה תחילה בחפים מפשע. זהו בדיוק מה שאויבינו רוצים לראות: אובדן שליטה ומעגל אינסופי של דם ואש ותמרות עשן. חברי הכנסת, הקשבתי לאסתי יניב, אימם של הלל ויגל. אסתי ושלום קברו היום את ילדיהם האהובים. אסתי אמרה אתמול, בשיא יגונה, ובאצילות נפש שאין דומה לה:  'אנחנו אוהבים את המדינה, אנחנו אוהבים את הצבא ואנחנו רוצים אחדות'. אני יודע שרוב מכריע של אזרחי ישראל חותמים על המילים המרגשות הללו -  אנחנו אוהבים את המדינה, אנחנו אוהבים את הצבא, ואנחנו רוצים אחדות".

בנוסף, עודד הידברות בנושא הרפורמה המתוכננת: "חברי הכנסת, אני אומר זאת גם לתומכי הרפורמה וגם למתנגדיה, ובייחוד לכל יושבי הבית הזה. כולנו אוהבים את המדינה. לכולנו יש רק בית אחד, ולכולנו יש רק מדינה אחת. יש דרך אחת להוריד את גובה הלהבות בתוכנו, והדרך הזאת היא לעשות דבר פשוט: להתחיל לדבר. בשביל לדבר צריך להיכנס לחדר אחד ולדבר. אני משוכנע שעם רצון טוב נוכל להגיע גם להסכמות. בואו נקשיב לזעקה האמיתית של 'אם הבנים', אסתי יניב, שקוראת לנו מתהומות נפשה להידבר ולהתלכד. בואו נקשיב לה. ברור לי שהדבר אפשרי".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד עלה לדוכן לאחר ראש הממשלה בסיכום דיון ה-40 חתימות במליאה ואמר: "הטרור הורג בנו, רק אתמול נרצחו שני צעירים נהדרים, האחים הלל ויגל יניב זכרם לברכה. מליציות טרוריסטיות של מתנחלים קיצונים, עם רוח גבית של שרים וחברי כנסת, עושות פיגועי נקמה בחווארה. אבל בוועדת חוקה לא עוצרים לדקה. במקום לרדוף אחרי מחבלים – הצבא צריך לרדוף אחרי טרוריסטים יהודים. אף אחד לא מבין מה המדיניות, איזה שר אחראי על מה. הממשלה איבדה שליטה, אבל לוין ורוטמן לא רואים בעיניים".

יאיר לפיד במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דני שם-טוב)
יאיר לפיד במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דני שם-טוב)

בנוסף, תקף את הממשלה הנכנסת: "הכלכלה מתרסקת. השקל יורד, יוקר המחיה לא מפסיק לעלות. עם ישראל נקרע לגזרים, אבל אתכם מעניין רק דבר אחד: להמשיך את מסע ההשמדה של הדמוקרטיה הישראלית. כמה פעמים תחזרו על השקר הזה שאתם רוצים הידברות? בשבוע שעבר ראש הממשלה האמיתי יריב לוין עמד פה וקרא להידברות ומיד כשסיים את דבריו עלתה להצבעה פסקת ההתגברות כדי שיהיה ברור שהוא לא מתכוון ברצינות. לפחות אל תעליבו את האינטליגנציה שלנו. אתם לא רוצים הידברות, אתם רוצים צילומים של אנשים יושבים ומנהלים שיחות ריקות מתוכן בזמן שהחקיקה נמשכת. רוצים הידברות – תעצרו את החקיקה. זה מה שהנשיא ביקש מכם. זה המינימום שמתחייב אם אתם לא רוצים לקרוע את העם הזה לשניים, לפגוע בצה"ל, לפגוע בכלכלה פגיעה אנושה".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "מה שאתם מובילים פה לא יפגע רק בבית המשפט העליון, לא יפגע רק בכנסת, זו מתקפה על כל מה שטוב ונכון והגון והוגן במדינה הזו. כל המפעל הציוני המפואר לא היה קם ועומד אם לא היינו דמוקרטיה ליברלית. הדמוקרטיה הליברלית היא מה שיצרה את כל מה שטוב במדינה הזו. היא זו שיצרה את כל מה שאתם הורסים עכשיו. את היחסים המיוחדים עם ארצות הברית, את העוצמה הכלכלית, את שוויון ההזדמנויות, את העלייה מכל קצות תבל, את הספרות והמוסיקה והאמנות. אם לא תעצרו אתם הולכים להיכנס להיסטוריה, אבל לא בדרך שרציתם. בספרי ההיסטוריה יקראו לכם 'הממשלה האחרונה'. הממשלה האחרונה של הדמוקרטיה הישראלית. תעצרו את החקיקה המטורפת הזו. קחו פסק זמן. נלך לנשיא. בינתיים תעשו סדר בממשלה שלכם ובעיקר תפסיקו לקרוע אותנו. נחזור להיות עם אחד".

