שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג היום (שלישי) את תקציב המדינה והתוכנית הכלכלית לשנתיים הקרובות, לאחר שביום שישי אישרה הממשלה את תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנת 2024-2023. סמוטריץ' התייחס לצעדים שיינקטו כנגד יוקר המחיה ולשינויים שיחולו בתחומי הביטחון, החינוך, הבנייה, המזון ועוד.

למרות המחלוקות: הממשלה אישרה את תקציב המדינה

בפתח דבריו אמר סמוטריץ': "העברנו ביום שישי בממשלה תקציב וחוק הסדרים. הייתה עבודה קשה. כשנכנסו לתהליך של בניית תהליך התקציב ראינו את אתגר האינפלציה, אתגר השכר. אנחנו ארבע שנים בלי הסכם שכר במגזר הציבורי. האינפלציה מחייבת אותנו לא לפרוץ את המסגרות. השרות הכי גדול לאזרחי ישראל זה להלחם באינפלציה ולהוריד אותה מתחת לטווח היעד. אתגר נוסף הם ההסכמים הקואליציוניים שצריך לבחור מהם את המרכיבים הטובים ביותר לכלכלה. הצלחנו לעמוד ביעד בצורה טובה, לא פרצנו את המסגרות".

"השרים גילו אחריות. הצבנו כמה יעדים בתחום הרגולציה והבירוקרטיה. אני משוכנע שנצלח את המשוכה של הכנסת. משטרת ישראל ואגפי הבט"ל מקבלים תוספת שלא הייתה מאז קום המדינה. מוסיפים שוטרים, מקיימים משמר לאומי, מגדילים את מערך המילואים. כנ"ל בשב"כ ובכבאות. גם מערכת הבריאות הוצגה גם יעד חשוב" הוסיף.

סמוטריץ' ציין עוד כי "אנחנו משקיעים המון בשילוב של אוכלוסיות בשוק התעסוקה. משקיעים במנועי צמיחה של מפעלים והיי-טק. התפקיד של הממשלה הוא לא להפריע לשוק ולספק לו את התשתית. החקלאות הישראלית חייבת לעבור שינוי בעיקר כדי לענות לצורך של החברה הישראלית. יש לנו מה ללמד וללמוד מהעולם".

על תחום הביטחון אמר השר: "הגענו לתוכנית רב-שנתית מאוד טובה עם הצבא. הצבא מקבל את המענה לקיום ולהערכות, גם למעגל השלישי. מגיעים למודלים טובים של שכר וגם בפנסיות גישור. מגיעים להסכמה היסטורית. אלה סכומים שהם טובים לביטחון ולצבא, לכלכלה".

בנושא החינוך הזכיר סמוטריץ' את נקודות הזיכוי להורים עובדים שיורחבו עד גיל 18, והכריז כי מעונות היום לא יתייקרו למרות החתימה על הצו שמאפשר להעלות מחירים. "השאיפה שזה יהיה עוד השנה. אנו רוצים להיטיב עם כולם ולהקל על יוקר המחיה. מעונות היום לא יתייקרו להורים בשקל אחד, נספוג את העלויות. נכניס עוד מכסים שיבוטלו כמו מזגנים", אמר.

לאחר מכן התייחס לשוק המזון ולעליית המחירים, ואמר: "יש  לי חברים בעלי הון, אני מחויב לאזרחים. אנחנו מקימים צוות יישום שיגבש המלצות. לא מאמין שיהיה חבר כנסת אחד שיעז להרים את ידו נגד רפורמות כאלה ויפריע לנו להוריד את יוקר המחיה".

עוד אמר סמוטריץ', כי "יש תמיכה ברשויות בקרן הארנונה. אני משוכנע שנצליח להעביר את זה בכנסת. כינסו הסכמים של עשרות מליארדים. חלק מהכספים האלה נמצאים בבריאות, בבט"ל. הם נכונים וצודקים. אחרי שאישרנו את תקרות התקציב, נעשה עכשיו עבודת דיוק מול המשרדים - לא מחדשים דבר. היה לי מתח בין הרצון לאמת כלכלית לבין הצורך שיש שרים עם מדיניות. הגענו לאיזונים נכונים".

על הרפורמה בתחבורה הציבורית של שרת התחבורה מירי רגב אמר: "אני לא מאמין ברמה המקצועית ברפורמה של שרת התחבורה, היה אפשר להסיט את התקציב, אבל אני עומד מאחורי זה ב-100 אחוז. כשתהיה תחבורה ציבורית טובה, רוב אזרחי ישראל ייסעו בה. זה נכון למשק ולכלכלה, אבל זה תהליך".

"ניגשו היום שבע חברות בינלאומית למכרז של נתיבי תחבורה עירונית (נת"ע). הן רוצות לעשות את זה טוב, נשקיע סכומי עתק", הוסיף השר.

עוד אמר סמוטריץ: "אנחנו מדינה צעירה ולא צברנו מספיק נכנסים מניבים. רוב המדינות שאנחנו משווים אליהן - וותיקות ובעלות הון. אנחנו צריכים להשקיע. תוך עשור ובעבודה טובה - אנחנו יכולים להוביל את מדינת ישראל לכיוון טוב. התרומה שלנו לעובדים היא לא לתדלק את האינפלציה".

לסיום פנה לתקשורת ואמר: "אנחנו סוג של שותפים. כל מי שיושבים כאן רוצים את טובת ישראל. זה בסדר שיש ביקורת. שימו בצד ויכוחים פוליטיים, אני מבקש שתתנו גיבוי. הדי אן אי של המצביעים שלי הוא יותר אידאולוגי, מה שמאפשר לי לא להיות לחיץ. תנו לנו את הרוח הגבית".