ראשי הקואליציה סיכמו הלילה (שני) בישיבתם השבועית על השלמת חקיקת מבנה הוועדה לבחירת שופטים עד חג הפסח עד תום המושב הנוכחי.

"להיענות לביקורת": הצעת הפשרה המפתיעה של ח"כ רוטמן ברפורמה המשפטית
מומחה מעריך: האם מדינת ישראל בדרך לכאוס משפטי?

התיקון ביחס להרכב הוועדה לבחירת שופטים יתבצע על בסיס ההרכב שהוצג אתמול בועדת חוקה - שלושה שופטי עליון (נשיא בית המשפט ושניים נוספים), שלושה שרים (כולל שר המשפטים), שלושה חברי כנסת מהקואליציה (כולל יו"ר ועדת חוקה) ושני חברי אופוזיציה מסיעות שונות. 

בנוסף, נקבע כי לראשונה יבוטל הווטו האוטומטי של השופטים בוועדה לבחירת שופטים, החלטה שלטענת ראשי הקואליציה, תאפשר איזון וגיוון בהרכב בית המשפט העליון. כמו כן, נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהועדה.  על שאר סעיפי החקיקה של הרפורמה המשפטית נאמר כי הם יובאו לאישור עם תחילת מושב הקיץ של הכנסת, בתום הפגרה.

עיקרי הרפורמה המשפטית והמשמעויות (צילום: ללא קרדיט)
עיקרי הרפורמה המשפטית והמשמעויות (צילום: ללא קרדיט)

ראשי מפלגות הקואליציה קראו לאופוזיציה "לנצל את תקופת הפגרה שנמשכת כחודש, שבה לא ניתן לקיים את הליכי החקיקה בכנסת, על מנת לקיים הידברות אמיתית לצורך הגעה להבנות ביחס לסעיפי החקיקה שיובאו לאישור לאחר הפגרה". בהמשך הם הודו לשר המשפטים יריב לוין וליו"ר ועדת החוקה,  חוק ומשפט שמחה רוטמן על עבודתם.

נזכיר כי לפני חודש, ב-20 בפברואר, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה הצעת חוק לשינוים בוועדה לבחירת שופטים. לפי ההצעה המקורים שאושרה, ייערך שימוע למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון בוועדת החוקה, ותהיה חובת ייצוג נשים - לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה ולפחות אחד מנציגי הכנסת. ההצעה אושרה בקריאה הראשונה בתמיכת 63 חברי כנסת, מול 47 מתנגדים.

לקראת ישיבת ראשי הקואליציה, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, הציג סט של תיקונים שעשויים לשנות את ההצעה המקורית ולדעת הקואליציה, ריככה.

רוטמן אמר בדיון בוועדה: "אני חושב שהדבר הנכון הוא להיענות לביקורת. המסורת היום בוועדה לבחירת שופטים שבה חברים שלושה שופטי העליון - אני מציע להשאיר זאת כאשר דנים במינוי שופטים לעליון. כאשר דנים בערכאות נמוכות הרכב השופטים יהיה שלושה נשיאים: נשיא העליון, נשיא מחוזי ונשיא שלום - כך הרכב השופטים מאבד את הוטו. למעשה אני מציע שיהיו שתי ועדות הזהות בהרכבן למעט חלקם של השופטים: במינויים לעליון יהיו חברים שלושה שופטי עליון ובמינויים למחוזי והשלום יהיו שלושה נשיאים כמפורט מעלה".

שינוי נוסף שמוצע: "השימוע למועמדים לשפיטה בעליון הוא חיובי, חשוב מאוד ורצוי. הגיע הזמן שהמועמדים יחשפו עמדתם לציבור והציבור יכיר אותם. תומך שיהיה שימוע בפורום של חברי הוועדה לבחירת שופטים. אני תומך בהוצאת לשכת עורכי הדין מהליך מינוי השופטים. ראשי לשכת עורכי הדין איבדו את הלגיטימיות שלהם".

עוד אמר רוטמן: "אני מקבל את החששות בדבר השתלטות פוליטית על מינוי השופטים אך המציאות הנוכחית של וטו לשופטים הביאה אותנו למציאות גרועה בהרבה. אנחנו נוביל שינוי שיהיה מאוזן".

לדבריו, "היום היחס בין האופוזיציה לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים הוא יחס של 1-3. אני חושב שראוי לשמר ולעגן את היחס הזה ולכן אני חושב שאם נעשה בוועדה יחס של 6-2 אנו בעצם שומרים על הייצוג. כלומר שיהיו: 3 שרים, 3 חברי כנסת לקואליציה ו-2 חברי כנסת לאופזיציה. אני מבקש שתהיה דרישה שנציגי סיעות האופוזיציה יהיו משתי סיעות ושנציגי הקואליציה יהיו משלוש סיעות. מינוי שופטים לבית המשפט העליון יהיה ברוב רגיל של 6 מ-11. אולי מהמינוי השלישי והלאה הרוב הממנה חייב לכלול נציג מהשופטים ונציג מהאופוזיציה. כך מעניקים מענה לחשש שהקואליציה תשתלט על בית המשפט העליון ומצד שני מאפשרת לקואליציה 2 מינויים".

על כל אלו הגיבה ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) ואמרה כי "רוטמן ניהל את הוועדה חודשיים ובסופו של דבר נכנע ונחלש באופן מביש. אני לא מגיעה יותר לוועדת חוקה בדיוני הרפורמה. אני נחרדת מגילוי החולשה של רוטמן. על מה נאבקנו אם לא על רוב בוועדה למינוי שופטים? תסלחו לי, אני פשוט מתביישת. נסיגה וכניעה לבושת כולנו".

משה סעדה (הליכוד) הצטרף לדבריה ותקף: "לא השתתפתי במשך חודשיים בדיונים הממושכים של ועדת חוקה רק כדי לסיים עם מתווה שירוקן למעשה את הרפורמה מתוכן. אם זה נכון, אז ההצעה שפורסמה מנציחה את המצב הקיים ומונעת את התיקון לו ייחלנו במערכת המשפט". גם ח"כ בועז ביסמוט כתב בטוויטר: "האיומים של השמאל שימשיכו לרדוף אותנו בכל מקום - לא מטרידים אותי. מה שמטריד אותי זה לשמוע על כל מיני פשרות למיניהן שעוקרות את הרפורמה שלה ייחלנו מיסודה. מה שמטריד אותי זה לאכזב את הבוחרים שלנו. אסור להתקפל! אסור לחזור אחורה".

 גם באופוזיציה לא מיהרו לתמוך בהצעה המרוככת של רוטמן. . יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מסרה כי "מינוי שני שופטים לעליון במינוי ישיר ובוטה של הקואליציה זה לא ריכוך הרפורמה. זה ההפך הגמור. זה להכניס צלם להיכל. להכניס לתוך היכל הצדק והדמוקרטיה שופטים שכל מחויבותם היא לקואליציה שמינתה אותם. הונגריה ופולין על סטרואידים. קוראת לחבריי באופוזיציה להתנגד נחרצות. אסור ליפול בפח".