סעודיה דורשת מארה"ב לספק לה ערבויות ביטחוניות ואישור לפתח תוכנית לתשתית גרעינית אזרחית בתמורה להסכם שלום עם ישראל, כך דווח הערב (חמישי) בוול סטריט ג'ורנל מפי גורמים המעורים בפרטים משתי המדינות.

ריאד עשויה לחצות את הרוביקון בעקבות אחיותיה ולהפשיר את יחסיה עם ישראל | ג'קי חוגי
בתמיכת ארה"ב: ישראל מאיצה את השיחות עם סעודיה בנושא פיתוח קשרים צבאיים
בכיר לשעבר בבית הלבן מעריך: זו הסיבה להתחממות ביחסים בין ישראל וסעודיה
הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה עלה לראש סדר העדיפויות של הנשיא ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו. ממשל ביידן מעורב עמוקות במשא ומתן המורכב וכל עסקה תעצב מחדש את הנוף הפוליטי של המזרח התיכון. הדרישות הסעודיות לערבויות ביטחוניות וסיוע גרעיני הן בין המכשולים המרתיעים להסכם, מכיוון שחלק מהמחוקקים בוושינגטון כנראה יתנגדו לצעדים אלה. בריאד נותרה זהירות לגבי השגת עסקה.

שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דניאל שפירו, ציין כי "נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, בהנחיית ארצות הברית, היא האינטרס של שלושת הצדדים. אבל זה לא אומר שזה יהיה קל". ובכל זאת, גורמים אמריקאים, ישראלים וסעודים אמרו כי הסכם שלום הוא אפשרי.

סעודיה העמיקה את הקשרים הביטחוניים עם ישראל בשנים האחרונות, בצל האיום איראן ורואה את הפוטנציאל הכלכלי בהסכם עם ירושלים. בנוסף, מציינים הגורמים כי הסכם בין ריאד לירושלים עשוי להאיץ את הקמת הברית הצבאית האזורית נגד טהרן ולדחוק את רעיון שתי המדינות.

במשך עשרות שנים אמרו הסעודים בפומבי שמדינה פלסטינית היא תנאי מוקדם להכרה בישראל. גורמים רשמיים ישראלים אומרים שסעודיה לא ביקשה ויתורים משמעותיים בנושא הפלסטיני במסגרת השיחות. שתי משלחות ישראליות-אמריקאיות חזרו מפגישות בריאד בסוף השנה שעברה, מתוך אמונה שהסעודים לא רואים את הנושא הפלסטיני כבעל חשיבות עליונה.

בריאד רוצים את תמיכת ארה"ב להעשרת אורניום ולפתח מערכת ייצור דלק משלה. גורמים אמריקאים וישראלים חוששים שכך יאפשר לסעודיה לפתח נשק גרעיני ולהאיץ את מירוץ החימוש עם איראן, שיש לה תוכנית גרעין משלה. "סוגיית הגרעין היא אחד האתגרים, אם לא הגדולים ביותר של ישראל, ובירושלים צריכים להתלבט אם זה שווה את המחיר לשלום", אמר יואל גוזנסקי, עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי המתמחה ביחסי סעודיה-ישראל.

מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)

סעודיה גם רוצה ערבויות מוצקות לכך שארה"ב תבוא להגנתה בעת הצורך. מאמצי העבר של סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות להבטיח הבטחות אמריקאיות כאלה נדחו על ידי הנשיאים האחרונים. אחת האפשריויות שעלו היא הפיכתה של סעודיה לבעלת ברית מרכזית שאינה בארגון האמנה הצפון-אטלנטית,  מעמד מיוחד שניתן לישראל, קטאר, ירדן ועוד. המהלך יהפוך את סעודיה לבעלת ברית של ארה"ב באופן רשמי ויעניק לה גישה קלה יותר לנשק אמריקאי.  

"הממלכה מחויבת לנורמליזציה עם ישראל", אמר מארק דובוביץ', המנכ"ל של הקרן להגנת הדמוקרטיות, שביקר לסעודיה מספר פעמים בחודשים האחרונים כדי לדון בנושאים אלה עם מנהיגים מרכזיים. "דרישותיה מוושינגטון, גם אם הן נשמעות מוגזמות לחלקן, הן ביטוי לדאגות ביטחוניות סעודיות ולא דרך לומר לא לישראל".

 עם זאת, סעודיה עומדת בפני סיכונים מבית אם היא תכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, כאשר סקרים מראים דעה מעורבת. ההתנגדות בקרב אזרחים סעודים לכינון קשרים עם ישראל ירדה ל-38% ב-2022 לעומת 91% ב-2014, לפי סקר שנערך לאחרונה על ידי המרכז הערבי לחקר מחקר ומדיניות. אותו סקר מצא שכאשר סעודים נשאלו אם הם תומכים בגלוי בנרמול עם ישראל, רק 5% אמרו כן ב-2022, לעומת 12% ב-2016. 

סקרים של מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב מצאו תמיכה גואה בסעודיה בקשרים עסקיים וספורטיביים עם ישראל. יורש העצר מוחמד בן סלמאן ציין כי הוא רוצה לראות תמיכה משמעותית בקרב אזרחים סעודים לפני שיסכים לעסקה כלשהי.