הצעת חוק פסקת ההתגברות עברה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה ברוב של 61 מול 52 מתנגדים. עוד קודם לכן אישרה הכנסת ברוב של 61 ח"כים את הצעת חוק הנבצרות של יו"ר הקואליציה אופיר כץ בקריאה ראשונה. יולי אדלשטיין לא נכח במליאה, בלשכתו מסרו שקוזז עם ח"כ שרן השכל. 

לקראת ההצבעה: מהי פסקת ההתגברות ומדוע היא שנויה במחלוקת?
אחרי ההצבעה: מפגינים קשרו עצמם זה לזה וחסמו את הכניסה למשרד האוצר | צפו

יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ התייחס לחוק הנבצרות לפני תחילת ההצבעות במליאת הכנסת: "יש פה קליקה, אליטה, אבל מה לעשות שבבחירות כל קול שווה, גם של מי שיש לו פחות השכלה. אנחנו עושים פה תיקון חשוב", טען.

ברוב של 61 בעד ו-51 נגד, "חוק הנבצרות" עבר בקריאה ראשונה. צילום: ערוץ הכנסת

יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן הציג במליאה את החלק השני ברפורמה המשפטית: "לפיד שהתרגלנו שהוא לא פה במליאה וגם הערב הוא לא פה, מפיץ פייק כאילו אחרי הרפורמה לא יהיו בחירות בישראל. למרות שכתבנו מפורש בחוק מהיום הראשון שלא תהיה שום השפעה על הבחירות, אבל זה לא מנע מלפיד להפיץ שקרים. לכאן הוא לא מגיע".

בהמשך, כאמור, עלה להצבעה תיקון חוק יסוד השפיטה בעניין ביקורת שיפוטית בעניין תוקפו של חוק - החוק המכונה "פסקת ההתגברות" - שהציג יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן.

הוצע לקבוע כי הסמכות לבטל חוק, להגביל את תקופת תוקפו או להשהותו זמנית תהיה סמכות ייחודית של בית המשפט העליון. בית המשפט העליון יהיה מוסמך להפעילה רק בהתקיים תנאים מצטברים: הרכב שכל שופטי בית המשפט העליון יושבים בו; ההחלטה תתקבל על דעת ארבע חמישיות משופטי ההרכב; החוק סותר בבירור הוראה בחוק יסוד אשר קובע מהו הרוב הנדרש לשם שינויה או את התנאים לפגיעה בה או שהחוק לא התקבל בכנסת ברוב הדרוש או במספר הקריאות הדרוש.

בנוסף, הוצע לקבוע כי גם אם התקיימו התנאים שמאפשרים ביקורת שיפוטית, לבית המשפט העליון לא תהיה סמכות לקבל החלטה בעניין תוקפו של חוק אם הכנסת ציינה בו במפורש כי הוא תקף על אף האמור בחוק יסוד והוא התקבל ברוב של 61 חברי הכנסת בשלוש הקריאות.

בהצעת חוק-יסוד: הממשלה, תיקון מס' 15, נבצרות ראש הממשלה, הוצע לקבוע כי נבצרותו של ראש הממשלה מלמלא את תפקידו יכולה להתרחש אך ורק בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה. בנוסף, הסמכות להכריז על נבצרות ראש הממשלה מלמלא את תפקידו וסיומה של נבצרות יהיו אך ורק על פי הודעה לכנסת של ראש הממשלה או הודעה של הממשלה שהתקבלה ברוב של שלושה רבעים מחבריה. בנוסף,  לבקשת רוב חברי הממשלה, יודיע מזכיר הממשלה על ישיבה לעניין זה. את הישיבה ינהל מ״מ ראש ההמשלה.

עיקרי הרפורמה המשפטית והמשמעויות (צילום: ללא קרדיט)
עיקרי הרפורמה המשפטית והמשמעויות (צילום: ללא קרדיט)

במידה וראש הממשלה יודיע ליו״ר הכנסת כי הוא מתנגד להודעת הממשלה, יקבע יו״ר הכנסת ישיבה מיוחדת ונבצרות רה״מ לא תיכנס לתוקף אלא אם אושרה ע״י רוב של 90 חברי כנסת. מוצע להבהיר כי בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה וכי החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף.

בשיחה עם "מעריב", גורמים בליכוד התייחסו הבוקר להחלטת חבר הכנסת יולי אדלשטיין להצביע עם חברי האופוזיציה ולהימנע בהצבעות על חוק הנבצרות ועל פסקת ההתגברות. "יולי החליט להימנע בשתי ההצבעות מפני שזה תקופה הוא מדבר בעד ההידברות ונגד המשך צעדי הרפורמה, ללא התחשבות, עם הקריאות לפשרה, של הנשיא ושל קבוצות רבות בתוך החברה", ציינו.