מצור על שרה נתניהו או מחאה לגיטימית? בזמן שאירועי יום השיבוש הלאומי בעיצומם, אלפי מפגינים התקהלו מחוץ למספרה בכיכר המדינה בה נצפתה מסתפרת רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו וקראו בין היתר קריאות "בושה" ו"הגברת עושה לנו תספורת".

בתום למעלה מארבע שעות חולצה אשת ראש הממשלה על ידי כוח שמנה מאות שוטרים, מאבטחים מיחידת "מגן", לוחמי מג"ב ויחידות מיוחדות מהמספרה בכיכר המדינה, לאחר שכ-2,000 מפגינים צרו עליה ומנעו את יציאתה. 

הכוחות הפתיעו את הנוכחים שעה שביצעו תרגיל הסחה, המשיכו לשדר כאילו רעיית ראש הממשלה עדיין מבוצרת בתוך המספרה, ובתרגיל מתוחכם חילצו אותה אל הרכב שמילט אותה מן המקום. רק לאחר שהיה ברור שהרכב עזב את האזור פינו הלוחמים את הזירה, מה שגרם למפגינים לאסוף את חפציהם ולהתפנות גם הם.

יום השיבוש נמשך: מוקד המחאה עבר לירושלים, חסימות במרכז תל אביב
נתניהו: "חופש ההפגנה אינו רישיון לאנרכיה, לא יכולים לקבל חסימת כבישים"

מפגינים מחוץ למספרה של שרה  נתניהו (צילום: אור אדר)
מפגינים מחוץ למספרה של שרה נתניהו (צילום: אור אדר)

כוחות גדולים של משטרה ויס"מ הוקפצו למקום ועימותים פרצו בין המפגינים לשוטרים שניסו לפנותם מהמקום כדי להוציא את שרה מהמספרה. רה"מ בנימין נתניהו גינה את האירוע, כינה אותו "חציית קווים אדומים" ותבע מהאופוזיציה להגיב בגינויים, ויאיר לפיד, בני גנץ ואהוד ברק אף קראו למפגינים להתפזר ולאפשר לאשת רה"מ לצאת בבטחה. לאחר הקריאות ובליווי כוחות גדולים שרה נתניהו חולצה מהמקום בבטחה. 

כוחות משטרה ויס"מ מול אלפי המפגינים ליד המספרה של שרה (צילום: אבשלום ששוני)

ההפגנה החלה עם קומץ מפגינים שגילו כי רעיית ראש הממשלה נמצאת במספרה. הם מיהרו להפיץ את הבשורה ברשתות והחלו להתקהל מחוץ למספרה. השמועה רצה מהר ברשתות החברתיות ועוד ועוד מפגינים הגיעו למקום וכך גם כוחות משטרה שהוקפצו על מנת לאפשר לגברת נתניהו לצאת מהמקום בבטחה. עד מהרה הגיע המספר לאלפי מפגינים שהצטרפו לקריאות נגד נתניהו. 

הרכב אליו חולצה שרה נתניהו מן המספרה (צילום: אבשלום ששוני)
הרכב אליו חולצה שרה נתניהו מן המספרה (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך החלו אלפי המפגינים לצעוד מסביב לכיכר המדינה. כוחות יס"מ ופרשים הוזנקו למקום בעוד המפגינים צועקים "לא ניתן לשרה לצאת מהמספרה" ו-"תצא רק בזינזנה" (רכב לעצירים ואסירים). 

מאות מפגינים מחוץ למספרה בה היתה שרה נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
מאות מפגינים מחוץ למספרה בה היתה שרה נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "פעילי האנרכיה בהנהגת לפיד ממשיכים לחצות קווים אדומים. כרגע הם צרים ומאיימים על רעייתי בתל אביב. אני קורא ללפיד ולאופוזיציה להפסיק זאת מייד ולגנות מעשה מביש זה שלא היה כדוגמתו".

מאות מפגינים מחוץ למספרה (צילום: אבשלום ששוני)

בשלב זה החלו הקריאות - גם מצד האופוזיציה ומובילי המחאה - לפזר את ההפגנה ולאפשר לשרה נתניהו לצאת מהמקום. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "אני קורא למפגינים בכיכר המדינה לאפשר לשרה נתניהו לצאת לביתה. המאבק שלכם ושלנו הוא נגד ההפיכה המשטרית והרס הדמוקרטיה".

בני גנץ קרא למפגינים: "אני קורא למפגינים בכיכר המדינה - תנו לאשת רה״מ לחזור לביתה ואתם המשיכו להניף את הדגלים ולהשמיע את זעקתנו הצודקת. נמשיך לפעול ביחד, במגוון דרכים חוקיות כדי לעצור את ההפיכה המשטרית".

גם רה"מ לשעבר וממובילי המחאה אהוד ברק קרא למפגינים לפנות את השטח: "חברים, המטרה בכיכר המדינה הושגה. החזירות החמדנית של ׳המשפחה׳ הוקעה. זו העת לפזר את המצור על המספרה. איננו רוצים חיכוך פיזי עם האשה המסוימת הזאת, גם אם יש לה חלק בכל הפלונטר שאנו בתוכו. לא ראוי. אפילו מזיק. יהיו לנו עוד הרבה מאבקים קשים. אבל בסוף ההפיכה המשטרית תיכשל".

מפגינים מחוץ למספרה בכיכר המדינה בה הסתפרה שרה נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

השר בן גביר מצידו גינה: "חבורת אנרכיסטים פריבילגים שלא מצליחים להשלים עם הפסד צורב בבחירות ואיבוד השלטון, צרים על אשת ראש הממשלה ולעזאזל חופש התנועה. דמוקרטיה, עלאק. מגבה את המשטרה לפעול במהירות וככל הנדרש, כדי להגן על חייה".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין: "המצור על רעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו הוא מטורף וחסר תקדים. מי שחשב שהאנרכיה תיעצר בחסימות כבישים ובקפיצה על שולחנות בכנסת, גילה הערב שכשמאפשרים אלימות והפרות סדר זה לא נעצר בזה. הגיע הזמן להחיל את שלטון החוק על אלה שמדברים בשם שלטון החוק, אבל רומסים את החוק ואת זכויות הפרט של כל מי שלא חושב כמוהם".