בחדשות 12 דווח הערב (שישי) כי גורם מדיני בכיר אמר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' נחשב מעתה ל'פרסונה נון גרטה', אישיות בלתי רצויה בקרב הממשל האמריקאי. אותו גורם הבהיר שזה היה תקף גם לפני האמירה של סמוטריץ', לפיו "מדינת ישראל צריכה למחוק את חווארה".

העולם הערבי מגנה את סמוטריץ': "אמירות חסרות אחריות למי שמכהן בתפקיד רשמי"
סמוטריץ' קרא לא לקחת את החוק לידיים, אך עשה לייק לציוץ שקרא "למחוק את חווארה"

"אם סמוטריץ' היה 'פרסונה נון גרטה' לפני ההתבטאות הזו, עכשיו אחרי החרפה שהוא הוציא מהפה הוא 'פרסונה נון גרטה' על סטרואידים", הוסיף אותו גורם מדיני בכיר, "אף גורם אמריקני רשמי לא ייפגש עם סמוטריץ'. אחרי שהוא אמר את הדברים, הטלפון בלשכות בירושלים לא הפסיקו לצלצל".

גם שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס התבטא באופן חסר תקדים לגבי השר סמוטריץ': "אני ממש כועס עליו. הוא טיפש. יש לו טיסה לוושינגטון, ואם הייתי יכול הייתי זורק אותו מהמטוס". בשגרירות ארה"ב בישראל ביקשו שלא להתייחס לדיווח.

בצלאל סמוטריץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המתקפה האמריקאית מגיעה לאחר שהשבוע גינתה מחלקת המדינה בארה"ב בחריפות את דברי השר. "הדברים של שר האוצר שקרא למחוק את הכפר הפלסטיני הם חסרי אחריות, דוחים ופוגעניים", נמסר ממחלקת המדינה, "אנחנו קוראים לנתניהו ולבכירים נוספים בישראל לגנות בפומבי ולהתנער מהאמירה הזו".

את האמירה שעוררה סערה אמר סמוטריץ' בוועידת FINANCE 2023: "אני חושב שמדינת ישראל צריכה לעשות את זה, חס וחלילה אנשים פרטיים". כשנשאל על ידי המראיין, מתן חודורוב, האם לא ליבה את הרוחות כשעשה לייק לציוץ שקרה למחוק את חווארה, ענה השר: "אני צייצתי וקראתי להרגעת הרוחות, ואמרתי שאסור להיגרר לאנרכיה שבה אנשים לוקחים את החוק לידיים".