ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה מסר לאופוזיציה ואמר כי "אם הרפורמה הייתה באמת מעניינת אותם, הם היו יושבים ודנים בה. אבל במשך חודשים הם מסרבים לדון אפילו בפסיק ברפורמה. היה זמן להידברות ועדיין יש זמן להידברות, אז בואו לא נבזבז עוד זמן. האופוזציה שהעבירה נכסים למדינת אויב, דהרו קדימה, וסירבו להביא את הנושא לכנסת".

"רבים מהמפגינים לא מכירים את פרטי הרפורמה, הם לא יודעים שלפיד כהנא אלקין ואחרים, התבטאו בלהט בעד עקרובות מרכזיים ברפורמה. הם יודעים שהרפורמה רק תחזק את הדמוקרטיה. הרפורמה הזו נולדה מכאבו של ציבור ענק במדינה, שמרגיש מזה שנות דור שרשויות מסוימות מתעלמות ממנו ומדירות אותו שנים רבות. קוראים להידברות ומביאים את הרפורמה להכרעת הכנסת, ומאמינים בהקשה אמיתית. אני קורא לאלו באופוזיציה שלא מנסים להביא את המדינה למשבר חוקתי ולאנרכיה. להצטרף אליי לקריאה להרגעת הרוחות, בניסיון להגיע להסכמות. אני משוכנע שעם רצון טוב הדבר אפשרי, אפילו תוך ימים", אמר.

בהמשך, התייחס למחאות נגד הרפורמה ואמר כי "הזכות להפגין היא נדבך יסוד בדמוקרטיה, אבל היא אינה מאפשר לפגוע בחייהם של אזרחים תמימים. בהתנתקות, חסימת צירים נחשבה לעבירה כל כך חמורה, שהיועץ המשפטי לממשלה דאז אמר שיש לגזור על חוסמי כבישים עד 20 שנות מאסר. נערות ונערים בני 14 שרק חשבו לחסום צירים, נכנסו למעצר עד לתחום ההליכים".

"משום מה, היחס הדרקוני הזה לחסימת כבישים התפוגג כלא היה, דווקא אצל אלה שתמכו בו אז. יאיר לפיד אמר אז אז: 'משהו הולך למות, האמבולנס יתקע, העובר של משהי ימות'". היום לפיד אומר שמדובר באנשים אחרים. אני מוחה בתוקף על האבחנה לעשות אבחנה בין האזרחים. כולנו אזרחים שווים, וצריכים לכבד את החוק. בימים האחרונים, בצד מחאה לגיטמי של אוהבי המדינה, אנחנו רואים חציית קווים מסוכנת שאני בטוח שלא מייצגת את רוב המפגינים", הוסיף.

עימותים בין המשטרה למפגינים במחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: דוברות המשטרה)

לדבריו, "כשנגרלים לשעבר שנדחו ע"י הציבור קוראים לסרבנות, זו לא דמוקרטיה זו סכנה לדמוקרטיה. להשוות אותי להיטלר, זו אינה ביקורת לגיטימית אלה הסתה לרצח, לא רק נגדי גם נגד שרים בממשלה. הקבוצה הקיצונית שמובילה את המהלכים האלה רוצה לשרוף את המועדון. היא רוצה לרמוס את הבחירות הדמוקרטיות, להפיל את הממשלה להביא למשבר חוקתי, מתוך כוונה שהדבר יביא לבחירות שישיות. ראשיה, לא משלימים עם העובדה שבחרו בנו ולא בהם. הקבוצה הקיצונית הזו מגובה בתקשורת מגויסת ומלטפת".

בסיום, התייחס נתניהו לדבריו של יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שטען כי תקיפה ישראלית על המתקנים באיראן היא מחוץ לחוק. "הוא אדם ראוי שאמר אמירה בלתי ראויה. מחוץ לאיזה חוק? האם מותר לאיראן שקוראת להשמדתנו לפתח נשק גרעיני? שום דבר לא ימנע מאיתנו להגן על מדינתו ולמנוע מהצוררים לחסל את מדינת היהודים", אמר.

סוף למשבר "הילולת הרשב"י במירון

במקביל, הממשלה אישרה את עיגון הסמכויות ב"הילולת הרשב"י במירון בידי שר ירושלים ומסורת מאיר פרוש ובידי הפרויקטור שמונה מטעמו. בשל כך, הודיע פרוש כי מכתב ההתפטרות שהגיש, מבוטל לאור קבלת הסמכויות הנדרשות. 

