יו״ר ישראל ביתנו ח״כ אביגדור ליברמן הכריז ביום חמישי שהוא תומך בהפרדת הדת מהמדינה – והיום אנו מפרסמים לראשונה את התוכנית השלמה שלו בנושא.

התוכנית כוללת בשלב הראשון 15 הצעות חוק שהוגשו על ידי חברי הסיעה, בהן ביטול המועצות הדתיות, שירות צבאי או אזרחי לכולם, רב ראשי אחד בלבד, ביטול חובת שיפוט בבתי הדין הרבניים, חובת לימודי ליבה, נישואים וגירושים אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת וסבסוד מעונות יום להורים עובדים.

מפגינים הקימו ''לשכת גיוס'' בבני ברק (צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק)
מפגינים הקימו ''לשכת גיוס'' בבני ברק (צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק)

בהצעת חוק שירות חובה לכולם מוצע לדוגמה ביטול מוחלט של מעמד תורתם־אומנותם בקרב האוכלוסייה החרדית. בהצעת חוק שיפוט בתי דין רבניים מוצע כי בעת פתיחת תיק גירושים בבית משפט יידונו העניינים הנלווים (משמורת ילדים, חלוקת רכוש ומזונות ילדים) רק בבית משפט לענייני משפחה, אלא אם שני בני הזוג חתמו על מסמך בקשה להעביר את זה לבית דין רבני. 

זאת ועוד - על פי הצעת חוק חובת לימודי ליבה וביטול מוסדות הפטור, מוסד חינוכי שבו לא מלמדים לימודי ליבה לא יקבל שום תמיכה ממשלתית. ליברמן ומפלגתו גם הגישו הצעת חוק החלת קריטריון כושר השתכרות מינימלי של 150% משרה עבור מתן סבסוד ממשלתי למעונות היום. בנוסף, הם מציעים להתיר בחוק עבודות תשתית בשבת, להסדיר בחוק את שוק הכשרות בישראל וכן לאפשר לקצוב את תקופת כהונתם של רבני ערים.

ליברמן מסר בעקבות הכרזתו על קידום התוכנית: "אם לא נפריד בין דת למדינה - לא תהיה לנו מדינה. אי אפשר להתפשר על שוויון בנטל גם בכלכלה וגם בביטחון. מדינת ישראל חייבת להיות מדינה עם חוקה, עם בית משפט לחוקה ועם הפרדה מוחלטת בין דת למדינה.

"המצב האבסורדי הזה, שהילדים והנכדים שלנו משרתים בצה״ל, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים, ובפועל גם מגינים וגם מממנים את אלה שיושבים בישיבות - פשוט לא מתקבל על הדעת. ההפרדה בין דת ומדינה והשוויון בנטל הם שני הנושאים הכי חשובים לעתידה של מדינת ישראל".