חבר הכנסת לשעבר עפר שלח שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM אודות תופעת הסרבנות, התנהלות הממשלה מולה, ובנוסף, הביע דעתו על קריאות ה"משבר החוקתי" שנשמעות בימים אלה.

אלדד יניב טוען: "ראיתי חלקים ממתווה הנשיא לפני פרסומו, הוא נראה אחרת לגמרי"
זאב אלקין: "אני חושב שלוין עושה פה טעות קולוסאלית"

בפתח הראיון נשאל שלח האם הממשלה מגבילה עצמה בתגובותיה לאירועים הביטחוניים האחרונים לאור תופעת הסרבנות, והשיב: "יותר נכון האיום בסרבנות כי אל תשכח שאף אחד עדיין לא סירב. לגיטימיות של פעולה תמיד תלויה גם בחוסן הפנימי ובמצב הפנימי, ובשאלה - איך הציבור בישראל יתפוס פעולה כזו? בסופו של דבר, ברור לכולנו שתגובה כזו לא תשנה את המשוואה - היא נועדה לשדר איזשהו מסר. אני רוצה להזכיר מקרה מאוד קיצוני - באוקטובר 2000 כשהייתה חטיפה של שלושה חיילים שבדיעבד, לצערנו, התברר שהם נהרגו, אהוד ברק החליט שלא להגיב מכיוון שבאותם ימים החלה האיניתיפדה השנייה בישראל. תגובה זה לא דבר אוטומטי - זה תמיד דבר תלוי הקשר, כולל הקשר פנימי בישראל. אני חושב שהמצב שבו אנו נמצאים היום מאיים על עצם קיומו של צה"ל כצבא העם, וזה חלק משיקולי הממשלה".

"סרבנות היא קשה ובעייתית בכל הקשר. בואו ננסה להיכנס לעומק העניין - יש לזה רקע שלא מתחיל דווקא עכשיו. זה מתחיל בזה ששירות המילואים הוא נחלתם של מעטים באופן יחסי, ועליהם יש נטל הולך וגדל מפני שבחייהם האזרחיים העובדה שהם חיילי מילואים או קציני מילואים היא כבר לא ערך בחברה הישראלית, אלא כמעט נטל. זה הפך להיות נקודה שמעניקה לך זכות נוספת. מאז ומתמיד שירות צבאי במדינת ישראל או חס וחלילה שכול במדינת ישראל, הם נקודות שמעלים בהקשרים האלה", המשיך.

כשנשאל חבר הכנסת לשעבר אם הוא מסכים עם המושג "משבר חוקתי" שמהדהד בימים אלה, השיב: "מי שעלול ליצור משבר חוקתי זו הממשלה על ידי החקיקה והפעולות שהיא מייצרת. יכולה להיות פה אפילו פעולה מנהלית של הממשלה שכנגדה תהיה עתירה שתיפסל על ידי בית המשפט העליון. מכיוון שחלק מהחקיקה שרוצים לעשות עכשיו על ביטול עילת הסבירות, תצא הנחיה של דרג מדיני לבעלי תפקידים כמו מפכ"ל, רמטכ"ל, וכן הלאה, לפעול בניגוד לפסיקה של בית המשפט העליון".

בסיום הראיון נשאל שלח למי לדעתו בעלי התפקידים שלעיל צריכים לציית, וענה: "אך ורק לחוק, ואת החוק מפרש בית המשפט. זו בעיה מאוד קשה ולכן ממשלה נבונה וראש ממשלה נבון מונעים את הדבר הזה. אני חושב שאם יהיה שבר כזה זה יהיה שבר כמעט חסר תקנה. יש פה שבר עמוק ואמרתי לאחד מהמעורבים בחקיקה הזו שהם ברשעות או בחוסר אחריות הרימו את המכסה של תיבת הפנדורה בחיים הישראלים שאסור היה לפתוח.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי