ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין פנה השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב אישי שבו הציג מתווה משל עצמו לפתרון המשבר סביב המהפכה המשפטית.

ח"כ מהליכוד: "כואב לי לראות אנשים שחושבים שהולכים לכיוון דיקטטורי"
פסקת ההתגברות ועילת הסבירות: הסעיפים המסתמנים במתווה הנשיא הרצוג

במכתב שהגיע היום (שלישי) לידי 'וואלה!', דיסקין מתריע בפני "תרחישי החורבן" שעלולים לפקוד את ישראל אם וכאשר הרפורמה תושלם, ומפציר בראש הממשלה לקבל שורה של החלטות ללא דיחוי כדי למנוע את המפולת.

בראשן, עצירה מוחלטת של החקיקה של חוקי הרפורמה, כדרישת המחאה המתרחבת נגד המהפכה המשפטית.

בהמשך, דיסקין קורא לנתניהו לפרק את הברית הפוליטית עם הציונות הדתית ועוצמה יהודית, להקים ממשלת אחדות לאומית שתפעל לגיבוש חוקה בהסכמה, ולבסוף, מיד לאחר הקמת ממשלת האחדות הלאומית, יימצא גם הפתרון המשפטי לסגירת תיקיו הפליליים של ראש הממשלה בכפוף לפרישה מוחלטת של נתניהו מהחיים הציבוריים.

בנימין נתניהו (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מארק ישראל סלם)

דיסקין, שהצטרף בשבוע שעבר למחאה נגד הרפורמה ואף נאם באחת ההפגנות בתל אביב, ציין כי המכתב הינו אישי, אינו מייצג את אנשי המחאה ואינו על דעתם. "ככל שאני הופך בזה, יש רק מתווה אחד שיוציא אותנו מהמשבר הנורא הזה המאיים לחסל את המדינה שלנו. באם תשכיל לאחוז בו ולפעול בדרך זו אולי גם נצליח לחזק את מדינתנו עבור הדורות הבאים", כתב בפתח המכתב.

ראש השב"כ לשעבר הזהיר במכתב מהתרחישים המסתמנים בתקופה הקרובה, אם החקיקת הרפורמה תושלם, בג"ץ יפסול את החוקים ויפרוץ משבר חוקתי.

"תרחישים אלו עלולים להביא לפתחנו סיכונים אסטרטגיים משמעותיים מסדר גודל שלא הכרנו, ובתוך שבועות בודדים. אלו סיכונים העלולים לקרוע את החברה הישראלית ואת המדינה באופן שיהיה קשה לאיחוי, לרסק את צה''ל, לפגוע אנושות בכלכלה ולהביא למשבר אמון חסר תקדים שלא יאפשר למערכות השלטון לתפקד", כתב.

דיסקין הביע חשש כי מתנגדי ההפיכה המשטרית "ירגישו שאין להם ברירה אלא לנקוט בצעדים חמורים הרבה יותר מאלה הננקטים כיום", כמו סירובי פקודה המוניים במערך המילואים, השבתה נרחבת של החיים במדינה, שביתות רעב, הפסקת תשלום מסים ועוד.

"אני בהחלט חושש שסיטואציה מורכבת כזו, של מרי אזרחי רחב, עלולה לצאת משליטה ולהידרדר, חלילה, לתרחישים אלימים, גם אם אף אחד לא רוצה בהם ולא מכוון אליהם", הזהיר ראש השב"כ לשעבר.

יריב לוין (צילום: מארק ישראל סלם)
יריב לוין (צילום: מארק ישראל סלם)

ברקע מחאת הטייסים והמילואמניקים המתרחבת דיסקין כתב: "אני יודע משיחות עם חבריי הקרובים המצויים עמוק בחוגים של משרתי המילואים, שיש רבים מביניהם שכבר עתה מצויים בדילמה הקשה הזו ופועלים איש איש לפי צו מצפונו. מה שכרגע הוא תופעה רחבה עלול להגיע בקרוב מאוד למפולת".

בהמשך המכתב מפציר דיסקין בנתניהו: "חלון הזמנים ליציאה מתרחישי החורבן הוא קצר ביותר. כל דחייה בקבלת החלטות עלולה להביא להתעצמות כדור שלג ההרסני שכעת אנו צופים בהיווצרותו. מאוחר יותר לא יהיה ניתן עוד לעצרו, חרף השלכותיו ההרסניות על העם ועל המדינה".

לדבריו, המתווה שהוא מציע "יכול להפוך את התרחישים המשבריים המסוכנים כל כך להזדמנות נדירה, ל"רגע חוקתי" אמיתי, בו אולי נוכל לחוקק חוקה בהסכמה שיתרונותיה לא יסולאו בפז".

