דוברת משרד החוץ הצרפתי חזרה ואמרה כי אם יתברר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' יבוא לצרפת, לא צפויה לו כל פגישה בדרג ממשלתי. לדבריה, באשר לביקורו הצפוי של שר התפוצות עמיחי שיקלי - טרם נמסרה הודעה רשמית.

אחרי שנעדר מההצבעה על הנבצרות וההתגברות: הסנקציה החריפה שהוטלה על יולי אדלשטיין
אנשי תרבות בפנייה חריגה לשגרירי גרמניה ובריטניה: "לא לארח את נתניהו"

בינתיים, עשרות אנשי רוח ותרבות בכירים בצרפת, בכללם אומנים, פרופסורים ואנשי דת, חלקם יהודים, שרובם נמנו עד כה עם ידידי ישראל, פרסמו גילוי דעת בעיתון "לה מונד" נגד הרפורמה המשפטית בארץ.

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בבאר שבע (צילום: נועם לוי)

לדבריהם, "הדמוקרטיה בארץ בסכנה בגלל קידומו הסמוי של משטר אוטוקרטי ולא ליברלי". החותמים מביעים את החשש שלא ניתן יהיה עוד לתקן את המתרחש כיום בישראל. הם אינם מטילים ספק בתוצאת הבחירות הדמוקרטיות בנובמבר, אבל חוששים שהברית בין הליכוד, המפלגות הדתיות והימין הקיצוני הלאומני תעמיד בסכנה את הדמוקרטיה.

לדבריהם, "הקואליציה הזאת מיישמת עכשיו 'רפורמות' שנועדו לשים קץ להפרדת הרשויות, וכך יגרמו להחלשת כל רשות מאזנת ורוח ביקורת". החותמים מביעים "תמיכה ללא סייג" בכל אלה המנהלים מאבק, בישראל ומחוצה לה, נגד "המתקפה הריאקציונרית", כשברור שלא מדובר ברפורמה - אלא בשינוי של ממש במשטר הפוליטי.

בגילוי הדעת הם קוראים לממשלת ישראל לאמץ "עמדה אחראית" גם כלפי הפלסטינים בשטחים, ו"אינם רוצים שמחויבותם לקיומה של ישראל תהווה ערבות למשטר אוטוקרטי ולאומני". לבסוף נאמר כי "איננו רוצים שלא נוכל יותר להגן על ישראל". עם זאת, הם שואבים עידוד ותקווה מ"התעוררותה של החברה האזרחית בישראל. יש לפעול יחד כדי שמדינה זו, עם ההיסטוריה הכל כך ייחודית שלה, תישאר דמוקרטית".