נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נשא הערב (חמישי) נאום מיוחד לאומה. בפתח דבריו התייחס למחאות היום: "מראות היום הזה הם חלום בלהות של מדינה. אני לא יכול לראות יותר את העם שלנו נקרע לי מול העיניים. מה שקורה כאן הוא אסון. אני עובד רק בשביל אזרחי ישראל. אני שומע את הזעקות שמושמעות לעברי: תעשה את הכול בשביל למצוא פיתרון"

הרצוג בהודעה דרמטית: "קרובים מתמיד למתווה מוסכם על הרפורמה המשפטית"
אחד מראשי הרשויות על כנס החירום: "הרצוג אמר 'אל תנסו אותי, יש לי עוד כלים'"

בהמשך, אמר התייחס למגעים למתווה מוסכם על הרפורמה המשפטית ואמר: "אני לא אוותר אני אשלם כל מחיר בשביל למצוא פיתרון, בתנאי שזה קורה עכשיו כי אין לנו זמן. הכול כדי לשמור על החברה הישראלית, כדי לשמור על הדמוקרטיה הישראלית. אל תאמינו לאף אחד שמדבר בשמי. כשיהיה מתווה נשיא תשמעו אותו בקולי בלבד. הצלחתי להביא למצב שבו הפערים התצטמצו מאוד, יש הסכמות על רוב הנושאים, הרוב המוחלט. בהחלט מספיק כדי לזנוח את החקיקה המוצעת כעת, ולהביא במקום לוועדה בכנסת מתווה מוסכם. יש כאן תשתית להסכם מהיר, שהמרוויחים היחידים הם אזרחיה וישראל".

"המתווה שמוצע כעת הוא דורסני שגוי ומערער את היסודות הדמוקרטיים, ולכן יש להחליפו לאלתר. מערכת משפט חזקה ואיתנה היא ערך עליון. שמירת זכויות האדם. וכן, גם גיוון מערכת המשפט כך שתהיה בית לכל הגוונים באוכלוסיה גם היא ערך עליון. זו נוסחה אפשרית שנמצאת בהישג יד, על פער קטן, אפילו אם הוא מהותי לא מחרבים את הבית. כדי לממש את הנוסחא הזאת אנחנו חייבים פוליטיקה שמקשיבה לאזרחים, כזו שזוכרת שנבחרי העם הם משרתי ציבור ולא אדונים לעצמם", הוסיף.

עוד אמר כי "אנחנו בנקודת אל חזור, לבחור בהסכמה ולממש רגע חוקתי מכונן שיצעיד אותנו שנים קדימה, או להתדרדר לתהום חוקתית וכלכלית. על האופוזיציה והקואליציה לקבל החלטה האם מדינת ישראל היא מעל הכול, או שהאגו והאינטרסים הצרים יבעטו אותנו מחוץ לצוק. האחריות היא בידיכם. אם תבחרו להמשיך בדרך שהלכתם בה עד כה, ההיסטוריה תשפוט אותכם ומיד".

בתגובה לדברים, מסר ראש האופוזציה יאיר לפיד: "נאומו של הנשיא אמר בחדות ובבהירות את מה שמדינה שלמה יודעת: מתווה החקיקה הדורסני והאנטי-דמוקרטי של הממשלה צריך לעבור מן העולם. יש לעצור מיד את החקיקה וללכת לבית הנשיא להידברות מעמיקה, רצינית ומוסכמת שתוביל לתיקון ושיפור מערכת המשפט והפרדת הרשויות".

ח"כ בני גנץ אמר: "אני מברך על מאמצי הנשיא ודבריו הנכוחים - הגיעה שעה שבה כל המנהיגים צריכים לשים את ישראל לפני הכל. כך עשיתי לאורך כל חיי וכך עשיתי מהרגע הפוליטי הראשון שלי, וכך אמשיך לעשות. המשמעות של לשים את ישראל לפני הכל, היא גם לא לוותר על עקרונות מהותיים. יש סעיפים שדגל שחור מונף מעליהם - כמו הרצון לפולטיזציה של מינוי השופטים ושומרי הסף.  כדי שנוכל לפתור את זה, אני קורא לנתניהו לגלות אחריות, לעצור את רכבת החקיקה הדוהרת, ולשלוח את נציגיו מיד להידברות שתעצור את הקרע העמוק עוד הלילה".