ועדת החוץ והביטחון אישרה היום (רביעי) לקריאות שנייה ושלישית, את הצעת החוק האחרונה בדרישות החקיקה האמריקאיות, בכדי לפטור ישראלים מהצורך בוויזה. מדובר בהצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – חיפוש בגוף ונטילת אמצעי זיהוי). 

בשורה לישראלים: צעד חשוב הושג בדרך לפטור מוויזה לארצות הברית
צעד נוסף בדרך לפטור: הכנסת אישרה את אחד התנאים שהציבה ארה"ב

לפי ההסדר המוצע, משטרת ישראל תוכל לאפשר לגופים מחוץ לישראל שהוכרו מכוח ההסכם (ה-FBI) או המזכר (ה-DHS) להזין למערכת מחשב ייעודית נתוני זיהוי שהופקו מטביעות אצבעות, לשם השוואתם לנתוני זיהוי המצויים במאגר המשטרה בישראל. 

על פי נוסח ההצעה, "השוואת טביעות האצבע תתאפשר אך ורק לאחת ממטרות של מניעה, גילוי או חקירה של פשיעה חמורה לרבות טרור או של מעשים המהווים עבירות המהווים עילה למניעת כניסה או להרחקה מארצות הברית, או לשם קיום בירור לגבי אדם המבקש להיכנס לארצות הברית או לקבל זכויות בקשר להגירה לארצות הברית".

כאמור, גורמים ישראלים שונים מנסים כבר מזה זמן רב להשיג את הפטור לויזה האמריקאית. בסוף חודש ינואר האחרון, שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, הודיע כי אחוז הישראלים שסורבו כניסה לארה"ב ירד מתחת לסף ה-3% בשנה האחרונה, שזהו סף הסירוב המקסימלי לתושבי מדינה זרה כדי שאזרחיה לא יצטרכו בוויזה.

"ישראל עשתה צעד גדול לקראת הצטרפות לתוכנית הפטור מוויזה ואחוז הסירוב ירד מתחת ל-3%", אמר ניידס והוסיף: "הירידה הזאת היא רק הצעד הראשון שישראל צריכה לעשות. נקודה נוספת היא עבודה רבה שישראל צריכה לעשות כדי לקדם את הפטור, והכנסת צריכה להעביר חוקים מסוימים כדי שהזכאות תאושר. עם זאת, חלון ההזדמנויות פתוח עד ספטמבר הקרוב".

כמו כן, בסוף החודש אישרה מליאת הכנסת את "חוק PNR" המאפשר העברת מידע על נוסעים בין ישראל לארה"ב ברוב של 20 ח"כים וללא מתנגדים. על-פי הצעת החוק, תוכן תשתית משפטית לקבלת מידע אישי מחברות תעופה לגבי נוסעים בטיסות הנכנסות, היוצאות או העוברות במדינת ישראל. המידע כולל פרטים המופיעים במסמכי נסיעה של נוסע בטיסה המונפקים על-ידי מדינות וכן נתונים על-אודות הטיסה אשר נאספים על-ידי חברות התעופה לצורכיהן.