המתווה שדיסקין הציג לנתניהו כולל מספר החלטות ובראשן "עצירת החקיקה לאלתר. בלי התחכמויות ובלי כאילו. אני מודע לקושי ולהשלכות הפוליטיות, אולם זהו מוקד הבעיה ואין מנוס אלא מלהתחיל בו כדבר ראשון ומרכזי שיניע את המהלך כולו. מהלך כזה גם ייצור אמון ראשוני בקרב תנועת המחאה".

בהמשך, הוא קורא לנתניהו לבצע "היפרדות מהקיצונים המשיחיים. הם מסכנים את ביטחוננו הלאומי, את אחדותנו כעם, את הבסיס המוסרי המשותף לכולנו ואת יחסינו הבינלאומיים. במילים אחרות, עליך להינתק מהציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', מעוצמה יהודית של איתמר בן גביר, וממפלגת "נעם" של הרב טאו ואבי מעוז".

במקום זה, הוא מציע להקים ממשלת אחדות לאומית של 74 מנדטים על בסיס הליכוד (32) יש עתיד (24), המחנה הממלכתי (12), ישראל ביתנו (6).

אחרי שממשלה כזו תקום, הוא מציין, ניתן יהיה לצרף אליה גורמים נוספים כמו ש"ס, החרדים, העבודה והמפלגות הערביות, אולם מפלגות אלו לא יצטרפו כלשון מאזניים ורק אם יתמכו במתווה היציאה מהמשבר שהוא מציג ולמטרה מרכזית אחת - "חקיקת חוקה בהסכמה למדינת ישראל.

חוקה שתטפל באורח יסודי בסוגיית היחסים הראויים והמאוזנים בין שלוש הרשויות, בחוקי היסוד ומעמדם, בהגנה על המיעוטים ועל חלשים, בגיוון מערכת המשפט ובשיפור הביקורת על הפרקליטות".

בני גנץ, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בני גנץ, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יש לציין כי דיסקין שיגר את המכתב גם לנשיא המדינה, יו"ר הכנסת, וארבעת ראשי המפלגות השותפות בממשלת החירום שהוא מציע להקים - יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, ראשי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדעון סער, ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

לפי הצעת דיסקין, הקואליציה תקים ועדה ציבורית רחבה, בחסות נשיא המדינה, שתגבש את ההצעות ותגיש אותן לנשיא ולכנסת. "ממשלת אחדות זו תעסוק כמשימה ראשונה בהחזרת היציבות והאחדות לחברה הישראלית, לכלכלה ולביטחון הלאומי. עליה לעסוק גם בשינוי תרבות השיח ובהפסקת תרבות השקר המרעילה את הדיון הציבורי", הוא מוסיף.

בסוף מכתבו של דיסקין מגיע המוקש הכבד מבחינתו של נתניהו: "במסגרת הקמת הקואליציה הזו יימצא גם הפיתרון המשפטי לסגירת תיקיך הפליליים, בכפוף וכתנאי לפרישתך המוחלטת מהחיים הציבוריים, מיד לאחר הקמתה של ממשלת האחדות הלאומית", הוא כותב.

"נכון, מהלך כזה יהיה כרוך מבחינתך בוויתור אישי כבד משקל, אבל בכך תציל את המדינה והעם ממסלול ההתרסקות שאנו עומדים על סיפו. אם אכן כך תפעל אני משוכנע שאביך ז"ל ואחיך יוני ז"ל היו גאים בך ובמנהיגותך".

לסיום, ראש השב"כ לשעבר קרא לנתניהו לקבל החלטה היסטורית. "אדוני ראש הממשלה. אם תפנה למהלך הזה, תצליח לשנות את מורשתך, שבכל יום שחולף הולכת ומתקבעת כמורשת של ראש הממשלה שהביא לחורבנה של מדינת ישראל. אם כך תעשה ואם תצליח להתעלות לגודל השעה, אין לי ספק שתיזכר כמנהיג שידע בשיא המשבר, לעשות מהלך היסטורי, שמנהיגים מעטים בלבד עשו כמותו".

המכתב של ראש השב"ב לשעבר צורף למייל בו דיסקין ציטט מנאום שנתניהו נשא בכנסת בעצמו ב-1997, בו אמר ש"רק עם שלם, לא עם שסוע וקרוע, יכול להצליח במשימות הלאומיות שלפנינו".

דיסקין כותב כי "דברים אלו היו נכונים ב-1997 שנתיים לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין והן היו נכונים אחרי ההתנתקות והם נכונים יותר מאי פעם. מדינת ישראל נמצאת במשבר משטרי, פוליטי וחברתי נפיץ מאין כמוהו".

ראש השב"כ לשעבר מתריע בפני ראש הממשלה כי "אין לנו סיכוי להתמודד עם האתגרים הלאומיים הכבדים שלפתחנו, עם איראן, עם גל הטרור הקשה, עם אובדן המשילות ועוד, באם המשבר הנוכחי לא ייפתר בדחיפות. המשבר הזה עלול לסכן בטווח הזמן המידי את עתידה של מדינת ישראל, את החוסן הלאומי שלה, ואף את קיומה של המדינה".