ישיבת סיעת הליכוד הסגורה שנערכה היום (שני) הייתה סוערת, כששרים וחברי כנסת מתחו ביקורת על ניהול החקיקה וההסברה של הרפורמה המשפטית. כמה מהמשתתפים תקפו את הנשיא יצחק הרצוג, וטענו כי הוא טמן מלכודת למובילי הרפורמה. בנוסף, עלתה קריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו לעסוק באופן פומבי ברפורמה אחרי שיודיע כי הסכם ניגוד העניינים שעליו הוא חתום בוטל.

"התבטאויות לא מרגיעות": ח"כ מהליכוד ביקש מנתניהו לרסן את בן גביר

חבר הכנסת יולי אדלשטיין מתח ביקורת על כך שהקואליציה הודיעה כי לא תעצור את החקיקה "לרגע אחד", כלשונו, וטען כי בכך "מנסים לעזור לצד השני". לדברי אדלשטיין, "זה תירוץ הכי טוב לצד השני". הוא הוסיף כי הכי "קל להסתתר מאחורי זה שהם (האופוזיציה) כולם שמאל". אדלשטיין שאינו ממהר להביע תמיכה פומבית ברפורמה המשפטית בנוסח הנוכחי תהה "האם הכיוון שאנחנו הולכים מבטיח שזאת תהיה רפורמה לאורך שנים?" והביע תקווה על כך שייערך דיון בסיעת הליכוד לפני ההצבעה בקריאה שניה ושלישית.

במהלך הדיון שר התרבות מיקי זוהר מתח ביקורת על ההתנהלות של הליכוד והממשלה בהסברה של הרפורמה. "הם מנצחים אותנו כי הם נלחמים כקבוצה, הם מאורגנים, הם נלחמים על המגרש. ומה אנחנו עושים? זורמים עם האירועים". זוהר הזהיר כי בדרך הזאת "נפסיד את ההנהגה", כלשונו. לדבריו, "לא כי הרפורמה לא טובה, אלא כי אנחנו נותנים להם לנצח. אנחנו פותחים רגליים, כדי שיעבירו את הכדור בין הרגליים ויבקיעו ישר לתוך השער. אנחנו לא עושים כלום כדי לנצח חזרה".

נתניהו ביקש להשיב לזוהר ואמר בדיון הסגור: "אין סיכוי שהממשלה הזאת תתפרק. זה ממש כמו קיר ברזל. אני מסכים עם הצורך להשיב בנושא הסברתי, אבל אף אחד לא צריך לעלות ספק בהמשך לכידות הממשלה הזאת". נתניהו הוסיף בהמשך כי בקרב המפגינים נגד הרפורמה המשפטית יש "גרעין קשה שרוצה לדרדר את זה לאנרכיה מתוך תקווה להפלת הממשלה ובחירות שישיות. העובדה שהם רוצים את זה לא אומרת שהם ישיגו את זה".

מיקי זוהר, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מיקי זוהר, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חבר הכנסת אליהו רביבו תקף את נשיא המדינה יצחק הרצוג ואמר: "עם כל הכבוד לנשיא, התרגיל שהוא עשה לנו הוא תרגיל מסריח עם מלכודת דבש. אנחנו לא זקוקים לו ואם יש לו מה להשמיע - שיבוא להתמודד עוד פעם. נפלנו למלכודת שהנשיא הכין לנו".

בהמשך ביקש חבר הכנסת דני דנון מנתניהו "להודיע שהסכם ניגוד העניינים שחתמת עליו, בטל ומבוטל, ולהתחיל מיד לעסוק במציאת פתרון למשבר שאנחנו נמצאים בו". דנון אמר כי "אנחנו חברי הכנסת נעניק לך גיבוי מלא". שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "אסור לנו למצמץ וצריך להמשיך עם הרפורמה כמו שהיא, להמשיך עם החקיקה כמו שהיא" וחבר הכנסת בועז ביסמוט הציע "לפעול ולדבר כגוש אחד", ומתח ביקורת על המחאה בטענה כי "מעולם לא ראיתי מחאה עממית אבל כל כך עשירה".