ח"כ נצ"ב בדימוס יואב סגלוביץ ('יש עתיד') שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג בתכניתם ב-103FM על רקע אירועי אמש, בהם נרשמו הפגנות מאסיביות בתל אביב וסיומם במצור על מספרה בה שהתה אשת רה"מ שרה נתניהו בכיכר המדינה.

בכל הנוגע לשרה נתניהו, אמר: "אני לא אהבתי את זה, זה לא היה איזה אירוע אלים במיוחד אבל מצד שני זה לא אירוע נכון שיהיה ואני חושב שטוב שהוא הסתיים כמו שהוא הסתיים".

על המחאות: "המחאה הזו שמתפתחת פה היא משהו אחר לחלוטין, בסדרי גודל שלא היו מעולם, עם אנשים שבדרך כלל גם לא יוצאים לאירועים ולהפגנות, גם עם הגרעין המשפחתי, אבל אחרי שאמרתי את כל זה, אני חושב שזה אירוע שהוא מיותר לאירוע הזה, היא (שרה) לא הנושא כרגע הנושא הוא מדינת ישראל, הנושא הוא הערכים הבסיסיים שלה, לכן אמרתי את מה שאמרתי שהוא אירוע מיותר".

לשאלה האם המשטרה הגזימה בתגובתה למפגינים, השיב: "אני יכול להגיד את זה בשני מישורים. סך הכול המשטרה באופן כללי, משטרת מחוז תל אביב נגיד את זה מאחר והאירוע היה בתל אביב כבר שמונה שבועות, עושה עבודה מצוינת, עם אירועים בסדרי גודל מאוד גדולים, מאוד מכילה, מאוד מבינה את תפקידה כי היא חייבת לאפשר חופש ביטוי. אתמול אני חושב שהיו פה כמה אירועים נקודתיים כשבסופו של דבר ירדו לאיילון, יכול להיות שבתחקיר מבצעי כזה או אחר לאחר מכן יגידו שהיה מיותר לעשות איקס או וויי, אבל בסופו של דבר לא ניתן לאפשר לאורך זמן סגירה של נתיבי איילון. לגבי מדרג שימוש באמצעים, האם נכון בדיוק לעשות כך או אחרת, אני חושב שבתחקיר מבצעי יעשו את זה. אני חושב שהאירועים האלה הם חלק ממשהו הרבה יותר רחב, ביום שבת הקרוב תהיה שוב הפגנה גדולה, אני מניח שתהיה הפגנה יותר גדולה אפילו מהשבוע הקודם, והמשטרה צריכה לעשות את העבודה שלה, זה עבודה של המשטרה".

באשר לחציית קווים אדומים, שהם לטענת המשטרה חסימות כבישים, כך לדוגמא, אמר: "העניין של קווים אדומים זה משהו שאני מאוד נזהר איתו, בטח באירועים של הפגנות, הקו האדום הוא בדיוק במקום שאתה מחליט לשים אותו, אז זה שונה במוצ"ש מאשר ביום רביעי, זה שונה, כל דבר לגופו. אני מניח שבהידברות של המשטרה עם המארגנים היו כללים שנקבעו וכשהם נחצו המשטרה הגיבה כמו שהיא הגיבה, האם נכון היה לזרוק לצורך העניין רימון הלם ספציפי באזור ספציפי? יבדקו את זה בתחקיר המבצעי, אבל מדובר באירועי ענק, שזה יכול להיות במקום אחד זה נראה שקט לגמרי, ובמקום אחר יכול להיות גם אירוע אחר אלים. הנושא הזה של ההפגנות והמחאה, סך הכול באופן כללי המחאה הזאת היא עצומה ומאוד שקטה, הרבה גם בזכות התנהגות מאוד חכמה של המשטרה".

חבר הכנסת נשאל עד כמה נוכחותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחמ"ל השפיעה על הדברים, וענה: "אני לא יודע, אני אומר כבר לא מהיום לגבי העניין הזה - ברמה העקרונית, זה נראה כמעט פסיכי לחלוטין שאיתמר בן גביר שהוא גם אנרכיסט וגם פשיסט מחלק ציונים למפגינים וכו', הוא רוצה לייצר מצג של שליטה ושל הנחייה. אם נלך קומה אחת למעלה בכלל שאיתמר בן גביר הוא שר לביטחון לאומי, זה קטע הזוי לחלוטין, אבל מאחר והוא כבר שם, אז הוא מנסה להיות מה שהוא היה קודם ולרכב על איזשהו משהו שהוא מייצר, 'הנה, אני הגעתי והכול יהיה בסדר', בזמן שהוא כישלון טוטאלי בכל תחומי העיסוק המרכזיים שלו".

