ח"כ דוד אמסלם הניח היום (שני) על שולחן הכנסת את "החוק הצרפתי", הצעת החוק האוסרת חקירה פלילית נגד ראש הממשלה במהלך תקופת כהונתו. 

"התבטאויות לא מרגיעות": ח"כ מהליכוד ביקש מנתניהו לרסן את בן גביר

הצעת החוק היא למעשה תיקון סעיף 17 בחוק-יסוד: הממשלה, כך שיקבע כי "לא יאשר היועץ המשפטי לממשלה לחקור באזהרה ראש ממשלה מכהן, אלא בשל עבירת מין או אלימות, עבירת ביטחון או עבירת סמים, או אם דחיית החקירה עלולה לגרום לנזק ביטחוני או נזק כלכלי משמעותי.

עוד מוצע כי "אם קבע היועץ המשפטי לממשלה כי עבירה פלונית לא נחקרה עקב דחיית החקירה כאמור, לא תבוא תקופת הדחייה במניין תקופת ההתיישנות של אותה עבירה". 
 
בדברי ההסבר להצעת החוק נטען כי "ראש ממשלת ישראל הוא אחד התפקידים המורכבים ביותר. עליו לקבל החלטות הרות גורל בסוגיות המשפיעות על הציבור כולו, ובכלל זה מהלכים מדיניים, ביטחוניים, כלכליים וחברתיים. משכך, עליו להיות מכוון כולו לעיסוק בעניינים אלה".

"בשנים האחרונות היו מספר מקרים בהם היו ראשי ממשלה טרודים בחקירות שנפתחו נגדם בשל עבירות שונות, לעתים אף בעניינים שהתרחשו עוד בטרם החלו לכהן. כדי להימנע מכך, מוצע לקבוע כי ככלל, ייחקר ראש הממשלה באזהרה במהלך תקופת כהונתו.

"לעיקרון זה יהיו שני סייגים. ראשית, ניתן יהיה לחקור אותו בעבירות ביטחון, אלימות, מין או סמים, שהן עבירות חמורות במיוחד. שנית, ניתן יהיה לחקור אותו גם בעבירות אחרות אם ההימנעות מחקירה במהלך תקופת הכהונה עלולה לגרום נזק ביטחוני או נזק כלכלי משמעותי, ועל כן יש דחיפות בקיומה גם במהלך הכהונה. 

"בצד זאת, מאחר שאין זה ראוי כי ראש הממשלה לא ייתן את הדין גם על עבירות אחרות, מוצע לקבוע כי תקופת כהונתו של ראש הממשלה לא תבוא במניין תקופת ההתיישנות של העבירה, וכך ניתן יהיה לחקור אותו בעניינן לאחר תום תקופת כהונתו", נכתב.