נתניהו מסר: "אני רוצה לשבח את השר פרוש שלקח על עצמו את האחריות להוציא לפועל הילולה בטוחה ושמחה, ולמימוש המלצות ועדת החקירה בעקבות האסון הכבד. הצלחת השר פרוש היא משימה משותפת של כל הממשלה ואני מנחה את הגורמים הרלוונטיים לשתף פעולה ולסייע בידיו".

פרוש הוסיף: "אני מודה לראש הממשלה על התערבותו המהירה ופעילותו המשמעותית בימים האחרונים, בכדי להביא לפתרון מיידי של המשבר וקידום הצלחת ההילולה. אני מבטל את הודעת ההתפטרות שלי, ומתכוון להמשיך את מה שהתחלתי כבר עם הפרויקטור יוסי דייטש, לעשות את המקסימום לשפר את ההילולה, למען שימור המסורת מזה מאות בשנים, בכפוף להוראות הבטיחות".

חבר הכנסת מאיר פרוש (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
חבר הכנסת מאיר פרוש (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

על פי ההחלטה שהתקבלה בחודש ינואר האחרון, השר פרוש מונה לאחראי על הילולת הרשב"י בשומרון וקיבל את האפשרות לקבוע האם להמשיך את ההתקשרויות הקודמות, שנעשו עם המרכז הארצי למקורות הקדושים, בעניין ההילולה או לא. במקביל, הוחלט להשאיר כמה סמכויות בידיו של המרכז, שהוא הגוף האחראי על אתר קבר הרשב"י שבהר מירון, במהלך השנה. עם זאת, כעבור זמן קצר, לאחר אישור ההחלטה, הסתבר כי גורמים בממשלה, שגיבשו אותה, לא לקחו בחשבון את עומק אי ההסכמות בסוגיית ההילולה, בין שלל המעורבים.

החלטת הממשלה העדכנית שתתקבל היום ותעניק לשר פרוש את מלוא הסמכות והאחריות על אירועי הילולת רשבי השנה, כאמור, שמה סוף למשבר שכלל את איומי ההתפטרות של פרוש מתפקידו כממונה על ההילולה. יש לציין כי פרוש אינו התפטר בפועל, אלא הבהיר כי יעשה כן אם לא יקבל את הסמכויות. בתשובה למזכיר הממשלה ששיגר פרוש ביום חמישי האחרון הוא מבהיר כי לא יתפטר אם הסמכויות תועברנה אליו כפי שסוכם לאחרונה. משמעות הדבר:  אין צורך למנות מחדש  את השר מאיר פרוש לתפקיד האחראי על אירועי ל"ג בעומר במירון , מפני שכבר לפני שלושה ימים הוא הודיע שאם הצעת המחליטים תאושר היום, הוא נשאר בתפקידו. 

כזכור, השר לירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש התפטר מתפקידו כממונה על ההילולה הקרובה במירון במכתב ששלח לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו טען כי "נוצר מצב אבסורדי בו קיבלתי אחריות בלי סמכויות". בין היתר טען כי הגורמים להתפטרותו הם פיצולי הסמכויות על הפקת האירוע, ניסיונות להכשלת הפרויקטור, וחוסר היענות לצרכים הדחופים לקראת ההילולא הקרובה. בנוסף איים השר להתפטר הערב מהממשלה. 

במכתבו לרה"מ נתניהו מציין השר פרוש כי "עם כניסתי לתפקיד הובא לידיעתי שכחודש לאחר הבחירות, עוד בטרם מונה השר לשירותי דת, וכשכבר נודע ברבים שהאחריות על אירועי ההילולא עוברים למשרד ירושלים ומסורת ישראל, מיהר המרכז למקומות הקדושים לחתום על הסכם עם חברת ההפקה שניהלה את אירועי ההילולא בשנה שעברה לשם ניהול אירועי ההילולא הקרובה, וזאת בסתירה מוחלטת לאמור בדו"ח הפקת הלקחים של אירועי ההילולא תשפ"ב, וללא שום עדכון או תיאום עם השר הממונה העתידי".