לשאלת גיא פלג האם כשיש הפגנות בכאלה סדרי גודל, האם זה לגיטימי שיבוא השר לחפ"ק וינסה להיות מעורב בהחלטה האם מכילים או עד כמה מכילים את האירוע, טען סגלוביץ': "להגיד לא לגיטימי, אני שם רגע את השאלות בצד כי הוא השר לביטחון לאומי, תשכחו רגע מזהותו המזעזעת. עצם העניין שהוא מוציא תמונה שנראה כאילו הוא נותן הנחיות - פה הקו הוא מאוד ברור. מי שאחראי על הפעלת הכוח בהקשרים כאלה הוא אך ורק המפקד המשטרתי והיה ראוי שיגידו את זה בקול רם, זה מה שאני הייתי עושה, אבל בצורה מתוחכמת צריך לעשות את זה, הודעה פשוטה. אני חייב להדגיש, האירוע הזה או הניסיון של בן גביר שהוא באמת כלום ושום דבר ברמה המהותית, לרכב על הגל הזה, הוא לא מהיום. הוא קורא למפגינים האלה, לעם ישראל שיוצא החוצה להגן על הערכים הבסיסיים של המדינה, הוא קורא להם אנרכיסטים, זה לא אירוע של אתמול".

בנושא הפשרה לעניין החקיקה המשפטית: "הדבר הראשון ששומעים אותו כל הזמן, כבר שבעה-שמונה שבועות, שרוצים להגיע לפשרה ואי אפשר. אני חבר ועדת חוקה, אני נמצא שם יום ולילה שבעה שבועות, אנחנו שמים הצעות על השולחן, מאוד מדויקת, מה נכון לעשות, מהם הקווים האדומים שאסור להתנהל כך, ואז אתה ושומע כל פעם 'אנחנו מחכים למשא ומתן'. כל הצעות החוק שהגיעו עד היום נכנסו לוועדה הזאת כהצעות חוק פרטיות שזה הליך בלתי ראוי ותקין לחלוטין, כשאתה עושה שינוי כל כך משמעותי של המשטרים של מדינת ישראל, נכון שתהיה הצעת חוק תזכיר ממשלתי, לא סתם לא הלכו למקום הזה כי תזכיר חוק ממשלתי מחייב שיח עם כל משרדי הממשלה, ואז אתה מקבל תמונה שנכון לאתמול הצביעו, אנחנו לא הצבענו אבל מי שהצביע לעניין הזה לא יודע אפילו את ההשלכות, את השאלה הבסיסית שאני שאלתי את חבר הכנסת רוטמן כבר תקופה ארוכה, מהן אותן זכויות מוגנות שלא יהיו מוגנות? נגיד אם מדברים על פסקת ההתגברות. התשובה הייתה 'נדבר על זה מתישהו', פחות או יותר".

בכל הנוגע לאמירתו של ראש הממשלה כי 'לשכתו פתוחה', סגלוביץ' סתר את הדברים: "לשכתו מטורללת. אני לא יודע מה זה פתוחה, לשכתו מטורללת והתנהגותו היא פוגענית ומסוכנת, זו ההגדרה של העניין הזה. מה זה לשכתי פתוחה? שמו פה הצעה, או מספר הצעות, זו לא הצעה אחת, הכול פה עטוף באיזה עטיפות חוקתיות, בסוף יש את חוק יסוד דרעי 2, שרוצים להעביר אותו כי בלי זה אין קואליציה, יש את סמוטריץ' שרוצה ליישם, אל תתבלבלו האירועים של חווארה זה חלק מתפיסת עולם, האמירה של סמוטריץ' אתמול למחוק, אני מציע לכל מי שחושב שזה פליטת פה לקרוא את תוכנית ההכרעה שהוא פרסם ב-2017, לעשות שני סוגים של אוכלוסייה ביהודה ושומרון, מי יגן על זכויות יסוד אם לא בית משפט עליון? זה לא בג"ץ, זה בקרה, ביקורת חקיקתית על זכויות יסוד, גם על זכויות יסוד אזרחיות ולא רק".

לסיום, ציין: "מה זה הידברות להשיג פשרה? אני זה שנדבר, אני חבר כנסת ועדת חוקה, אני מנסה לעשות פעילות בתוך הועדה הזאת. אתה שואל אותי אם יש סיכוי להידברות? לא השתנה דבר וחצי דבר, כל הצעות החוק בראייתן הכוללת לוקחות את כל הכוח הקיים ושמות אותו בידי הרשות המבצעת, בלי שום יכולת פיקוח ובקרה של אף אחד על שום דבר, כן, זו דרך לדיקטטורה. לכן אני אומר עוד פעם, אתם מדברים איתי על פשרה ואני אומר, הכול מתחיל במשהו אחד בלבד. האם מתחילים בחוק יסוד החקיקה שקובע מהו בכלל חוק יסוד, מהם הערכים המוגנים בחוקי יסוד, זה האירוע ולא לדבר מיד על איך יהיו שופטים, מה זה הועדה לבחירת שופטים?. משפט אחרון- המאבק הזה שמתרחש גם בכנסת וגם ברחוב הוא על ערכי מגילת העצמאות, לא פחות מכך, לכן מה שצריך לעשות זה לצאת כמה שיותר על פי חוק גם במוצ"ש הקרוב, צעירים ובוגרים כאחד, כי המדינה היא של כולנו".

עריכה: ירדן חדד 103FM