היועץ המשפטי לשעבר, אביחי מנדלבליט, נאם היום (שלישי) בכנס למחקרי ביטחון לאומי - INSS, תקף בחריפות את הרפורמה במערכת המשפט ואמר כי "מדובר בהפיכה משטרית".

קריאה בהתיישבות לפשרה ברפורמה במערכת המשפט: "האיום הביטחוני גובר"
ח"כ בליכוד מצהיר: "תהיה פשרה, שני הצדדים צריכים לרדת מהעץ"

"האבות המייסדים כולם ללא הבדל או שיוך מפלגתי האמינו בערכים שמגולמים במגילת העצמאות ועל בסיסם הוקמה מדינת ישראל", אמר מנדלבליט בפתח דבריו, "ערכים שמעולם לא העלינו על דעתנו שיכול להיות עליהם חולק, מדינה יהודית ודמוקרטית- אז זהו- כמו שאומרים הילדים- שלא. התבדינו. אנו חווים מהלך של הפיכה משטרית, ממש לא 'רפורמה משפטית' כביכול".

"הם דיברו על 'לאומיות ליברלית', להבדיל מלאומיות אינטגרלית. 'לאומיות'- מדינת הלאום של העם היהודי- זוהי הרגל 'היהודית' של מגילת העצמאות. 'ליברלית'- זוהי הרגל "הדמוקרטית" של מגילת העצמאות, כי ברור שאין דבר כזה דמוקרטיה לא ליברלית", הוסיף, "כלומר- שלטון הרוב בדמוקרטיה הוא ודאי חשוב, אין חולק עליו, זוהי דמוקרטיה פורמאלית. אבל בכך אין די, יש צורך גם בדמוקרטיה מהותית, ששומרת על זכויות היסוד של כל אדם, על חירותו, על זכויות היסוד של המיעוטים, על עקרון השוויון בפני החוק".

יריב לוין, בג''ץ  (צילום: הדס פרוש פלאש 90,אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
יריב לוין, בג''ץ (צילום: הדס פרוש פלאש 90,אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

לאחר מכן  ציטט מנדלבליט את ראש הממשלה לשעבר בגין ז"ל: "'ישנן זכויות, אשר הוגי דעת החופש קראו להן 'זכויות שאינן ניתנות לשלילה, זכויות אדם אלו קודמות למדינה... שלושה יסודות של השקפת-חיים, והם: חירות היחיד, תיקון החברה, עליונות המשפט'. מה שרוצים כעת זה שבתי הנבחרים יהפכו להיות מכשירים בידי הממשלות במקום להיות המפקחים של הממשלות. המשפט הבלתי תלוי הוא למעשה המבצר האחרון של חרות האדם בימינו".

"יש שני שומרי סף עליהם הוטלה המשימה של שמירת הדמוקרטיה במדינת ישראל. הראשון הוא מוסד היועץ המשפטי לממשלה, שחייב להיות עצמאי על כל חלקיו, כלומר פרקליטים עצמאיים, יועצים משפטיים במשרדי הממשלה, פרקליט מדינה ויועצת משפטית לממשלה. בנפול קו הגנה ראשון זה, קיים קו הגנה שני, הלא היא הרשות השיפוטית בהובלת ביהמ"ש העליון. גם הוא חייב להיות כמובן עצמאי ולפעול ללא מורא כדי לשמור על חירות האדם והחברה המתוקנת", ציין.

בנימין נתניהו  (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

"יוזמי המהפכה המשטרית אומרים לנו 'מה אתם רוצים'? ככה זה גם במדינות דמוקרטיות מערביות אחרות. מדובר כמובן באמירת כזב", אמר מנדלבליט, "יש לי דוגמאות מדמוקרטיות מערביות אחרות שימחישו למה מדובר בכזב. שינויים אלה מחלישים את שלטון החוק גם על ידי הכפפת היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, שעד כה היו עצמאיים, לשרים הממונים עליהם ועל ידי הסמכת השרים להתנער מהייעוץ המשפטי. מעמדה הבינלאומי של ישראל ייפגע מפני שהיא תיחשב ככזו שבית המשפט העליון שלה הוא למעשה זרוע של הפוליטיקה המפלגתית".

לסיום שאל מנדלבליט: "האם זו הדרך עליה ייסדו האבות המייסדים את מדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות? זאת הדרך של ראש בית"ר ושל ממשיך דרכו מנחם בגין? זאת לאומיות ליברלית? זאת עליונות המשפט? איך נגן על חירות היחיד המקודשת בעיני הבית"רים בלי עליונות המשפט? זה הכל הפוך מדרכו של בגין. בלי עצמאות מערכת המשפט אין 'עליונות המשפט'. בלי עליונות המשפט המבצר קרס".