חבר הכנסת זאב אלקין (המחנה הממלכתי) שוחח הבוקר (חמישי) עם אריה אלדד בתוכניתו ב-103FM אודות דחיית הקואליציה להצעה לריבונות על בקעת הירדן, ובנוסף, הביע את דעתו על מתווה הפשרה של הנשיא יצחק (בוז'י) הרצוג.

הבית הלבן מביע דאגה מקידום הרפורמה ותומך במאמצי הפשרה של הנשיא
42% מהישראלים תומכים במתווה הנשיא הרצוג; הקואליציה נחלשת בסקר מנדטים

בפתח הראיון הביע אלקין את דעתו על דחיית הקואליציה את ההצעה לריבונות על בקעת הירדן: "אני חייב להגיד שזה היה מחזה בין משעשע לעצוב. לראות את השרה אורית סטרוק עולה על הדוכן ואומרת משפט אלמותי 'עדיין לא בשלו תנאים מדיניים להחלת הריבונות בבקעת הירדן'. לא חשבתי שאגיע למצב כזה בכנסת. גם אתה, אם הייתי שואל אותך האם אפשר לשמוע מאורית סטרוק כזה משפט, היית מהמר שלא". 

"אני ואורית זה שני אנשים שונים. אני ניסיתי עד כמה שאפשר בחיים הפוליטיים שלי שגם כשלא הייתי יכול לתמוך בחקיקה עקרונית מהסוג הזה - לא להצביע נגד. היו מספיק קולות בשמאל בשביל להפיל את החוק, ואני לא הבנתי את הדהירה הזו של אנשי עוצמה יהודית, אנשי הציונות הדתית, ואנשי ימין מהליכוד להצביע נגד. מה שהיה עצוב אבל לא הופתעתי - נתניהו הביא גם את בן גביר וגם את אורית סטרוק להצביע נגד החוק, אבל מי לא בא להצביע נגד? בנימין נתניהו שישב באותו הזמן בכנסת", המשיך חבר הכנסת.

עוד סיפר אלקין: "כשהייתי ראש שדולת ארץ ישראל, השתלחתי בו איתו לא פעם, הוא כמעט פיטר אותי מתפקידי, אבל זה הליכוד של פעם - גם כשהיית הכי קרוב לראש הממשלה יכולת לצאת נגדו בסוגיה אידיאולוגית, ואחרי כמה ימים של זעם ועונשים סמליים יכולת להמשיך. אבל היום זה כבר לא קיים בליכוד. בכל אופן, אני מדבר פה על משהו אחר - הרי זו ההתנהלות הרגילה של נתניהו. הוא מסתתר בעצמו, אבל שולח מישהו שכל פעם נופל במלכודת להיות שם ולחטוף את האש. אני חייכתי לעצמי כי אני מכיר את עמדתו כבר שנים רבות".

כשנשאל אלקין לגבי דעתו על מתווה הנשיא השיב: "אני עוסק בצורך ברפורמה במערכת המשפט לא מהיום. לא התעוררתי לפני שנתיים או שלוש כשהוגש כתב האישום נגד נתניהו. להפך, אני מנסה לקדם חקיקה ולאורך השנים נתניהו חסם בגופו את הניסיונות לקדם נושאים הקשורים לרפורמה, והתגאה בזה באופן פומבי - אם היו מציעים לימין לפני שנה או שנתיים את מה שמציע הנשיא, היו לוקחים זאת בשתי ידיים ורואים בזה הישג גדול. במתווה הנשיא יש מספר רכיבים ימניים מהפכניים. למשל, כמעט ואי אפשר שם לפסול חוק. יש רף מאוד גבוה לפסילה, ולכן זה כמעט מייתר את הצורך בפסקת התגברות. יש שינויים בוועדה למינוי שופטים, וההצעה של הנשיא פותרת בעיה אידיאולוגית, אבל מה זה לא פותר? זה לא פותר רצון של פוליטיקאי מסוים לשלוט מבחינה אישית על המינוי. למשל, להכתיב נשיא בית משפט עליון, וכדומה".

"צריך לספור לא רק את חברי הקואליציה, אלא גם את שני המינויים של אנשי ציבור בהסכמה של שר המשפטים. ועדה יכולה להתכנס גם בלי השניים האלה. בסופו של דבר, יש שם ווטו לפוליטיקאים, אבל אין ווטו של השופטים. אני חושב שמה שאין שם, ואת זה נתניהו ולוין מחפשים, זה יכולת הממשלה למנות כל שופט. אני חושב שזו תהיה טעות אם נגיע לזה. מי שרוצה שופטים שמרניים טובים ההצעה טובה לו, אבל מי שרוצה שליטה פוליטית במינוי שופטים זה באמת לא נותן לו את זה, ובעיניי טוב שכך", הסביר חבר הכנסת.

בסיום הראיון נשאל אלקין האם יריב לוין ממהר להעביר את הרפורמה מחשש שיתפרו לו תיק והשיב: "אני לא יודע. זה נכון שהייתה פעם תפיסה כזו, אבל כשאני מסתכל על רדיפות מהסוג הזה אני חושב שעברנו את התקופה הזו. לוין מזוהה עם הקו הזה שנים רבות, ועובדה שלא תפרו לו תיק. הוא היה קרוב לנתניהו, ובשלב מסוים נתניהו בלם אותו עד שהוא התהפך. בסופו של דבר, אני חושב שלוין עושה פה טעות קולוסאלית, אם הוא באמת רוצה רפורמה שתחזיק דורות זו לא הדרך. אני יודע בוודאות איך זה יגמר. כמו חוק החד פעמי למה? כי זה הפך לסמל המאבק בין ליברמן לחרדים. אותו הדבר יקרה לרפורמה של לוין. לא יישאר ממנה אבן על אבן, וחבל. בסוף רפורמה לא תצא מזה היא פשוט תבוטל".  

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM