חבר הכנסת זאב אלקין מהמחנה הממלכתי, התארח הבוקר (ראשון) בתוכנית של בן כספית וינון מגל ב103FM ושוחח איתם על המחאה המתרחבת נגד הרפורמה המשפטית ועל המשבר העמוק אליו נקלעה המדינה בחודשים האחרונים.

באשר לשאלה האם לדעתו מדינת ישראל צועדת לעבר משטר דיקטטורי, השיב: "אני חושב שבצורה כמו שזה מתנהל כרגע ובדרך שבה הולכים, אנחנו הולכים לשנות כל מיני דברים שהם בסיס לכל שיטת הדמוקרטיה שלנו. כשעולים על המסלול, זה עלול בסוף להביא גם לשם".

"בדרך כלל במדינה דמוקרטית נורמלית מערבית יש שלושה כוחות שיש ביניהם מערכת איזונים, זו ממשלה מצד אחד, פרלמנט או הכנסת מצד שני והמערכת המשפטית. האיזון הזה הוא מאוד חשוב. איפה אנחנו היום? אנחנו היום במציאות, שמצד אחד, הכנסת, כמעט ואין לה עצמאות מול הממשלה. אנחנו מגיעים למחוזות שלא היו בעבר", הסביר.

אלקין הוסיף וציין כי: "בליכוד של לפני עשור, אני הייתי יו"ר קואליציה, הייתי יד ימינו הפוליטי של בנימין נתניהו, לא חשבתי פעמיים ולא חששתי לצאת נגדו כשהחתמתי את רוב חברי סיעת הליכוד נגד המשך ההקפאה בתקופה של אובמה, כשנאמתי נגד נאום בר אילן ונגד מדינה פלסטינית".

"במצב הזה, שאצלנו בשונה מלא מעט מדינות מערביות שהפרלמנט שם מאוד עצמאי, הפרלמנט הפך לאסקופה נדרסת של הממשלה, ברגע שאתה מגביל לחלוטין גם את המערכת המשפטית ומוציא אותה מהמגרש", טען.

באשר לטענותיהם של תומכי הרפורמה, לפיהן השינויים שהם מבקשים להביא מתקיימים במדינות מערביות אחרות, השיב: "אני עשיתי בדיקה לעומק, זה נכון שיש מדינות בעולם המערבי שבהן פוליטיקאים ממנים שופטים, קודם כל, אלה רק שופטים לבית המשפט העליון או בית משפט לחוקה. פה אתה מדבר על כך שהפוליטיקאים ימנו את כולם, כולל את שופט בית משפט השלום".

"בסופו של דבר, כשנשאר כוח אחד זה מצב מאוד מסוכן. האם משם אפשר להגיע לדיקטטורה? כן. האם מיידית זה הופך לדיקטטורה? לא. אבל כשמשאירים במגרש כוח אחד, הסכנות הן מאוד מאוד גדולות", הוסיף.

חה"כ אלקין התייחס גם לטענות כי השינויים החוקתיים שהכניס אהרון ברק למערכת המשפט הן בגדר דיקטטורה: "זה לא קירב אותנו לדיקטטורה כי היו כאן כוחות ואף כוח לא יכול היה להשתלט, אז האיזון היה לא נכון. בשונה מהרבה אחרים שהיום נשבעים אמונים לרפורמה המשפטית, אני כבר יותר מעשור על זה ואני חושב שצריך רפורמה נכונה, מאוזנת, וגם כזאת שתישאר לדורות".

באשר לסיכויים להגיע לפשרה כלשהי, אמר: "אני לא יודע מה ייצא תחת ידיה של הקואליציה. מתווה הנשיא למשל, אם היו מציעים אותו לימין לפני שנה - ואני אומר לך כמי שהרבה שנים מתעסק בנושאים האלה - הימין היה יוצא בתופים ומחולות, כי יש בו שינויים מאוד מאוד דרמטיים במערכת המשפט שגורמים ללא מעט איזונים. היום דחו אותו תוך שבע דקות, אז אני לא יודע כבר מה יקרה שם".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm