גורם מדיני בכיר התייחס היום (שבת) לפגישתו מוקדם יותר של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני. "הנושא של איראן עמד חזק מאוד בדיון, דנו בדברים מאוד ספציפיים וקונרקטיים", ציין. 

נתניהו נפגש עם מלוני: "דנו בנירמול היחסים בין ישראל למדינות האזור"
התפתחות דרמטית: איראן וסעודיה הודיעו על חידוש היחסים בין המדינות

הוא הרחיב בנוגע למטרות הביקור: "נושא נוסף הוא העמדה התומכת של איטליה בנו באיחוד האירופי, אנחנו לא תמיד זוכים שם לאהדה יתרה. היה חשוב לבצר את העמדה התקיפה אל מול איראן, ומול אילו שתוקפים אותנו. ראש הממשלה התרשם מאוד מהחזון שלה בנושא. מלוני הביעה עניין  בחיזוק שיתוף הפעולה בין המדינות, יש להם משבר מים גדול במדינה, וישראל היא מהמובילות בתחום. השניים לא שוחחו בנוגע להסכם הגז עם לבנון".

מוקדם יותר דווח על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין סעודיה לאיראן. "צריך להבין למה זה קרה ומתי. זה התחיל לפני כשנה, בסבב של מפגשים בין השתיים", ציין והוסיף: "זה התחיל במידה רבה כתוצאה מתחושה שלהם לפיה עמדת המערב כלפי איראן היא חלשה. כשמסתכלים מתי התהליך הזה התחיל, זה קרה בתקופה ההיא. עמדת המערב השתנתה מאז, אך לא מספיק".

עוד הוסיף כי "הסעודים הרגישו מאוד חשופים וביקשו איזון. ככל שהעמדה המערבית תהיה חזקה כלפי איראן, כך היחסים הפורמליים בין סעודיה ואיראן יהיו פחות משמעותיים". 

הוא הדגיש: "הדבר לא יקשה על המשך הסכמי אברהם, מה שיקבע זה לא הקשר הפורמלי, אלא מה העוצמה והנחישות שסעודיה מזהה בצד המערבי. ככל שיזהו נחישות יותר גדולה, הדבר הזה יוביל להתנהלות סעודית שנהיה מרוצים ממנה". עוד הדגיש הגורם, על רקע הסערה שעורר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לאחרונה והתגובה האמריקאית החריפה לה זכה, כי "היחסים הבינלאומיים לא נפגעים מכך. זה לא מה שקורה מתחת לפני השטח, נתניהו עסוק בנושא האיראני והסעודי הרבה מעבר למה שאפשר לתאר".

"המגעים של ישראל עם מדינות באזור מאוד תכופים ורצופים", ציין. על סוגיית הרפורמה המשפטית והמחאות סביבה, אמר: "יש עדיין אפשרות שתושג הסכמה בנושא. הסרבנות צריכה להיות מושלכת לפח, זה דבר שמסכן את תפקוד הצבא, מה שפוגע במדינה. אנשים לא יכולים להגיד 'אני אוהב את המדינה, אבל חותר תחת דברים שהם עצם קיומה. מדוברות תקדימים מסוכנים שנוכל לפגוש אותם בהמשך, במחאות אחרות'".

על הביקורת בנוגע למועד הביקור וההוצאות הכרוכות, אמר: "אם תשוו את המשלחות שיוצאות עם נתניהו כשלפיד היה בשלטון, הם בדיוק חצי בכמות האנשים. ביטול ההגעה לוועידת האקלים בתקופת הממשלה הקודמת, עלתה למשלם המיסים 750 אלף שקלים, ולא כתבו על כך מילה. אין לראש הממשלה אפשרות לצאת במועדים אחרים שלא בסוף השבוע, משום שבמהלך השבוע הוא צריך להיות בכנסת. יש דברים נוספים שעושים אותם במהלך השהות באיטליה, מלבד הפגישה עם מלוני. אין יחס הוגן מהתקשורת".

מטעמו של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, נמסר בתגובה: "בתקופת הממשלה שלנו נחתם עם סעודיה הסכם התעופה, ההסכם הבטחוני המשולש עם סעודיה ומצרים, והסכם הטיסות הישירות בחאג׳. בתקופתנו הנשיא ביידן המריא ישירות מנתב״ג לסעודיה כדי להמשיך לקדם את היחסים".