יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד שוחח היום (ראשון) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס להליך החקיקה של הרפורמה במערכת המשפט והניסיונות האפשריים להידברות. 

"הם יודעים את האמת. האדם הראשון שהציע הידברות, הייתי אני. אני אמרתי ב-23 בינואר 'בואו נלך לנשיא לדבר, רק תעצרו את החקיקה'. עכשיו הם אומרים, 'למה אתם אומרים לעצור את החקיקה?' והתשובה היא כי אנחנו במקצוע, ואנחנו יודעים שאם לא עוצרים את החקיקה, על מה אנחנו מדברים?" אמר בפתח השיחה.

לשאלת המראיינים מה בעצם יש להפסיד במידה והחקיקה נמשכת ומתחילים בהידברות, השיב יו"ר האופוזיציה כי לא ינהל משא ומתן 'תחת אקדח לרקה': "על מה אנחנו מדברים אם הם מחוקקים באותו זמן? זה חלום חייהם שיהיו להם תמונות שאנחנו כאילו יושבים ומדברים, שהמחאה תימחק, שהם ימחקו את המחאה מפני שאנחנו הרי יושבים ומדברים עכשיו, ובזמן הזה ירוצו קדימה עם החקיקה בלי לספור אף אחד ממטר. אתם רוצים לדבר באמת? בואו נשב, בואו נדבר. תעצרו את החקיקה ואז נדע על מה אנחנו מדברים. כל עוד הם רצים קדימה, על מה אנחנו אמורים לשבת ולדבר איתם? נתניהו אמר להם 'תגידו, הידברות, הידברות, ותנו לחקיקה לרוץ בינתיים'. אני לא שותף להונאות ואני לא מנהל משא ומתן כשמכוונים לי אקדח לרקה".

לאפשרות כי החקיקה תיעצר לשבועיים, אמר: "אני רוצה לדבר על חוקה לישראל כשמגילת העצמאות היא הפרק הראשון שלה ואני רוצה לדבר על חוק יסוד החקיקה ואני רוצה לדבר על חוק יסוד השפיטה. אני דווקא בעד שנשב וננסה לכוון גבוה ככל האפשר, אולי נצא מזה עם חברה ישראלית טובה יותר, עם חזרה לאתוס משותף, עם להילחם על הרעיון הזה של חיים משותפים. הם קורעים את העם, אני רוצה לחבר אותו, כי אני מאמין בעם ישראל. אז אתה שואל אותי עם מה אני אכנס לחדר? עם חוקה, עם מגילת העצמאות ועם זה שיש דברים שהם יהרג ובל יעבור, ועליהם צריך גם כן לדבר". 

באשר לטענה כי לדבר היום על חוקה לישראל, זה להגיד 'אנחנו בטוח לא נגיע לשום דבר', ענה לפיד: "לא אמרתי שזה תנאי. אמרתי שזה הפתרון. נכון, 75 שנה לא עשו חוקה ותראה למה הגענו. אנחנו בהתפרקות גמורה מפני שמחקנו את האתוס המשותף שלנו. אנחנו מודעים פתאום לזה שהדחקנו כל כך הרבה שנים את ההבדלים בינינו, את הפערים בינינו, את הדברים שלא עוזבים לנו את הבטן. הגיע הזמן להתמודד עם זה וכל המדינות בעולם מגיעות לזה על ידי זה שהן מייצרות להן חוקה. איך החברה האמריקנית מחזיקה למרות ששם ההבדלים לא פחות גדולים? כי יש להם חוקה שמקודשת על כולם. אתה שאלת אותי עם מה אני אכנס לחדר? עם זה אני אכנס לחדר. אבל קודם כל בואו נשב ונדבר איך החברה הישראלית יוצאת מזה יותר טוב, לא פחות טוב". 

באשר להתחממות היחסים בין איראן לסעודיה: "אצלי התחילה הנורמליזציה באמת עם הסעודים. נסגר איתם הנושא של טיסות מעל שמי סעודיה וטיסות חאג', וההסכם עם הסעודים והמצרים, ממש התחלנו תהליך של נורמליזציה. אחרי שהוקמה הממשלה הזאת, בדצמבר, הנשיא הסיני התחיל את השיחות בין הסעודים לאיראנים בסיבוב הזה ופתאום הייתה להם פריצת דרך. זה קרה 100 אחוז בתוך המשמרת של נתניהו". 

עוד הוסיף לפיד כי תוצאות ההסכם לא מעידות על חולשה אמריקאית: "אני חושב שזו לא החולשה האמריקנית, אלא העובדה שהאמריקנים היום לא מתייצבים באופן אוטומטי לצד ממשלת ישראל, כי הם מסתכלים על הממשלה הזו ולא מבינים מה היא רוצה, ואנחנו מזה חודשיים כבר לא בעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב. זה כואב לשמוע, זה מטריד. אפשר להחזיר את זה, אבל זה המצב. האמריקנים היום פחות מתעניינים במזרח התיכון. תפקידה של כל ממשלה הוא לדאוג לזה שהאמריקנים יישארו בעלת הברית הקרובה שלנו, רק, האמריקנים, לא יישארו בעלת הברית הקרובה ביותר של מדינה שאיננה דמוקרטיה. הם מסתכלים עלינו עכשיו ולא מבינים מה הממשלה הזאת רוצה ולמה היא מכרסמת בערכים המשותפים ויש לזה מחיר. המחיר הוא שאנחנו מפסיקים להיות בעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב בגלל התהליך האנטי דמוקרטי. זה לא משהו שאני אומר, 92 חברי קונגרס אמריקנים כתבו את זה לנשיא ביידן אתמול, השגריר האמריקני אמר את זה מול מצלמות. אני לא יודע עוד כמה עדויות הם צריכים לפני שהם הורסים את היחסים". 

לסיום, ציין: "אני לא אומר לנשיא ארה"ב מה לומר. אתם לא יודעים ולא יכולים לדמיין איזו עוצמה זו כשאתה נכנס בתור ראש ממשלה ישראלי או שר חוץ ישראלי לכל חדר בעולם, וכולם יודעים שאתה נכנס עם וושינגטון, עם היחסים המיוחדים, עם היכולת בכל רגע נתון להתקשר לבית הלבן ולהגיד 'אני צריך שתעזרו לנו פה'. את זה הממשלה הזאת איבדה תוך חודשיים. זה נורא בכל כך הרבה אספקטים לביטחון הלאומי שלנו, לכלכלה שלנו, ליכולת שלנו לתפקד בזירה הבינלאומית. זה אחד הנכסים הכי גדולים שהיו לנו כל השנים. אין לנו אותו יותר בגלל שהם התחילו את ההליך האנטי דמוקרטי הזה בלי לבדוק מה זה יעשה ליחסים המשותפים ומה זה יעשה ליחסים שלנו עם יהודי ארה"ב שהם פקטור מאוד מרכזי ביחסים שלנו עם הממשל". 

לפיד הדגיש: "אני לא יודע אם הישראלים מבינים איזו עוצמה של חשיפה יש לתהליכים האנטי דמוקרטיים בישראל בתקשורת האמריקנית. זה נושא שמעסיק את הממשל. לא במקרה, בשבוע שעבר השגריר נקרא לשם להתייעצויות, בינתיים הוא כבר חזר. אנחנו בצרות גדולות עם הממשל האמריקני בגלל ההפיכה המשטרית הזאת". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM