שגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס נשא היום (שלישי) דברים בכנס השנתי הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, INSS, במהלכם התייחס לביקורת שנשמעה כלפיו מהקואליציה לאחר שייעץ לנתניהו "ללחוץ על הבלמים" בכל הנוגע לרפורמה המשפטית. בדבריו, עקץ ניידס את השר עמיחי שיקלי, כאשר אמר כי "מישהו שאני לא מכיר אמר שהוא רוצה שאשאר מחוץ לעניינים של ישראל". 

מנדלבליט במתקפה חריפה: "אנו חווים מהלך של הפיכה משטרית"
סקר מנדטים חשף: הקואליציה מצטמקת - והציבור אינו מרוצה מהממשלה

כזכור, שיקלי התייחס בביטול לדבריו של השגריר ניידס בריאיון לרשת ב' בו אמר: "אני אומר לשגריר האמריקאי: תפעיל בעצמך את הברקס. Mind your own business". שקלי הוסיף כי ישראל תשמח לדון עם השגריר "בענייני יחסי חוץ, בענייני ביטחון, אבל תכבד את הדמוקרטיה שלנו. בכל האהבה והכבוד".

את הדברים אמר שיקלי בתגובה לריאיון שהעניק ניידס לפודקאסט של יועצו לשעבר של נשיא ארצות הברית דיוויד אקסלרוד, בו ציין כי "אנחנו אומרים לראש הממשלה, כמו שאני אומר לילדים שלי - תלחץ על הבלמים. האט. נסה להשיג קונצנזוס. זה נושא מאוד מורכב והם מנסים לקדם אותו מהר מדי".

ח''כ עמיחי שיקלי (צילום: ראובן קפוצינסקי)
ח''כ עמיחי שיקלי (צילום: ראובן קפוצינסקי)

בדברים שנשא היום ניידס ציין כי "בהתחשב בעובדה ש-72 אחוזים מהישראלים הצביעו בבחירות החמישיות האחרונות ו-56% ערבים יצאו להצביע, בנוסף להפגנות שאנו רואים מדי שבוע פה - ישראל היא דמוקרטיה חיונית.

"הערכים הדמוקרטיים שאנו חולקים עם ישראל באים לידי ביטוי במוסדות המשפטיים בין השאר, זה מה שיש לנו במשותף, זה מה שהוביל אותנו לפעול למען ישראל באו"ם שבוע שעבר. אנו אומרים מה שהנשיא הרצוג אמר - להאט".

"מישהו שאני לא מכיר אמר שהוא רוצה שאשאר מחוץ לעניינים של ישראל- אני חושב שרוב הישראלים לא היו רוצים שנישאר מחוץ לענייניה. אנו לפני הרמדאן ופסח - אני נותן את הקרדיט לישראל, הירדנים, הפלסטינים שידברו על הדברים. אני בהחלט מודאג מהמצב". 

בנושא איראן אמר השגריר כי ״אם להאמין לניו יורק טיימס איראן פורצת קדימה - זו בעיה לישראל, למזה"ת ולארה"ב. ביידן אמר שלא נעמוד מהצד ונאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, שנית שלא נקשור את ידיה של ישראל ושלישית שלישראל יש את הגיבוי שלנו.

"ארה"ב תמיד מעדיפה פתרון דיפלומטי אבל כל עוד האיראנים עושים מה שעושים לא רק לעם שלהם אלא גם מחמשים את רוסיה במלחמה באוקראינה- אין לנו מה לדבר איתם. ישנה שקיפות מלאה בינינו לבין ישראל - זו המחויבות שלנו לישראל ונשמור עליה".

בעניין המלחמה באוקראינה אמר השגריר האמריקאי כי ״פוטין והרוסים מבצעים פשעי מלחמה באוקראינה- ארה"ב הובילה את הדרך עם אירופה והקהילה הבינל בכדי לאפשר לאוקראינים להגן על עצמם. התקווה שפוטין יעצור באוקראינה- זה לא ריאלי. לכן ארה"ב מובילה את הקמפיין הזה נגד רוסיה, זה עוד לא הסתיים, תהיה עוד תקופה קשה אבל אנחנו שם לטווח הארוך, אנחנו שם כדי לנצח".