מי שהחרימה ולא הגיעה לדיון היא סיעת עוצמה יהודית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובכך העבירו מסר מחאה נגד הממשלה. "ככה לא מתנהגים לשותפים בממשלה. מדיניות ההכלה של ראש הממשלה ושר הביטחון חייבת להשתנות, ולא ניתן יהיה לנהל מדיניות עצמאית בלי לשתף את השותפות הבכירות שבממשלה", נמסר בהודעת הסיעה. בכירים בעוצמה יהודית מסרו בנוסף: "מדיניות ההכלה של נתניהו והליכוד מאז הוקמה ממשלת הימין היא מעשה חסר אחריות. כשיש טרור של מחבלים נגד ישראלים - ישראל צריכה להלום בטרור ולא להיכנע לו".

בכירים בליכוד הגיבו לדברים: "ההיעדרות של בן גביר ו'עוצמה יהודית' מההצבעה היום בכנסת היא מעשה חסר אחריות נגד ממשלת ימין. כשיש הצבעה של השמאל נגד ממשלת ימין - כולם מתייצבים".

גם סיעת יהדות התורה החליטה להחרים את הדיון בגלל ״אי כיבוד הסכמים קואליציוניים״ סביב התקציב. עם זאת, מחלוקת ביהדות התורה והבטחה של נתניהו לפתרון המשבר הובילו לכך שהמפלגה תיטול חלק בהצבעה לאחר הדיון.

גנץ: "קורא לשר המשפטים להגיע עוד הערב לנשיא המדינה"

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, קרא בנאומו במליאה לשר המשפטים, יריב לוין, להגיע עוד הערב למשכן הנשיא ולדון בפשרה ברפורמה במערכת המשפט. "אני לא חושב שנתניהו חלש אבל אולי אני נסמך על נוסטלגיה. עוד לא מאוחר לעשות שינויים שישפיעו על האזרחים ולא על המושלים. אני קורא לשר המשפטים להגיע עוד הערב לנשיא המדינה עוד הערב ולחזק את החברה הישראלית".

בהמשך, תקף את נתניהו אומר כי הוא "מוכר את המדינה לצרכים פוליטיים. לא תפסו את המחבל בגלל אנשים שאתה פורס עליהם את חסותך. הקמת ממשלה עם אנשים חסרי אחריות ומופקרים שמבעירים את המדינה אתה פוגע בקשר האסטרטגי שלנו עם ארצות הברית, המדיניות שלך פוגעת אנושות בכלכלה הישראלית".

בני גנץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בני גנץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מנגד, ח״כ שמחה רוטמן אמר בדיון במליאה כי ״אני חייב לומר, אין ביזוי גדול יותר במערכת משפט חזקה ועצמאית ממה שעושה האופוזיציה בדיון סביב מערכת המשפט, אין ביזוי גדול יותר. מערכת משפט שפוסקת בפוליטיקה, שמבטלת חוקים, שכופה את עמדותיה על ציבור גדול ורחב היא איננה מערכת חזקה והיא איננה עצמאית. אם רוצים מערכת משפט עצמאית אנחנו חייבים לנתק אותה מהפוליטיקה״.

״מפלגת בג״ץ איננה רואה את דבשתה. אנחנו צריכים לנתק אותה מהפוליטיקה. אתם רוצים שהיא תשאר כדי שהיא תפסוק לטובתכם גם כשאתם מפסידים בבחירות״, אמר ח״כ רוטמן. חברי הכנסת מהאופוזיציה התקוממו. ״אתה איש מסוכן״, אמרה לו ח״כ אורנה ברביבאי.