במקביל להפגנות ואירועי המחאה של "יום השיבוש הלאומי": ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת בה יצא נגד המפגינים וטען כי "חופש ההפגנה איננו רישיון לדרדר את המדינה לאנרכיה". 

נתניהו פתח ואמר: "חופש ההפגנה איננו חופש לעצור את המדינה, מי שאמר את זה לפני 20 שנה הוא נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק, זה הי נכון אז, וזה נכון גם היום. חופש ההפגנה איננו רישיון לדרדר את המדינה לאנרכיה. כי מדינה ריבונית לא יכולה לסבול אנרכיה".

"אני יודע שיש ביניכם אזרחים רבים אוהדי המדינה שתומכים בלהט ברפורמה המשפטית ויש אזרחים רבים אחרים הם גם אוהבי המדינה שמתנגדים לרפורמה באותו להט, אבל בדמוקרטיה יש כללים ברורים איך לנהל את הוויכוח, יש קווים אדומים שאסור לחצות ואין זה משנה כמה עמוק הוויכוח, כמה הוא סוער, כמה וא מטלטל את הנפש, הקו האדום החד והברור הוא איסור מוחלט על אלימות ואנרכיה". 

"אתמול בחווארה מול רצח נורא של אחים נפלאים, אמרתי לפורעי החוק - לא נסבול מצב של איש הישר בעיניו יעשה ואני אומר שוב מול פורעי החוק שחצו קווים אדומים בתל אביב לא נסבול מצב שאיש הישר בעיניו יעשה".

"לא יכולים לקבל אלימות, הכאת שוטרים, לקבל חסימת כבישים, אנחנו לא יכולים לקבל איומים על אנשי ציבור, ועל בני משפחותיהם, דבר שקורא ממש ברגעים אלו בליבה של תל אביב. לא נקבל פרימת חוקים ואלימות, לא בחווארה, לא בתל אביב, לא בשום מקום".

"אני עכשיו נתתי לכם דוגמאות למה שאסור לעשות במחאה במדינה דמוקרטית, ועכשיו אני רוצה לתת לכם דוגמא הפוכה איך כן לנהוג במחאה במדינה. לפני שני עשורים הוויכוח היה לא פחות סוער ומטלטל, ציבור שלם שהתנגד בכל נפשו למדיניות הממשלה, הרגיש שחרב עליו עולמו, לפני כשני עשורים בהתנתקות, החליטה ממשלת ישראל לעקרו אלפי ישראלים מבתיהם, להוציא אנשים מקבריהם, להחריב את ישוביהם, מתנגדי מדיניות הממשלה ראו את מפעל חייהם נהרס, והם האמינו בחורבן בית שלישי".

"הם יצאו למאבק חריף ונחוש, מאבק ציבורי נוקב, ועוצמתי, שהקיף ציבורים גדולים במדינה, אבל אני יכול לומר דבר אחד - המאבק הזה לא חצה קווים אדומים, לא ראינו אז את מה שעושים היום. הם לא היכו שוטרים, לא קראו למרי, סרבנות לא הוציאו את כספם מהמדינה ולא הוציאו דיבת ישראל בעולם", טען. 

"ראשי האופוזיציה ואני ביניהם של אז לא קראנו לסרבנות, ולא קראנו להשבתת המשק, לא עודדנו חסימת כבישים ולהוביל את המדינה לאנרכיה, אז האופוזיציה בראשותי התנהגה באחריות, היום האופוזיציה לצערי מתנהגת בחוסר אחריות". 

"אחת מראשי האופוזיציה מצהירה - יידוי אבנים נגד שוטרים זה לא נעים, אבל לא נורא, ראש מפלגה אחר מתדלק את ההפגנות - ומתדרך שהוא מכוון להגיע למשבר חוקתי מתוך תקווה שהמשבר החוקתי יוביל למיטוט הממשלה ובחירות חדשות. אבל אני אומר דבר נוסף, זה לא כולם, אני יודע שיש באופוזיציה וגם בהפגנות קולות שמתנגדים לקו הקיצוני, אני קורא לאנשים האחראים האלו, להשמיע את קולם".

"ואני רוצה לומר לכם דבר נוסף אזרחי ישראל - אם לא נעשה כך המצב ילך וידרדר, אם מוחקים את הקווים האדומים בצד אחד, הם ימחקו גם לצד השני, ומכאן הדרך לתהום של תהו ובוהו קצרה מאוד". 

"תקשיבו לאסתי יניב ששכלה שלשלום את שני בניה, ברגע הקשה בחייה קראה לאחדות והאי צודקת, אני קורא להרגעת הרוחות, הפסקת האלימות ואני מאמין ומקווה שנמצא דרך בקרוב להידברות ולהסכמות, לא נרים יד איש על רעהו, כי אחים אנחנו, אין לנו מדינה אחרת, איש את רעהו יעזרו, ולאחיו יאמר חזק. מקווה שנמצא דרך בקרוב להידברות ולהסכמות". 

"נתניהו משקר, לא שכחנו שתמך בהתנתקות"

הצהרת נתניהו עוררה תגובות רבות במערכת הפוליטית. יו"ר האופוזיציה ויש עתיד ח"כ יאיר לפיד מסר: "חאוורה היה פוגרום של טרוריסטים. איך נתניהו משווה את זה לאנשי סיירת מטכ"ל, לטייסי אפאצ'י, למילואימניקים, לרופאים וסטודנטים, לאנשים שיצאו היום לרחובות. אלה האנשים הכי טובים בארץ. זו הייתה הצהרה איומה, מחרחרת ריב של איש חלש ומסוכן".

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן: ״הים אותו ים, נתניהו אותו נתניהו, וההתנהלות אותה התנהלות. כמו שתמך בהתנתקות ורימה את גנץ בהסכם הקודם, כך הוא מתנהל גם עכשיו".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי: "נתניהו, של נעליך לפני שאתה משווה בין הפטריוטים שנאבקים על הדמוקרטיה לבין האנרכיסטים ששורפים בתים בחווארה. אחרי חודשיים בתפקיד, מדינת ישראל מתפרקת והכל כי אתה ממוקד רק בתכנית ההימלטות שלך מהמשפט. לא יעזור לך – הדמוקרטיה תנצח. גם אותך".

השר לשעבר גדעון סער: "נתניהו עשה הערב את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב: שיקר והסית. הוא יכול היה להודיע על עצירת המהלכים בכנסת ולהציל את המדינה מהמשך המסע שלו להחרבתה, אך בחר שלא לעשות כן. נמשיך להיאבק בהפיכה המשטרית!".

השרה לשעבר ח״כ מירב כהן: "להשוות בין פורעים ששורפים כפר מלא אנשים, לבין מפגינים למען דמוקרטיה שחוסמים כבישים, זו חציית קו אדום נוספת של אדם מסוכן ומסית, שאין קו אדום שלא חצה".

יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ עודד פורר, בתגובה לנאום נתניהו הערב: ״כשנתניהו אומר שהוא היה מבין ראשי האופוזיציה בתקופת ההתנתקות, הוא באמת חושב ששכחנו שהאצבע שלו הביאה לכך? ‏הצבעת אז כדי להחריב בתים, היום אתה מוביל את חורבן הבית״.