נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג הערב (רביעי) את עיקרי המתווה שלו לפיתרון סוגיית הרפורמה במערכת המשפט. גורמים בקואליציה מתחו ביקורת על המתווה המוצג, בטענה כי הוא נעשה באופן חד צדדי ע"י הנשיא. "כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי", התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לניסיון קידום המתווה של הרצוג, טרם עלייתו לטיסה לביקורו המדיני בברלין. 

הרצוג הציג את המתווה: "מלחמת אחים היא קו אדום, לא אתן לזה לקרות"
ללא רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים: מתווה הרצוג המלא

עם זאת, ראש הממשלה הביע התנגדות ברורה למתווה, כפי שהוצג ע"י הרצוג: "נציגי הקואליציה נפגשו עם הנשיא פעם אחר פעם, בעוד שנציגי האופוזיציה לא היו מוכנים אפילו להתדיינות אחת בנושא. לצערי, הדברים שהציג הנשיא לא הוסכמו ע"י נציגי הקואליציה. סעיפים מרכזיים במתווה שהוא הציג רק מנציחים את המצב הקיים, ולא מביאים את האיזון הנדרש בין הרשויות בישראל, זו האמת המצערת". 

שר החינוך יואב קיש הביע התנגדות למתווה: "כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות שנציגי הקואליציה קיימו הידברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סרבו לקיים התדיינות כלשהיא. המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה אך לצערינו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות". בכיר בליכוד הוסיף: "על פניו מתווה הנשיא נראה רע מאוד מבחינתנו. הימין לא מקבל כלום ממה שהכי חשוב לו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם עלייתו לטיסה לברלין  (צילום: חיים צח /לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם עלייתו לטיסה לברלין (צילום: חיים צח /לע''מ)

מזכיר הממשלה יוסי פוקס התייחס גם הוא למתווה הנשיא, והדגיש כי לא הושגו הסכמות בנוגע למתווה עם הקואליציה: "למען הסר ספק, מתווה הנשיא הוא מתווה חד צדדי של הנשיא ולא מתווה שהוסכם בדרך כלשהי על ידי גורם כלשהו בקואליציה".

"הבטחנו רפורמה, לא הנצחה של המצב הקיים", מסר שר התרבות והספורט מיקי זוהר. שרת התחבורה מירי רגב תקפה: "מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה! נראה שאת המתווה הכתיבה הנשיאה לנשיא המדינה. המתווה הוא זלזול באינטליגנציה של הציבור. זהו מתווה שלוקח צד ברור, נגד העם והריבון. האמת שציפיתי למשהו יותר רציני".

לעומת זאת, סיעת המחנה הממלכתי הביעה תמיכה במתווה המוצע: ״אנו מברכים את נשיא המדינה על המאמץ העילאי שהקדיש למען אחדות עם ישראל, ומניעת המשבר החוקתי, ומלחמת אחים שעלולה לפרוץ ביננו. סיעת המחנה הממלכתי מקבלת את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כבסיס לחקיקה במקום מתווה החקיקה המסוכן הקיים. אני קורא לנתניהו ולכלל הגורמים במערכת הפוליטית לנהוג באחריות, בשעה גורלית זו, לאמץ את המתווה, ולהתחיל בקידומו באופן מיידי".

סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר, הביעה התנגדות למתווה: "כבוד הנשיא, מעריכה אותך מאוד ורוצה כמוך אחדות אבל זה לא מתווה העם ובטח לא מתווה פשרה".

חבר הכנסת אלמוג כהן (עוצמה יהודית), הביע גם הוא ביקורת מרומזת כנגד מתווה הנשיא, כפי שהוא הוצג: "הפשרות של היום, הן הנורמות של מחר (ואתמול). 

חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה) הגיבה: "מתווה העם נמצא ברחובות כל שבוע. מתווה העם זה תשתית המדינה שנוסדה כדמוקרטיה. מתווה העם זה התיקון שצריך לעשות פה - חוקה".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, הוציאו הודעה משותפת מטעמם: "מביעים תמיכה מלאה במתווה נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג. השניים קוראים הערב לכלל ראשי המפלגות ולכל חברי כנסת ישראל להתייצב כמקשה אחת מאחורי יוזמת הנשיא".

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי מסרה: "הדחייה של הקואליציה מלמדת שהם לא רוצים רפורמה משפטית אלא הפיכה משטרית. נמשיך להיאבק בהפיכה ההרסנית הזאת בכל העוצמה ובכל הכוח. עד שננצח".

חבר הכנסת אלון שוסטר הביע את תמיכתו: "מברך את נשיא המדינה על המתווה המשובח. חבריי בקואליציה, זה הזמן לעבוד ביחד ולשמור על אחדותנו, ועל מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. היוזמה שלכם, הגבולות שלנו, והמסגרת שהעניק לנו הנשיא יכולים להעביר אותנו באחת ממשבר להזדמנות".