ישראל ופולין סיכמו היום (חמישי) על החזרת משלחות הנוער. משלחת ישראלית בראשות מנכ״ל משרד החוץ, רונן לוי (מעוז), הגיעה להסכמות ראשוניות עם ממשלת פולין שפתרו את הסוגיות הנוגעות לאבטחת המשלחות ולתכני הביקורים. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים מוקדם יותר החודש סבב שיחות עם מקבילו. גם שר החוץ אלי כהן קיים שיחה עם שר החוץ הפולני לפני כחודש, במסגרתה ביקש לקדם את הפתרון להחזרת המשלחות לפולין. בחודש יולי אשתקד סיכמו הנשיא הרצוג ומקבילו הפולני אנדז'יי דודה על שיקום היחסים, זאת לאחר מספר משברים שנרשמו בשנים האחרונות.

שר החוץ אלי כהן: ״חזרת משלחות הנוער לפולין היא החלטה חשובה הן מבחינה חינוכית והן מבחינה לאומית. שימור זכרון השואה הוא אחד הצירים המרכזיים בעבודת משרד החוץ. אנחנו נמשיך לקדם פתרון למשבר ביחסים עם פולין. אני מברך את מנכ״ל משרד החוץ, רונן לוי (מעוז), את שגריר ישראל בפולין, ד״ר יעקב ליבנה וצוות השגרירות ואת חברי המשלחת ממשרדי החוץ, החינוך והשב״כ על ההישג״.

שר החינוך יואב קיש: ״אני מברך על ההחלטה להחזיר את משלחות התלמידים לפולין, מדובר בהחלטה משמעותית ביותר בעלת חשיבות לאומית וערכית יוצאת דופן. מודה לשר החינוך הפולני על העבודה המשותפת לאורך הדרך שתרמה להצלחת החזרת המשלחות. אני רואה חשיבות רבה בהנחלת זכרון השואה ולימוד מורשתנו כעם לכלל תלמידי ישראל״.

המשלחת הישראלית והפולנית (צילום: משרד החוץ הפולני)
המשלחת הישראלית והפולנית (צילום: משרד החוץ הפולני)


נזכיר כי בשיא המשבר בין ורשה לפולין על רקע אישור חוק הרכוש, הודיע משרד החוץ הפולני על הורדת רמת היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, "ההחלטה על רמת היחסים של הנציגות הדיפלומטית הפולנית בישראל תתקבל בימים הבאים, בהתחשב בסימטריה ביחסים הדו-צדדיים".

סגן שר החוץ הפולני פאוול יבלונסקי האשים את המסעות לפולין בחינוך לשנאת המדינה הפולנית ואזרחיה. לדבריו של יבלונסקי, "בישראל מחנכים צעירים באמצעות תעמולה המבוססת על שנאת פולין, שנשפכת לראשיהם של צעירים מגיל בית ספר". יבלונסקי התייחס באופן ישיר למסעות של תלמידי התיכון לפולין ואמר כי "ברור שהאופן שבו מתקיימים סיורים אלה אינה הדרך הנכונה. אנו בוחנים את העניין ונקבל החלטות מתאימות בנושא זה". יבלונסקי הכריז כי בימים הקרובים יודיע לציבור על אילו צעדים נוספים יינקטו בנושא הישראלי.