בצל המתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון ובעזה, היום (ראשון) התקיימה בשארם א-שייח' שבמצרים פסגה ביטחונית ישראלית-פלסטינית, בנוכחות נציגים מארה"ב, ירדן ומצרים. זאת, כדי להוריד את גובה הלהבות לקראת חודש הרמדאן. מקורות מצריים ופלסטינים מסרו לעיתון "א-שארק אל-אווסט" כי הפסגה הביטחונית שואפת להשיג שקט בחודש הקרוב, וגם כדי לדחוף את ישראל לקיים את ההחלטות שנקבעו בפסגה הביטחונית בעקבה".

לפי גורם מדיני בכיר, הצדדים חידשו את מחויבותם להבנות שגובשו בעקבה, ובמרכזן קיום שיח בעניין הסכמות אפשריות על הפסקה של צעדים חד צדדיים הדדיים. המשלחת הישראלית, בראשות ראש המל"ל צחי הנגבי ובהשתתפות ראש השב"כ רונן בר, מתפ"ש ובכירים ממשרדי הביטחון והחוץ, הדגישה כי כדי למנוע הסלמה בתקופת הרמדאן ולאחריה יש לפעול בנחישות נגד הטרור ללא פשרות. כמו כן, סוכם לקיים בשבועות הקרובים מפגש נוסף של הפורום.

כידוע, לאחר מאמצי שכנוע של גורמים אמריקאים, הסכימו הפלסטינים להשתתף בפסגה. מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח', הצהיר כי "ההשתתפות של המשלחת הפלסטנית בפסגה באה כדי להגן על זכויות העם הפלסטיני". כמו כן, א-שייח' קרא "לעצור את התוקפנות הישראלית המתמשכת נגד העם הפלסטיני ולהפסיק את כל הצעדים שמתירים את דמם ומפרים את אדמתם, רכושם וקדושתם".

עימותים בין פלסטינים ליהודים בחברון (צילום: רויטרס)
עימותים בין פלסטינים ליהודים בחברון (צילום: רויטרס)

במקביל, הפלגים הפלסטינים תקפו בחריפות את כוונת הרשות הפלסטינית לקחת חלק בפסגה. בהצרה משותפת לתקושרת, הצהירו כי "ההשתתפות מגיעה לאחר מעשי הטבח המתמשכים שביצעה ישראל נגד עמנו ושפיכת הדמים שנגרמה בעקבותם. הפסגה נועדה לחזק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ולפגוע בהתנגדות".

כמו כן, ח'אלד אל בטש, מבכירי הג'יהאד האסלאמי, אמר כי "ההסכמה של הרשות להשתתף בפסגה בשארם היא התעלמות מוחלטת מהקונצנזוס הלאומי, וההחלטה לפרק את הסכמי אוסלו וההתחיבויות הביטחוניות, הפוליטיות והכלכליות שנחתמו". כמו כן, קרא להפסיק את התיאום הביטחוני, "לאור המבצעים האחרונים של כוחות הביטחון הישראלים בג'נין ובשכם".

גם מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, התייחס להשתתפותה של הרשות בפסגה, והצהיר: "הפסגה נועדה לדכא את ההסלמה של ההתנגדות בגדה המערבית ואת הפעילות שלנו אל מול הפשעים הישראלים המתמשכים. הרשות משתתפת בפסגה למרות דחייתה על ידי הכוחות הלאומיים והאסלאמים".

פעילות צה''ל בשטחים, ג'נין (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בשטחים, ג'נין (צילום: דובר צה''ל)

כאמור, הפסגה הביטחונית מתקיימת על רקע החשש מהסלמה ביהודה ושומרון ובעזה. ביום חמישי האחרון, פעלו כוחות הביטחון לאור יום בג'נין וחיסלו ארבעה מחבלים שהשתייכו לג'יהאד האסלאמי ולחמאס. לאחר חיסול המחבלים, הצהיר דובר הג'יהאד האסלאמי, טארק עז א-דין, כי "ישראל תישא באחריות ותשלם מחיר על הפשע הפחדני שבוצע על ידי כוחותיה המיוחדים כנגד הלוחמים של העם הפלסטיני".

בימים האחרונים נעשו מאמצים קדחניים על מנת לשכנע את הפלסטינים להשתתף בפסגה וכדי להוביל לרגיעה. כמו כן, גורמים מצרים וירדנים העבירו מסרים משותפים לנתניהו, לרסן חלק מהשרים בממשלה, "שדוחפים את המצב להסלמה". עוד ציינו הגורמים, כי המהלכים המצריים נהנו מגיבוי מצד האמריקאים, מה שדחף לחידוש הדיאלוג בין ישראל לפלסטינים. לדברי אותם גורמים המעורים בפרטים, ישראל דרשה כי הפסגה עם הפלסטינים תוגבל להיבט ביטחוני בלבד, בעוד שהפלסטינים רואים בפסגה גם היבט פוליטי.